•   Piątek, 26 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Naprawa węży hydraulicznych: Jak rozpoznać, kiedy nadszedł czas

Sprawny układ hydrauliczny jest niezbędny do prawidłowego działania pojazdu i zapewnienia bezpieczeństwa. Zadaniem węża hydraulicznego jest obsługa ciśnienia i przepływu cieczy, a awaria węża może mieć wpływ na podłączone komponenty i zagrażać kierowcy. Wiedza o tym, jak określić, czy Twój pojazd wymaga naprawy lub wymiany węża hydraulicznego, jest niezbędna do prawidłowej konserwacji samochodu.

Do czego służą układy węży hydraulicznych?

Hamulce, układ kierowniczy i skrzynia biegów w samochodach osobowych wykorzystują układy węży hydraulicznych. Inne systemy, które przenoszą płyn (takie jak chłodzenie silnika, klimatyzacja i ogrzewanie, paliwo i inne) również wymagają węży, ale węże hydrauliczne muszą wytrzymać wysokie ciśnienie i umożliwić przepływ płynu w określonym tempie, tak aby dotarł on do miejsca przeznaczenia. Węże hydrauliczne składają się z oplotu stalowego o dużej wytrzymałości, zamkniętego w gumowej osłonie zapobiegającej wyciekom. Niestety, guma ta ulega zniszczeniu i korozji.

Kontrole węży

Ważne jest, aby sprawdzać węże pod kątem oznak starzenia się, wystawienia na działanie ciepła i słońca, aby zapobiec ich twardnieniu i pękaniu. Należy również szukać zagięć lub nadmiernych skręceń przewodu, które mogą ograniczać przepływ i prowadzić do wzrostu ciśnienia. Płaskie miejsca w przewodzie wskazują na złe poprowadzenie i mogą oznaczać, że wąż został przyciśnięty lub ściąga podciśnienie.

Należy sprawdzić, czy wąż nie ociera się o ostry przedmiot i czy żadna jego część nie jest zużyta lub głęboko przecięta. Należy również sprawdzić, czy nie ma wycieków, zwłaszcza na połączeniach, które są częstymi punktami awarii.

Naprawiać czy wymieniać?

Decyzja o tym, czy wąż należy naprawić czy wymienić, opiera się na prostej zasadzie: Jeśli masz wątpliwości, wymień go. Każde uszkodzenie na długości węża narusza integralność jego ścianek i może uniemożliwić utrzymanie w nim płynu pod określonym ciśnieniem, dlatego należy go wymienić. Często uszkodzenia i przecieki występują na końcu węża lub w miejscu połączenia. Czasami można po prostu dokręcić złącze, ale w innych przypadkach może być konieczna wymiana o-ringu. Zdarza się również, że pęknie złącze, ale pozostanie wystarczająca długość węża. Jeśli tak się stanie, wystarczy usunąć złącze i zainstalować nowe.

Jednak w wielu przypadkach, na przykład w przypadku przewodów elastycznych hamulców, należy wymienić cały przewód. Można również podjąć mądre środki zapobiegawcze, takie jak montaż ochraniaczy węży przy pierwszych oznakach niewielkiego zużycia. Nigdy nie otwieraj ani nie próbuj naprawiać węża, który jest pod ciśnieniem, a podczas pracy zawsze noś odpowiednią ochronę oczu i rąk.

Węże utrzymują przepływ, a dzięki regularnym przeglądom i konserwacji zapobiegawczej mogą spełniać swoje zadanie. Teraz, gdy wiesz, czego szukać w wężu hydraulicznym, możesz podjąć działania przy pierwszych oznakach zużycia.

Sprawdź wszystkie produkty do naprawy węży dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat naprawy przewodów hydraulicznych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Blair Lampe.

Zobacz również