•   Czwartek, 3 października 2024
Wiedza motoryzacyjna

Narzędzia diagnostyczne: Wykorzystanie technologii do pracy

W ciągu ostatnich dwóch dekad technologia pojazdów rozwinęła się skokowo. Jednym z tych ogromnych kroków naprzód jest sposób, w jaki pojazdy są w stanie stale monitorować swoje wewnętrzne systemy i ostrzegać kierowcę w przypadku wystąpienia usterki. W tym właśnie miejscu do gry wchodzą narzędzia diagnostyczne do pojazdów (lub skanery).

Połączone

Samochody osobowe i ciężarowe są wyposażone w szereg skomplikowanych, zasilanych czujnikami, pokładowych systemów "samoopieki", które zapewniają im niezawodną jazdę przez lata. Wszystkie one są połączone z centralnym komputerem, ECU, który pobiera dane z czujników i przełączników i przekłada je na działania, takie jak zmniejszenie zużycia paliwa lub zapobieganie blokowaniu się hamulców. W przypadku wystąpienia usterki zapala się kontrolka "check engine", ECM zapisuje kod wskazujący na wykryty problem, a następnie intuicyjnie dobiera brakujące dane potrzebne do utrzymania płynności ruchu pojazdu. Znormalizowany port OBD II (On Board Diagnostics) jest wynikiem mandatu federalnego, dzięki któremu wszystkie pojazdy wyprodukowane po 1996 roku są kompatybilne z tym samym złączem. Port jest podłączony do ECM tak, że gdy skaner jest podłączony prawidłowo, może wyciągnąć listę wszystkich kodów usterek przechowywanych wewnątrz, dając dobry punkt wyjścia do rozwiązania problemu.

Jak skanować

 

Porty OBD II są zazwyczaj umieszczone pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Przy wyjętym kluczyku, podłącz męską stronę narzędzia skanującego. Niektóre skanery pobierają zasilanie bezpośrednio z akumulatora samochodu, a niektóre z wewnątrz, więc postępuj zgodnie z instrukcjami, aby uzyskać zasilanie narzędzia diagnostycznego. Gdy już jest włączone i podłączone, przekręć kluczyk do pozycji włączonej, ale nie uruchamiaj silnika. Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie przyrządu diagnostycznego, aby sprawdzić kody i, w stosownych przypadkach, wyczyścić je. Nie można używać skanera do czyszczenia kodów, aby przejść test emisji bez problemu sam jest naprawiony. Aby przejść kontrolę, samochód musi być prowadzony na tyle długo, aby ECU zarejestrować żadnych błędów, w przeciwieństwie do po prostu wyczyszczone błędów.

Istnieje wiele różnych skanerów na rynku, od mniej kosztownych, prostych czytników kodów do modeli z górnej półki kosztujących tysiące z różnego rodzaju specjalnymi funkcjami i możliwościami. Skanery z najwyższej półki, takie jak te używane przez lokalnych ekspertów z AutoCare, mogą pomóc wyszkolonemu mechanikowi wskazać problem w ułamku czasu, co sprawia, że profesjonalna diagnostyka jest mądrą inwestycją.

Więcej na: http://marekauto.pl

Zobacz również