•   Czwartek, 3 października 2024
Wiedza motoryzacyjna

Przewodnik po czyszczeniu czujnika MAP

Nawet w dobrze utrzymanym silniku gromadzą się osady kurzu, brudu, zanieczyszczeń, węgla i oleju - zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Osady te mogą powodować wiele problemów, takich jak zakłócony przepływ powietrza, zanieczyszczone świece zapłonowe lub wtryskiwacze paliwa, przegrzanie silnika lub przekrzywione odczyty czujnika. Czyszczenie czujnika MAP może być konieczne, jeśli doświadczasz słabego zużycia paliwa, nierównej pracy na biegu jałowym, wahania lub zgaśnięcia przy przyspieszaniu, lub zapalonej kontrolki check engine.

W silnikach z wtryskiem paliwa moduł sterujący silnika (ECM) oblicza impuls wtryskiwacza paliwa na podstawie kilku innych odczytów z czujników, takich jak obroty silnika, temperatura płynu chłodzącego silnika (ECT), temperatura powietrza dolotowego (IAT) i stosunek powietrza do paliwa (AFR), między innymi. Masa powietrza jest krytycznym pomiarem, który ECM wykorzystuje do obliczenia wtrysku paliwa, a większość silników jest wyposażona w czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) lub czujnik masowego przepływu powietrza (MAF). Niektóre silniki z turbodoładowaniem używają zarówno czujników MAF jak i MAP.

Zazwyczaj można stwierdzić, że masz czujnik MAP, jeśli nie możesz znaleźć czujnika MAF w rurze wlotowej powietrza przed korpusem przepustnicy. Czujnik MAP jest zazwyczaj montowany bezpośrednio do kolektora dolotowego, gdzieś za korpusem przepustnicy, choć niektóre są montowane na ścianie ogniowej lub w innym miejscu wnęki silnika, połączone z kolektorem dolotowym za pomocą przewodu podciśnieniowego. W niektórych pojazdach - na przykład starszych modelach K - czujnik MAP jest montowany przy ECM, połączony z kolektorem dolotowym długim przewodem podciśnieniowym. Czujnik MAP mierzy w sposób ciągły ciśnienie/podciśnienie w kolektorze dolotowym.

Sprawdzanie czujnika MAP

Czujnik MAP można łatwo sprawdzić za pomocą pompy próżniowej i multimetru. Najpierw należy odłączyć przewód podciśnieniowy lub wyjąć czujnik MAP z kolektora dolotowego. Po podłączeniu czujnika MAP i ustawieniu zapłonu w pozycji "on" lub "run", sprawdź napięcie na przewodzie sygnałowym czujnika MAP. Czujniki MAP silników turbodoładowanych będą również reagować na ciśnienie, a ich odczyty ciśnienia/napięcia mogą być inne. Tak czy inaczej, sprawdź w podręczniku napraw schemat połączeń i konkretne odczyty napięcia.

Typowy czujnik MAP powinien odczytywać około 4,7 V, gdy jest otwarty na powietrze. Używając pompy próżniowej, powinieneś zobaczyć spadek napięcia do około 1 V przy podciśnieniu 20 inHg. Powtórz test i zauważ, że podczas pobierania i zwalniania podciśnienia/ciśnienia, napięcie powinno reagować natychmiastowo.

Czujniki MAP nie zawierają żadnych ruchomych części i zazwyczaj nie ulegają zużyciu, ale może być wymagane czyszczenie czujnika MAP, jeśli jest zanieczyszczony węglem lub innymi osadami z silnika. Jeśli napięcie powoli reaguje na zmiany ciśnienia, przyczyną może być zanieczyszczenie.

Czyszczenie czujnika MAP krok po kroku

Czyszczenie czujnika MAP wymaga jedynie wykonania kilku dodatkowych czynności:

  1. Odłącz złącze czujnika MAP i załóż gumowe rękawice, aby chronić skórę. Dobrym pomysłem są również okulary ochronne.
  2. Użyj elektrycznego środka czyszczącego do części na miękkiej szmacie lub ręczniku papierowym, aby wyczyścić zewnętrzną stronę czujnika MAP.
  3. Rozpyl środek do czyszczenia części elektrycznych do portu czujnika - zwykle wystarczy kilka psiknięć. Wytrząśnij nadmiar i pozostaw czujnik MAP do wyschnięcia.
  4. Sprawdź, czy wąż podciśnieniowy czujnika MAP lub port kolektora dolotowego nie są zanieczyszczone. W razie potrzeby wyczyść je za pomocą środka do czyszczenia części elektrycznych i szczotki.
  5. Gdy wszystko wyschnie, co nie powinno trwać zbyt długo, czujnik MAP powinien być wolny od zanieczyszczeń. Zainstaluj ponownie czujnik MAP.

Czyszczenie czujnika MAP to prosty sposób na przywrócenie osiągów silnika i oszczędności paliwa. Aby utrzymać w czystości inne części układu powietrznego i paliwowego, przy następnej konserwacji silnika należy rozważyć zastosowanie środka do czyszczenia układu dolotowego.

Sprawdź wszystkie produkty chemiczne dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat czyszczenia czujnika MAP, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.

Zobacz również