•   Piątek, 29 marca 2024
Wiedza motoryzacyjna

Uszkodzenia i przyczyny uszkodzeń opon

Jako mieszkańcy RPA jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym, które na co dzień kupuje wiele różnych produktów. Kiedy zakupiony przez nas produkt pęka lub zawodzi, zwłaszcza coś, co jest stosunkowo drogie, automatycznie zakładamy jego awarię i kwestionujemy nie tylko jego jakość, ale także integralność producenta.

Jedyny kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi odbywa się poprzez cztery opony. Mamy tendencję do zapominania o tym, ponieważ codziennie korzystamy z naszych pojazdów. Ze szkodą dla naszego własnego bezpieczeństwa, a może po prostu z czystej ignorancji, zaniedbujemy właściwą pielęgnację i konserwację opon naszych pojazdów.

  • Zużycie opon: Dlaczego nie osiągamy takiego przebiegu, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni w naszych nowych pojazdach?
  • Zużycie opon: Co powoduje różne rodzaje zużywania się opon?
  • Uszkodzenia i przebicia opon

W ramach porad i wskazówek dotyczących pielęgnacji opon wyjaśniamy, co powoduje zużycie opon i kiedy należy je wymienić.

Zużycie opon: Dlaczego nie mamy takiego przebiegu, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni w naszych nowych pojazdach?

W minionych latach nierzadko zdarzało się, że pojazd przejeżdżał na komplecie opon więcej niż 50.000 km. Były to te same dni, kiedy normalną praktyką było pompowanie opon dookoła pod ciśnieniem 2 barów. Jakże zmieniły się czasy! Nie zapominajmy o postępie technologicznym. Dlaczego więc nie widzimy takiego samego wzrostu żywotności opon, jaki obserwujemy w rozwoju pojazdów silnikowych, w których są one montowane?

Odpowiedź można by określić jako "oksymoron" - słodko-gorzkawe zwycięstwo dla motoryzacji! Pojazdy są zaawansowane technologicznie, a wraz z tym postępem pojawiły się zwiększone osiągi i wyższy poziom bezpieczeństwa pojazdów.

Nie zapominajmy o zmienionych nawykach jazdy. Po prostu nie prowadzimy dzisiejszych pojazdów silnikowych, jak te sprzed dziesięciu lat: pojazdy przyspieszają szybciej i wymagają krótszej drogi hamowania; a wszystko to dzieje się w infrastrukturze drogowej, która nie jest utrzymywana w należytym stanie. Tak więc, gdy elementy odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu na drodze mają się sprawdzać w tych warunkach, zużycie jest nieuniknione, kosztem trwałości - zwłaszcza, gdy oczekuje się, że opony zatrzymają pojazd bezpiecznie w każdej sytuacji.

Prawa fizyki wymagają, aby siła poślizgu była przenoszona na drogę, niezależnie od tego, czy jest to siła obwodowa, jak w przypadku przyspieszania i hamowania, czy boczna, która występuje podczas pokonywania zakrętów. Poślizg oznacza, że prędkość pojazdu jest większa lub mniejsza od prędkości obwodowej koła lub droga, którą pokonuje pojazd, jest dłuższa lub krótsza od obwodu tocznego opony. Większy stopień poślizgu jest widoczny na rampach w garażach parkingowych. Następnym razem, gdy zaparkujesz samochód, zwróć uwagę na ilość gumy znajdującej się na tych rampach.

Wzrost zużycia bieżnika jest związany z ilością poślizgu. Dwa razy większy poślizg przekłada się na cztery razy większe zużycie. W przypadku łagodnych, gwałtownych przyspieszeń na suchej nawierzchni osiągane są wartości poślizgu nawet do 2%. Wartości tak wysokie jak 20% są możliwe, jeśli samochód jest prowadzony do granic możliwości. W zależności od stylu jazdy kierowcy, niezależnie od tego, czy jest to jazda ekonomiczna czy z wysokimi osiągami, porównywalne opony mogą osiągać przebiegi od 5 000 do 40 000 km.

Kluczową rolę w trwałości opon odgrywa również ich konserwacja. Weź pod uwagę silnik Twojego pojazdu: producent informuje, że musi on być serwisowany co 15 000 km, a brak takiego serwisu spowoduje skrócenie żywotności silnika. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku opon. Konserwacja opon wymagałaby kontroli ciśnienia co najmniej raz w miesiącu, geometrii kół co 10 000 do 15 000 km oraz rotacji opon, w zależności od osi napędowej pojazdu oraz od tego, czy pojazd jest wyposażony w opony mieszane.

Tak więc, kiedy Twoje opony będą ponownie gotowe do wymiany, postaraj się zapamiętać, w jaki sposób pojazd był prowadzony przez cały okres eksploatacji opon i jakie są warunki drogowe na najczęściej uczęszczanych drogach. Jeśli prawie brałeś udział w wypadku, pomyśl o pominięciu układu hamulcowego zamontowanego w pojeździe i pamiętaj, że układ ten nie działałby tak efektywnie bez opon zamontowanych w pojeździe. Producent pojazdu przetestował te opony, aby uzyskać jak najlepsze osiągi z ogólnym pakietem bezpieczeństwa pojazdu.

Wskazówka BestDrive Tip: Płynny styl jazdy zdecydowanie przyczynia się do stopniowego, równomiernego zużycia opon. Warunki użytkowania, obciążenie pojazdu, średnia prędkość, stan drogi, ciśnienie w oponach, cykl konserwacji i cechy charakterystyczne dla danego pojazdu mają wpływ na zużycie opon - a co za tym idzie, na oczekiwane przebiegi. Zaleca się regularne konsultacje z profesjonalnym sprzedawcą opon, na przykład z najbliższym centrum montażu opon BestDrive, aby pomóc w uzyskaniu jak najlepszego przebiegu opon.

Zużycie opon: Co powoduje różne rodzaje zużywania się opon?

Oprócz sprawdzania i prawidłowego utrzymywania ciśnienia w oponach, istnieją dwa dodatkowe i równie ważne zadania, których wykonania wymaga się od wszystkich kierowców w trakcie cyklu życia opony:

Rotacja opon: Nawet jeśli nie jest to możliwe w pojazdach, które mają różne rozmiary opon z tyłu pojazdu do przodu; na większości pojazdów na drogach RPA rotacja opon jest ważna. BestDrive zaleca obracanie opon co 10 000 do 15 000 km; jeśli jest to zbyt duża niedogodność, należy zwrócić się do dealera pojazdu o obracanie opon za każdym razem, gdy pojazd jedzie do serwisu, przy czym średnia częstotliwość przeglądów wynosi obecnie 15 000 km.

Wyrównanie kół: Należy to sprawdzać co 10 000 do 15 000 km. Niektórzy producenci pojazdów zalecają, aby sprawdzać je co 10 000 km. Regulacja geometrii kół jest delikatnym ustawieniem w Twoim pojeździe i wystarczy tylko uderzyć w krawężnik, aby je uszkodzić. W przypadku uderzenia w krawężnik lub dziurę w jezdni zaleca się jak najszybsze sprawdzenie geometrii kół, ponieważ mogło to spowodować nieprawidłowe ustawienie koła (kół). Nie opłaca się czekać na następną planowaną kontrolę stanu technicznego. W centrach montażowych BestDrive oferujemy usługę sprawdzenia i skorygowania geometrii kół Państwa pojazdu.

Istnieje kilka różnych parametrów geometrii kół w pojeździe; niektóre z nich są regulowane, a inne nie; niektóre wpływają na żywotność opon, a inne nie. Parametry te są w rzeczywistości zaprojektowane w pojeździe jako sposób na zmniejszenie naprężeń i odkształceń na elementach zawieszenia.

Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Ustawienia palców: Jest to wewnętrzne lub zewnętrzne ustawienie kół w stosunku do linii środkowej pojazdu i jest ustawione tak, aby przejmować wszelkie luzy w przegubach zawieszenia (nowoczesny pojazd ma bardzo wąskie tolerancje, więc ustawienia są znacznie mniejsze niż kilka lat temu), tak aby opony w rzeczywistości biegły równolegle do siebie, gdy pojazd porusza się po linii prostej. Zbyt duży palec u nogi drastycznie zmniejszy żywotność opon.

Krzywizna: Jest to odchylenie od pionu koła i ma na celu umieszczenie obciążenia koła na większych wewnętrznych łożyskach przedniego koła w pojazdach z napędem na koła tylne. Zbyt duży kąt pochylenia powoduje zużywanie się opony na barku. Zróżnicowanie kątów pochylenia z jednej strony na drugą spowoduje, że pojazd będzie ciągnął na jedną stronę.

Kółko: Przechylenie osi skrętnej do tyłu ma na celu zapewnienie wyczucia na kierownicy, a także samocentrowanie układu kierowniczego, dzięki czemu układ wraca na prostą po zakręcie. Zbyt małe kółka spowodują, że pojazd będzie błądził, a zbyt duże - że sterowanie będzie ciężkie.

Układ kierowniczy Powrót do tyłu: Kąt, pod którym jedno koło jest "cofnięte" od drugiego. Jeżeli pojazd posiada wysoki układ kierowniczy, pojazd będzie ciągnął do tyłu w stronę, gdzie koło jest cofnięte. Może to często mieć miejsce, gdy pojazd brał udział w wypadku.

Nachylenie osi układu kierowniczego: Jest to odchylenie od pionu osi układu kierowniczego i ma na celu wytworzenie pionowego obciążenia przez oś w celu zmniejszenia naprężeń i momentów zginających na elementach zawieszenia.

Kąt nachylenia: Jest to odchylenie od pionu osi kierującej: W tym miejscu tylne koła znajdują się poza linią kół przednich i pojazd będzie miał tendencję do "krabowania". Ponownie może to mieć miejsce, gdy pojazd brał udział w wypadku.

Scrub Radius: Jest to promień utworzony między linią środkową koła stykającego się z nawierzchnią drogi a linią przebiegającą przez oś kierownicy. Może być dodatni, gdy położenie koła znajduje się po zewnętrznej stronie linii osi kierownicy; lub ujemny, gdy położenie koła znajduje się wewnątrz osi kierownicy. Promień czyszczenia może być również określany jako promień toczny. Zmiana przesunięcia kół w pojeździe spowoduje zmianę promienia zarośli i może poważnie wpłynąć na żywotność elementów zawieszenia, ze względu na zwiększone naprężenia, które są na nie nakładane.

Aby zachować zbieżność kół w pojeździe, należy unikać wybojów, wchodzenia na krawężniki i parkowania na nich.

Samo to, że opony zużywają się płynnie, nie oznacza, że geometria jest prawidłowa. Wyrównanie powinno być sprawdzane co 10 000 do 15 000 km lub co 6 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej - chyba że wiesz, że trafiłeś w dziurę lub inny przedmiot, w którym to przypadku należy to zrobić natychmiast, jako środek ostrożności.

Uszkodzenie opony i naprawa przebicia

Gdy weźmie się pod uwagę, że opona jest jedynym kontaktem pojazdu z nawierzchnią i że musi ona zapewniać niezbędną przyczepność na drodze, ma to sens, aby była w dobrym stanie i była odpowiednio pielęgnowana.

Jak często słyszymy: "Cóż, nie można jej naprawić?" lub "Będzie w porządku jako zapasowa".

Wiele opon jest naprawianych, kiedy nigdy nie powinny były być. Inne są naprawiane tylko tymczasowo, ale są nam sprzedawane jako "stała" naprawa. Są to potencjalnie niebezpieczne opony - i być może nigdy się o tym nie dowiesz.

Należy zawsze pamiętać, że naprawioną oponę można określić jako oponę, która doznała urazu. Nigdy nie będzie miała takiej wytrzymałości karkasu, jaka była pierwotnie wbudowana w oponę; teraz ma ona słaby punkt, do którego mogła wkraść się wilgoć lub inne zanieczyszczenia, co z kolei zacznie wpływać na wiązanie między elementami - nie wspominając o wytrzymałości elementów w oponie.

Niektóre kategorie opon nigdy nie powinny być naprawiane, zwłaszcza opony o wysokich osiągach, podczas gdy te, które mogą być naprawiane, mogą być naprawiane tylko w obszarze bieżnika. Każda opona, o której wiadomo, że została zraniona lub przebita, musi zostać usunięta z obręczy koła, skontrolowana, a następnie można na niej wykonać odpowiednią naprawę kombinowaną.

Naprawa korka, która jest wykonywana bez zdejmowania opony z felgi i sprawdzania jej wnętrza, jest tylko tymczasową naprawą i ma na celu doprowadzenie do punktu, w którym można dokonać wymiany opony.

Ważne jest, abyś skonsultował się z renomowanym dealerem opon w celu dokonania naprawy opony. Należy upewnić się, że posiadają one odpowiednie wyposażenie i przeprowadzić pełną kontrolę opony przed wysłaniem Cię w drogę. Pamiętaj, że żaden producent opon nie zaleca naprawy na ścianie bocznej opony i większość producentów unieważnia gwarancję na swoje opony po ich naprawie.

Zobacz również