Co to jest opór toczenia się opon?
Prawdopodobnie słyszysz zwrot "opór toczenia", gdy natrafisz na opis opony. Ale, co to naprawdę znaczy? Dowiedzmy się.
Pamiętasz jazdę na rowerze z niedopompowanymi oponami? Czy nie było trudno ruszyć do przodu? Kiedy napompowujesz opony z powrotem do pierwotnego ciśnienia, łatwiej jest pedałować przy mniejszym zużyciu energii. To jest opór toczenia. Z naukowego punktu widzenia, opór toczenia to energia zużywana przez oponę podczas pokonywania określonej drogi. Jest to nic innego, jak wysiłek potrzebny do utrzymania opony w ruchu. Jest to jedna z sił, która przeciwstawia się ruchowi pojazdu wraz z grawitacją, bezwładnością, siłami aerodynamicznymi spowodowanymi oporem powietrza i tarciem mechanicznym działającym na pojazd.
Wpływ oporu toczenia na efektywność paliwową
W ostatnich latach producenci samochodów i opon podkreślali niskie opory toczenia jako kluczowy czynnik zwiększający efektywność paliwową. Czy wiesz, że około 20% zużycia paliwa w Twoim samochodzie jest spowodowane przez opony? Oto dlaczego - podczas jazdy po drodze opona jest zniekształcana z każdym zakrętem koła. Elastyczność opony tworzy obszar kontaktu z podłożem, w którym guma styka się z nawierzchnią drogi, gdzie występują mniej znaczące zniekształcenia. W wyniku tego opona odkształca się i wraca do pierwotnego kształtu podczas jazdy. Gdy opona ulega deformacji, traci energię w postaci ciepła. Ta utrata energii jest większa, gdy opony mają wysokie opory toczenia. W zamian za to spala się więcej paliwa, które zastępuje utraconą energię. Dlatego opony o niskich oporach toczenia mogą być bardziej paliwooszczędne w porównaniu z oponami konwencjonalnymi. Obowiązująca od dawna zasada mówi, że zmniejszenie oporu toczenia o 10% powoduje wzrost efektywności paliwowej od 1% do 2%.
Każdy element opony, w tym rzeźba bieżnika, powierzchnia stopki, ściana boczna i pakiet opasań, przyczyniają się do ogólnego oporu toczenia. Inne czynniki zewnętrzne, takie jak ciśnienie powietrza, temperatura powietrza i prędkość pojazdu również mają wpływ na opór toczenia opony. Np. wraz ze wzrostem ciśnienia w oponach wzrasta również ich sztywność, co powoduje mniejsze straty energii, a tym samym mniejsze opory toczenia. Dlatego też zaleca się, aby zawsze jeździć pojazdem z sugerowanym ciśnieniem wewnętrznym podanym przez producenta pojazdu.
Czy można dostać opony, które zapewniają to, co najlepsze z obu światów - niski opór i zwiększoną przyczepność?
Może się wydawać, że nie ma sposobu na zmniejszenie oporu toczenia opony przy jednoczesnym zwiększeniu lub utrzymaniu przyczepności. Ale na szczęście tak nie jest. Wprowadzenie przez Michelin krzemionki do mieszanek oponowych w 1992 r. było dużym przełomem, obniżając opór toczenia 3 razy w stosunku do przeszłości. W dzisiejszych nowoczesnych oponach, większe ilości krzemionki łączą się z unikalnym wzorem bieżnika i konstrukcją ścian bocznych. Dzięki temu opony są bardziej chropowate niż wcześniej i są w stanie wygodnie poruszać się po wyboistych drogach.
Dlatego też, gdy nadchodzi czas wymiany opon, należy szukać takich, które zapewnią odpowiednią trakcję i pozwolą obniżyć koszty paliwa. Wybierając opony o niskim oporze toczenia i dbając o ciśnienie w oponach, możesz nie tylko zaoszczędzić znaczną ilość paliwa, ale także ocalić przyrodę, wytwarzając mniej szkodliwych emisji. Zatem następnym razem, gdy będziesz kupował opony, nie obawiaj się etykiety o niskim oporze toczenia. Opony Michelin Energy Saver All-Season Tyres to opony o niskich oporach toczenia, które zapewniają lepsze osiągi i komfort niż kiedykolwiek wcześniej.