Azot czy powietrze - Który z nich jest lepszy dla twojej opony?
Normalne powietrze, które wypełniasz swoimi oponami składa się z 78% azotu, 21% tlenu i 1% innych gazów oraz wody. Więc, czy to ma jakąś różnicę w wypełnianiu całej opony azotem? Przekonajmy się.
Porównując opony napełnione azotem ze zwykłymi oponami napełnianymi powietrzem, należy wziąć pod uwagę dwie główne rzeczy-
1) Opona azotowa składa się tylko w 7% z powietrza. W związku z tym względna zawartość pary wodnej jest znacznie mniejsza niż w przypadku zwykłej opony napełnionej powietrzem.
2) W oponie azotowej 15% tlenu jest zastępowane większą ilością azotu. Tak więc, porównanie jest bardziej zbliżone do tlenu niż azotu w oponach.
Wyjazd w wielki letni dzień, długa jazda szybkim samochodem jest fajny, ale nie jest to opona trąca o dużym tarciu. A kiedy dochodzi do tarcia, to jest ciepło, które rozszerza powietrze, a zwłaszcza zawartą w nim parę wodną, w nieprzewidywalnym tempie. Ponieważ para wodna jest podatna na zmiany termiczne, bardzo się rozszerza, co powoduje, że w oponie brakuje miejsca na gaz, co zwiększa ciśnienie wewnętrzne. W rezultacie gaz uchodzi i wydostaje się na zewnątrz. W normalnych, wypełnionych powietrzem oponach, podczas wyboistej jazdy, atomy tlenu, które są mniejsze w porównaniu z atomami azotu, łatwo wydostają się z mikroporów opony. Zmienia to z czasem ciśnienie w oponach, a spadek ciśnienia jest znaczny, gdy pojazd jest bardziej obciążony lub warunki drogowe są złe. Niskie ciśnienie w oponach zwiększa zużycie paliwa, złe właściwości jezdne i zużycie opon. Co więcej, ten ulatniający się gaz może czasami powodować ogromne problemy, takie jak pęknięcie zaworu lub dętki. Więc następnym razem, gdy odwiedzisz centrum uzupełniania powietrza, spróbuj napompować powietrze azotem.
Oto kilka zalet opon napełnionych azotem:
1) Azot jest mniej podatny na migrację przez gumę opony niż tlen. Oznacza to, że ciśnienie w oponach pozostanie bardziej stabilne w dłuższej perspektywie czasowej. Dlatego nie musisz sprawdzać ciśnienia w oponach zbyt często. Ciśnienie w oponach pozostanie na stałym poziomie, co pozwoli Ci zaoszczędzić trochę paliwa i kosztów utrzymania opon.
2) Azot jest gazem obojętnym, co oznacza, że nie ma w nim żadnych innych cząsteczek, podczas gdy w normalnym powietrzu znajdują się cząsteczki wody, które prowadzą do korozji felgi stalowej lub aluminiowej. Gaz azotowy nie powoduje korozji i pomaga utrzymać takie samo ciśnienie nawet przy zmianie temperatury.
3) Azot nie jest dostępny wszędzie i jest drogi. Utrzymuje on jednak grunt lepiej niż normalne powietrze, a eksperci od opon zalecają stosowanie go, aby poczuć różnicę.