•   Piątek, 19 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Klimatyzacja samochodowa - wyjaśnienie

Klimatyzacja samochodowa Wyjaśnienie

16 listopada 2015, 13:16 stan powietrza

Klimatyzacja samochodowa to system w Twoim samochodzie, który pozwala na schłodzenie powietrza wewnątrz pojazdu w gorące dni, zapewniając chłodniejsze środowisko dla pasażerów.

Klimatyzacja

jest obecnie standardem w prawie wszystkich nowo wyprodukowanych samochodach i jest cechą, której większość właścicieli samochodów oczekuje.

Uzyskaj do cytatów dla naprawy klimatyzacji

Koncepcja klimatyzacji w samochodzie została po raz pierwszy właściwie opracowana przez Packard Motor Company w Stanach Zjednoczonych. W 1939 r. wprowadziła ona klimatyzację jako dodatek dla nabywców swoich samochodów.

Klimatyzacja początkowo powoli rosła w popularność, ale do 1970 roku prawie połowa wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych miała klimatyzację.

Mimo że ma już ponad 75 lat, klimatyzacja w Twoim samochodzie nadal działa zgodnie z tymi samymi podstawowymi zasadami, które opracowano w latach 30. ubiegłego wieku. System klimatyzacji Twojego samochodu składa się z trzech głównych części - sprężarki, skraplacza i parownika

.

Wszystkie one współpracują ze sobą, przenosząc substancję zwaną czynnikiem chłodniczym przez układ zamkniętego obiegu o wysokim ciśnieniu i niskim ciśnieniu. Czynnik chłodniczy zmienia stan skupienia z gazowego na ciekły i z powrotem na gazowy, stanowiąc istotną część systemu klimatyzacji i procesu.

Sprężarka

jest napędzana przez pasek przymocowany do silnika samochodu. W tym miejscu gazowy czynnik chłodniczy o niskim ciśnieniu jest sprężany do gazu o wysokim ciśnieniu i wysokiej temperaturze, zanim zostanie przepompowany do skraplacza.

Skraplacz

działa jak chłodnica samochodowa, odprowadzając ciepło, ale również schładzając czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem do postaci cieczy pod wysokim ciśnieniem.

Ta wysokociśnieniowa ciecz ma następnie usuniętą z niej wodę przez mały aż zwany odbiornik-osuszacz, zanim zostanie przepompowana do termicznego zaworu rozprężnego.

Tutaj ciecz pod wysokim ciśnieniem może się rozprężyć i przekształcić w ciecz o niskim ciśnieniu, która przedostaje się do układu pętli po stronie niskiego ciśnienia, a następnie jest kierowana do parownika

znajdującego się we wnętrzu pojazdu.

W tym momencie niskociśnieniowy czynnik chłodniczy ponownie zamienia się w gaz i wylatuje z parownika, odbierając ciepło z wnętrza pojazdu.

Podczas tego procesu wentylator nadmuchuje zewnętrzną część sprężarki, wdmuchując chłodne powietrze do wnętrza pojazdu.

Gazowy czynnik chłodniczy pod niskim ciśnieniem ponownie trafia do sprężarki i proces rozpoczyna się od nowa.

Uzyskaj oferty cenowe na naprawę klimatyzacji

Wszystko o klimatyzacji

  • Klimatyzacja samochodowa - wyjaśnienie
  • Rozwiązywanie problemów z klimatyzacją samochodową

Zobacz również