PRZYCZYNY HAŁASU HAMULCA
W niektórych pojazdach występują problemy związane z hamowaniem, takie jak hałas powodowany przez hamulce, osąd hamowania lub opór hamulców. W przypadku wystąpienia sytuacji, która powoduje wystąpienie jednego z tych objawów, należy zwrócić się do profesjonalnego mechanika w celu sprawdzenia układu hamulcowego pojazdu. Doświadczony mechanik zajmie się konkretnym objawem hamulców, który wywołuje obawy związane z układem hamulcowym pojazdu.
HAŁAS HAMOWANIA HAMULCEM
Istnieją różne rodzaje hałasu hamowania i wiele różnych warunków, które mogą powodować hałas. Współczynnik tarcia pomiędzy klockami i wirnikami hamulcowymi różni się w zależności od materiału klocka, temperatury, wilgotności, siły hamowania itp. Podczas hamowania klocki hamulcowe s± dociskane z duż± sił± do wirnika hamulcowego. Generuje to tarcie, które powoduje zatrzymanie pojazdu.
Podkładka pod płytę nośną klocka hamulcowego redukuje przenoszenie drgań i zapewnia pewien stopień redukcji hałasu.
Jeśli klocki hamulcowe są wykonane z miękkiej mieszanki, na kołach pojawi się większa ilość pyłu hamulcowego i klocki będą się szybciej zużywać, ale będzie mniejsza szansa na hałas hamowania.
Jeśli klocki hamulcowe są z twardej mieszanki (używanej w zastosowaniach wysokowydajnych), pojawi się mniej pyłu hamulcowego, klocki będą trwalsze, a skuteczność hamowania poprawi się.
Znalezienie stabilnego związku o właściwościach zarówno twardych jak i miękkich związków jest trudne.
PISZCZEĆ LUB JĘCZEĆ:
Jeżeli hałasem jest jęk lub skrzypienie podczas uruchamiania hamulców, źródłem może być materiał klocka. Nowe klocki hamulcowe, które są przegrzane przed odpowiednim włamaniem, mogą stać się "oszklone". W niektórych przypadkach ścieranie się materiału ciernego może ograniczyć skutki przegrzania. Jeżeli klocki hamulcowe nie mają odpowiedniej grubości, należy je wymienić na nowe.
GRZECHOTANIE LUB BRZĘCZENIE:
W przypadku pojawienia się odgłosu grzechotania lub trzaskania, technik dokona przeglądu i wymiany podkładek i osprzętu montażowego klocków hamulcowych. Jeśli zespół klocków hamulcowych ma zbyt duży luz i konieczna jest zbyt duża regulacja lub regulacja podkładek, konieczna może być wymiana zestawu klocków hamulcowych.
Okucie wirnika hamulcowego może zostać wypchnięte ze wspornika zacisku i ocierać się o wirnik hamulcowy, powodując hałas.
Profesjonalni technicy ASE z Hollenshade's w Towson sprawdzą wirniki hamulców i w miarę możliwości usuną stare osady materiału klocków hamulcowych. Wysokiej jakości syntetyczny środek smarny zostanie nałożony na płytę nośną klocka hamulcowego, aby jeszcze bardziej ograniczyć wibracje i hałas.
HAŁAS HAMOWANIA:
Jeśli hałas jest spowodowany ciągnięciem hamulca, należy poszukać doświadczonego mechanika, który zdiagnozuje źródło problemu. Specjaliści u Hollenshade'a sprawdzą siodła i ślizgi hamulcowe, aby upewnić się, że nie są one zajęte. W przypadku stwierdzenia zatarcia sworznia lub suwaków zacisku hamulcowego, są one odpowiednio wyjęte w sposób zachowujący ich integralność konstrukcyjną oraz integralność wspornika zacisku hamulcowego. Sworzeń (sworznie) suwmiarki są zawsze czyszczone i smarowane przy każdym serwisie hamulcowym w firmie Hollenshade. Mechanicy Hollenshade'a oceniają również węże i przewody hydrauliczne układu hamulcowego. Doświadczony mechanik wyczuwa stan tłoczka suwmiarki, gdy powróci do niej podczas przeglądu hamulców. Jeżeli wyczuwalny jest nadmierny opór, technik sprawdzi, czy nie ma pęknięć, złamań lub złego uszczelnienia i ewentualnego dostania się wody do wnęki tłoka siodła. Ciągnący klocek hamulcowy będzie powodował nadmierne nagrzewanie i może wypaczyć wirnik hamulca. W skrajnych przypadkach, nadmierne ciepło może uszkodzić łożysko koła.
Zablokowane zaciski hamulcowe mogą spowodować przegrzanie się wirnika hamulcowego.
Sędziownica hamulca (lub wypaczenie) jest spowodowana nierównomierną grubością (biciem) wirnika hamulca. Podczas hamowania luz pomiędzy klockami a wirnikiem staje się coraz większy i węższy. Wytwarza to siłę na klocki i może powodować wibracje. Wibracje są przenoszone przez hydrauliczny układ hamulcowy i/lub zawieszenie i są odczuwalne przez pedał hamulca, podłogę pojazdu i/lub kierownicę. Nawet nierówności o rozmiarze mikrona mogą powodować pewien stopień osądu hamulców. Sędziownica hamulca jest bardziej widoczna podczas zwalniania z większej prędkości.
OSĄD HAMULCOWY POTENCJALNE NAPRAWY
Wirnik hamulcowy będzie musiał być wymieniony, jeśli nierówności (bicie) są na tyle znaczne, że ponowne naprowadzenie go na powierzchnię zmniejszy minimalną grubość wirnika powyżej podanej przez producenta wartości minimalnej.
Nadmierne nagrzewanie się wirnika lub klocka (pęknięcia termiczne) będzie wymagało jego wymiany.
Znaczna rdza i korozja na wirniku hamulcowym, kapeluszu wirnika lub żebrach chłodzących są również oznakami, że podczas napraw i serwisowania należy wymienić wirnik hamulcowy.
Rdza rotora hamulcowego
Niedziałający zacisk hamulcowy lub ograniczony przewód hydrauliczny hamulca może spowodować, że zacisk nie będzie wywierał siły na hamulec i rotor. Powoduje to powstawanie nadmiernej rdzy i korozji na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej.
Jeśli po wymianie wirników hamulców ponownie wystąpią drgania hamulców, należy omówić z zaufanym mechanikiem zwyczaje związane z hamowaniem/jazdy oraz sposoby przechowywania pojazdów. Należy również poszukać doświadczonej placówki, takiej jak Hollenshade's w Towson, aby sprawdzić inne elementy, które mogą mieć wpływ na skuteczność hamowania, w tym łożyska kół, piasty i opony.