•   Czwartek, 25 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Czy dodanie wagi do skrzyni ładunkowej ciężarówki pomaga w poprawieniu trakcji?

Czy ty i twój zaufany pickup zajmowaliście się tą zimą kwestiami trakcyjnymi? Być może kazano wam wrzucić trochę ciężaru do tyłu. Ale w zależności od tego, czy Twoja ciężarówka ma napęd na tylne koła, przednie koła, cztery koła, czy na wszystkie koła, dodanie wagi może spowodować więcej problemów, niż rozwiązuje! Oddziel fakty od mitów i dowiedz się, czy dodanie wagi do skrzyni ładunkowej ciężarówki działa na poprawę trakcji.

Czy dodanie wagi do skrzyni ładunkowej ciężarówki pomaga w poprawieniu trakcji?

Logika stojąca za dodaniem wagi do łóżka samochodu ciężarowego w celu zapewnienia trakcji zimowej wydaje się dość prosta. Ciężarówki są zaprojektowane do przenoszenia dużych ciężarówek z tyłu. Jeśli jednak łóżko jest puste, większość ciężaru znajduje się z przodu ciężarówki, co może powodować utratę trakcji tylnego koła, a nawet zaprzęganie ryb.

Aby wyrównać wagę pojazdu, można zauważyć, że ludzie dodają wagę do łóżka ciężarówki za pomocą worków z piaskiem, bloczków żużlowych lub innych ciężkich przedmiotów. Ale rezultaty dodania tego dodatkowego ciężaru mogą się różnić w zależności od układu napędowego lub, w mniej technicznych kategoriach, od tego, które koła obracają się po uderzeniu w gaz.

Dodanie wagi do ciężarówek z napędem na tylne koła

Starając się uzyskać lepszą trakcję, ważne jest, aby zidentyfikować koła napędowe ciężarówki - te, które poruszają się podczas przyspieszania. W ciężarówkach z napędem na tylne koła, tylne opony są tym, co napędza pojazd. W związku z tym, brak masy na tylnej osi może pozwolić ciężarówkom z napędem na tylne koła kręcić się na mokrej lub śliskiej nawierzchni. Umieszczenie odpowiedniej ilości ciężaru w skrzyni ładunkowej ciężarówki może pomóc zwiększyć stabilność, trakcję i kontrolę, pozwalając kołom na bardziej efektywną przyczepność na drodze.

Podczas dodawania masy do pickupa z napędem na tylne koła może być korzystne, należy uważać, aby nie dodać zbyt wiele! Zapoznaj się z maksymalną ładownością pojazdu, sprawdzając instrukcję obsługi swojego właściciela. Odpowiednia ilość masy może pomóc nadać tylnym oponom odpowiednią trakcję, bez nadmiernego wpływu na siłę hamowania lub oszczędność paliwa.

Dodawanie masy do ciężarówek z napędem na przednie koła

Samochody ciężarowe z założenia mają większy ciężar w pobliżu przedniej osi, co jest znakomitą wiadomością, jeśli jeździ się z napędem na przednią oś. W pojazdach z napędem na przednią oś ciężar silnika i kabiny pomaga w uzyskaniu odpowiedniej trakcji przednich opon poprzez zwiększenie powierzchni gumy na drodze. Tak więc, jeśli prowadzisz samochód ciężarowy z napędem FWD, prawdopodobnie lepiej nie dodawać ciężaru do łóżka samochodu ciężarowego!

Niektórzy kierowcy nalegają na dodanie wagi do swoich ciężarówek z napędem na przednie koła, aby ułatwić zatrzymywanie się w bardziej śliskich warunkach. Jednak dodatkowe obciążenie odbywa się kosztem przyspieszenia i oszczędności paliwa. Jeśli chcesz poprawić trakcję i niezawodną zdolność hamowania w zimie, najlepiej jest pominąć worki z piaskiem i wybrać zimową oponę do samochodów ciężarowych, taką jak Firestone's Winterforce LT.

Dodawanie masy do samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła

Napędy na wszystkie koła posiadają komputery, które wykrywają poślizg i utratę trakcji. Komputer kompensuje to poprzez regulację, które koła się obracają, aby pojazd utrzymywał trakcję. Zazwyczaj tylko dwa koła otrzymują moc w danym momencie, aż do momentu wykrycia poślizgu lub utraty przyczepności. Kiedy to następuje, moc jest przekazywana do pozostałych kół, aby ustabilizować pojazd i utrzymać go w ruchu.

Wózki z napędem na wszystkie koła są zaprojektowane tak, aby ciężar był stabilny z przodu i z tyłu. Dodanie dodatkowego ciężaru do wózka z napędem na wszystkie koła może zrzucić ten ciężar z wagi, zdezorientować komputer i w końcu spowodować obracanie się lub poślizg, któremu próbujesz zapobiec.

Dodanie wagi do ciężarówek z napędem na cztery koła

W przeciwieństwie do pojazdów z napędem na wszystkie koła, w których moc zmienia się pomiędzy przednimi a tylnymi oponami, wszystkie opony obracają się na pojazdach z napędem na cztery koła. Ponieważ moc jest rozdzielana na wszystkie cztery koła, dodawanie ciężaru do samochodu ciężarowego z napędem na cztery koła jest zazwyczaj niepotrzebne.

Utrata masy za pomocą opon zimowych

Dodanie kilku worków z piaskiem do tylnej części ciężarówki może pomóc w uszczypnięciu. Jeśli jednak masz już dość dodawania wagi do ciężarówki w celu zapewnienia sobie lepszej jazdy zimą, zastanów się nad pominięciem worków z piaskiem i zakupem zestawu opon zimowych. Gdy temperatura spadnie poniżej 40ºF, guma na zwykłych oponach może usztywnić się i usztywnić, powodując mniejszą przyczepność samochodu ciężarowego. Guma w oponach zimowych jest wykonana ze składników chemicznych zaprojektowanych w celu utrzymania elastycznej przyczepności w ekstremalnie niskich temperaturach.

Dodatkowo, opony z nadmiernym zużyciem bieżnika nie poradzą sobie zbyt dobrze, niezależnie od tego, czy dodasz do tego wagę, czy nie. Ważne jest, aby upewnić się, że bieżnik opon jest wystarczający, aby zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twojej rodzinie na drodze. Nawet pojazd z napędem na wszystkie koła lub cztery koła nie jest w stanie zapewnić trakcji, jeśli opony nie są w stanie zapewnić przyczepności.

Zobacz również