PRZEWODNIK KONSERWACJI HAMULCA
Aby zachować bezpieczeństwo na drodze, konieczne jest regularne przeprowadzanie konserwacji hamulców. Kiedy już zrozumiesz ten proces i dowiesz się, co należy zrobić, będziesz wiedział, kiedy zabrać swój samochód do naprawy hamulców.
Każdy element Twojego układu hamulcowego wymaga uwagi. Jest pięć do przemyślenia: pompa główna, przewody, zaciski, wirniki i klocki hamulcowe. Aby w pełni konserwować swój układ hamulcowy, musisz zrozumieć, co każdy z nich robi.
PRZEWODY POMPY HAMULCOWEJ I HAMULCA
Hamulce pojazdu pracują hydraulicznie. Płyn przenosi moc z pedału nożnego i wysyła ją do samych hamulców. Główna pompa hamulcowa jest punktem wyjścia dla przepływu mocy. Jeśli jest on uszkodzony, nie będziesz miał wystarczająco dużo mocy, aby dostarczyć płyn do hamulców. Ważne jest, aby mechanik sprawdził przewody hamulcowe i pompę główną pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Wszyscy oni muszą sprawdzić płyn hamulcowy pod kątem czystości.
SUWMIARKI, WIRNIKI I WKŁADKI
Siodła, wirniki i klocki współpracują ze sobą, aby zatrzymać pojazd. Po naciśnięciu na pedał hamulca pompa główna wysyła płyn do zacisków. Zaciskają się one razem i wywierają nacisk na klocki hamulcowe. Dlatego też należy sprawdzić, czy zaciski nie są uszkodzone lub zużyte.
Kiedy zaciski się zaciskają, klocki hamulcowe zaciskają się na rotorze samochodu. Spowalnia to twój samochód. Jeśli klocki hamulcowe są zużyte, nie mogą wejść w prawidłowy kontakt z wirnikami. Może to prowadzić do dalszego uszkodzenia wirników. Prawdopodobnie skończysz z nierównymi rowkami lub szorstkimi miejscami. Poza tym, wirniki narażone są na wysokie temperatury i tarcie, więc często z czasem ulegają wypaczeniu.
Nie chcesz czekać, aż będziesz potrzebował wirników, żeby naprawić swój problem. Będzie cię to kosztować znacznie więcej niż utrzymanie hamulców. Wiele klocków hamulcowych jest wyposażonych we wskaźnik zużycia, więc wiesz, kiedy należy je wymienić. Znakiem ostrzegawczym jest moment, w którym zaczyna piszczeć.
HARMONOGRAM KONSERWACJI HAMULCÓW
Aby uzyskać najlepsze wyniki, konieczne jest przestrzeganie określonego harmonogramu konserwacji hamulców. Chcesz sprawdzić w instrukcji obsługi, co jest zalecane dla Twojej marki i modelu. Ogólną zasadą jest, że można również stosować się do tych wytycznych:
Co 12.000 km- sprawdzić klocki hamulcowe i płyn hamulcowy. Jeśli na okładzinach klocków jest mniej niż 1/8 cala, należy je wymienić. Jeśli płyn hamulcowy jest brudny, należy go wymienić.
Co 25.000 km- większość producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego.
Co 60.000 km- wymieniać lub ponownie nawijać wirniki, aby znów były gładkie. Należy pamiętać, że zazwyczaj wirniki można wymienić tylko raz na zestaw.
Twój mechanik wie, kiedy należy zająć się tymi problemami, więc pamiętaj, aby regularnie omawiać z nimi harmonogram konserwacji hamulców.
KOSZTY UTRZYMANIA HAMULCÓW
Utrzymanie układu hamulcowego jest niezbędne, jeśli chcesz pozostać bezpieczny na drodze. Podejmowanie proaktywnych działań nie tylko chroni, ale jest również tańsze niż naprawianie problemów wynikających z zaniedbań.
Montaż nowych klocków hamulcowych, a także ponowne napinanie wirników hamulcowych zazwyczaj trwa od 60 do około 200 dolarów, w zależności od tego, jakim pojazdem jeździsz. Z drugiej strony, naprawa hamulców wymaga wymiany klocków i rotorów. Może to kosztować nawet 1 000 USD. Widzisz różnicę?
Nigdy nie ryzykuj ze swoim układem hamulcowym, od niego zależy twoje bezpieczeństwo. To nie jest dziedzina, z którą chcesz się zwlekać.
WSPÓŁCZYNNIKI ZUŻYCIA HAMULCÓW
Istnieje wiele powodów, dla których twoje hamulce mogą zużywać się szybciej niż inne. Dlatego należy przeprowadzać regularne przeglądy. Oto niektóre z czynników, które należy rozważyć.
Twoje nawyki związane z jazdą - jeśli regularnie przewozisz ciężkie ładunki lub przyczepę, możesz szybciej zużywać hamulce. Jeśli wolisz zachować dużo przestrzeni pomiędzy Tobą a kierowcami, hamulce prawdopodobnie wystarczą Ci na dłużej dzięki Twoim roztropnym umiejętnościom jazdy.
Gdzie jedziesz - dla osób codziennie dojeżdżających do pracy przez miasto, mają więcej przystanków i jadą na korki, z którymi zmagają się w porównaniu z kierowcą autostrady. Hamulce na pewno szybciej się zużywają. Dotyczy to również osób spędzających dużo czasu na górskich drogach. Jeśli w ogóle jeździsz w terenie, brud i zabrudzenia pomagają szybciej rozkładać elementy układu hamulcowego.
Korozja sworznia ślizgowego - ponieważ suwmiarka musi przesuwać się równomiernie i gładko, skorodowany sworzeń ślizgowy powoduje zużycie klocków hamulcowych. Dzieje się tak dlatego, że klocki przez cały czas pozostają w kontakcie z wirnikiem.
Instalowanie tanich klocków - na rynku jest szeroka gama klocków, które możesz wymienić na swoje. Istnieje wiele różnych cen, a wiele osób decyduje się na najtańsze, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy. Nie są one często tak trwałe i mogą nawet zawierać pewne kawałki metalu, które szybciej zużywają wirniki. Wydanie nieco więcej pomaga przedłużyć żywotność hamulców. Wysokiej jakości zestaw klocków hamulcowych może wytrzymać 50 000 mil.
CO TO JEST ABS?
ABS to skrót od Anti-lock braking system, w który wyposażone są wszystkie nowoczesne samochody. System ten zapobiega blokowaniu się kół, co utrzymuje przyczepność na drodze. Gdy świeci się lampka ostrzegawcza ABS, oznacza to, że system zauważył usterkę i jest wyłączony.
Twoje hamulce nadal działają regularnie, ale funkcja przeciwblokująca nie będzie działać. Jeśli masz kontrolę nad trakcją lub stabilnością, systemy te również zostają wyłączone.
Niektóre z głównych przyczyn tego stanu rzeczy obejmują:
- Przepalony bezpiecznik
- Uszkodzony czujnik prędkości obrotowej koła lub taki, który jest pokryty brudem
- Sterownik ABS, który przestał działać
- Przerwany przewód znajdujący się między kontrolerem ABS a czujnikami
SPRAWDZANIE HAMULCÓW DO JAZDY PO DRODZE
Jeśli planujesz wyruszyć w drogę na dłuższy czas lub podróżujesz w odległych miejscach, to najpierw musisz sprawdzić swój układ hamulcowy. Zabierz samochód do swojego centrum serwisowego, aby dać sobie spokój. Przejrzą oni cały układ, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo na drodze. Chcesz teraz wymienić zużyte lub uszkodzone elementy, aby móc cieszyć się jazdą.
ZANIM TWOJE HAMULCE ZACZNĄ DZIAŁAĆ
Jeśli planujesz zlecić profesjonalistom naprawę układu hamulcowego, jest kilka rzeczy, w które będziesz chciał się sprawdzić przed zwrotem pojazdu.
- Upewnij się, że używają klocków hamulcowych klasy premium. Klocki hamulcowe klasy premium są często dostarczane w zwykłych pudełkach. Poproś o obejrzenie opakowania, aby mieć pewność, że ma ono swoją markę.
- Nie wpadaj w schemat ceramicznych klocków hamulcowych. Wiele sklepów chce wyrecytować, jak bardzo są one lepsze i dlaczego powinieneś je ulepszyć. Nie wytrzymują one dłużej i nie są lepszym materiałem. Oferują tylko mniej pyłu hamulcowego i pracują ciszej.
- Sprawdźcie wirniki hamulców. Wiele sklepów kupuje wirniki o niższej jakości za najniższą cenę, a następnie nalicza klientom ceny premium. Upewnij się, że widzisz wirniki, które planują zamontować i wybierasz tylko wysokiej jakości marki.
Najlepsze sklepy hamulcowe używają znanych marek, takich jak Bendex, Raybestos, Wagner, NAPA/United, Carquest, Motorcraft, ACDelco i Brembo. Są to produkty, które chcesz umieścić w swoim samochodzie dla maksymalnej ochrony.
Upewnij się, że masz czas, aby mechanik regularnie sprawdzał i serwisował Twoje hamulce. Jest to bardzo ważne dla Twojego bezpieczeństwa i wszystkich innych osób na drodze.