6 Znaki, że możesz mieć złą pompę wody na rękach
Istnieją pewne części pojazdu, które w przypadku awarii nie muszą być natychmiast wymieniane. Pompa wody nie jest jedną z tych części. Ze względu na istotną rolę, jaką pompa odgrywa w chłodzeniu silnika, jeśli przestanie działać, szybko pojawią się konsekwencje, łącznie z możliwością całkowitej awarii silnika. Wymiana uszkodzonej pompy wody nie jest szybką pracą, ale uchroni Cię przed gorszą pracą, jaką jest wymiana silnika. Poznaj znaki, kiedy masz uszkodzoną pompę wodną na rękach.
Niekorzystna cyrkulacja
Pompa wodna przenosi płyn chłodzący przez chłodnicę i wokół silnika w celu odprowadzenia nagromadzonego ciepła. Szybko poruszające się, ściśle połączone części metalowe generują dużo tarcia, a więc i ciepła. Zbyt dużo ciepła i skończysz z komponentami, które są wypaczone, stopione, stopione, złamane i w inny sposób strukturalnie zagrożone. Pompa wody jest zazwyczaj napędzana przez koło pasowe paska napędu akcesoriów, paska serpentynowego lub paska rozrządu. Zużyty pasek może zapobiec pompy wody z pracy w szczytowej wydajności. Wewnętrznie, jest wirnik, który utrzymuje system obiegu. Z biegiem czasu wirnik może rzeczywiście zużywają się z powodu zanieczyszczeń w płynie chłodzącym. Kawitacja może również spowodować erozję wirnika i utratę zdolności do pompowania płynu chłodzącego.
Przeciek
Jedną z oznak niedługiej awarii pompy wodnej jest zauważalny wyciek płynu chłodzącego w kierunku przodu pojazdu. Jeśli samochód został pozostawiony na noc i zauważysz pomarańczową lub zieloną (w zależności od używanego płynu chłodzącego) kałużę na ziemi, podejrzewaj pompę. Nie należy jednak zakładać, że brak płynu chłodzącego na podłożu nie oznacza, że nie ma wycieku z pompy wodnej. Jeśli zbiornik płynu chłodzącego jest niski, ale nie ma widocznego wycieku płynu chłodzącego, sprawdź wskaźnik poziomu oleju. Jeśli wygląda on jak spieniony lub przypomina czekoladowy koktajl mleczny, może to oznaczać, że mamy do czynienia z wewnętrzną nieszczelnością pompy wodnej. Niektóre silniki Ford Duratec V6 mogą mieć wewnętrzny wyciek płynu chłodzącego za pokrywą łańcucha rozrządu.
Ick
Powolny wyciek z czasem spowoduje nagromadzenie się wokół pompy dużej ilości zanieczyszczeń. Należy szukać smug płynu chłodzącego, które prowadzą w dół od pompy, lub czegoś w rodzaju zżelowanego osadu płynu chłodzącego na zewnątrz. Niektóre pompy wody mają "otwór odpływowy" pod wałem pompy, który będzie wyciekać płyn chłodzący po wewnętrzne uszczelki zużyły się, pewny znak złej pompy wody. Można również zobaczyć sporo rdzy wokół pompy i, jeśli przyjrzeć się bliżej, wżery (korozja, która tworzy małe otwory w metalu) lub kawitacji (tworzenie wgłębień w cieczy) na powierzchni montażowej. Wszystko to wskazuje na powolny wyciek. Chociaż nie spowoduje to natychmiastowej awarii, doprowadzi do stanu niskiego poziomu czynnika chłodzącego (co jest dość niekorzystne) i umożliwi ucieczkę smaru chroniącego ruchome części wewnątrz pompy (co zniszczy łożysko).
Hałas
Luźny pasek akcesoriów spowoduje wycie hałasu, który zwiększa się wraz z przyspieszeniem. Naprawa tego może być tak proste, jak dokręcenie paska, wymiana paska, lub wymiany napinacza paska. Jeśli słyszysz szlifowania lub warczenie hałasu z przodu silnika, jednak, że wskazuje na złe łożysko. Istnieją inne łożyska z przodu silnika, które mogą zawieść, ale w każdym przypadku należy natychmiast zabrać go do mechanika, aby potwierdzić i naprawić problem.
Przegrzanie
Gdy pompa ulegnie awarii, silnik będzie się przegrzewał. Jeśli nie zauważyłeś innych oznak zbliżającej się awarii, zwróć uwagę na tę jedną. Jeśli zapali się kontrolka "Low Coolant", należy jak najszybciej dolać płynu chłodniczego i sprawdzić, czy nie ma poważnego wycieku. Jeśli wskaźnik temperatury wzrośnie powyżej normy lub zapali się lampka ostrzegawcza temperatury, zjedź na pobocze i wezwij lawetę. Po awarii pompy wodnej nie ma bezpiecznego czasu, przez który można uruchomić silnik bez spowodowania poważnych uszkodzeń. Podczas gdy włączenie ogrzewania może pomóc schłodzić silnik z problemami z chłodnicą, bez pompy do obiegu płynu chłodzącego ten trik nie pomoże w tym przypadku. Najrozsądniej jest go odstawić.
Para wodna
Jeśli widzisz dym lub parę wydobywającą się z chłodnicy lub ogólnie spod maski, Twój silnik jest zbyt gorący i prawdopodobnie doznał już poważnych uszkodzeń. Natychmiast zjedź na pobocze i wezwij pomoc. Poczekaj, aż silnik ostygnie, ponieważ masz do czynienia z parzącym, gorącym płynem chłodzącym i potencjalnie innymi nieoczekiwanymi zagrożeniami. Układ chłodzenia jest nie tylko przegrzany, ale również znajduje się pod ciśnieniem. Przed rozpoczęciem diagnozy najlepiej odczekać kilka godzin, aby wszystko ostygło.
Ponieważ pompa znajduje się z przodu silnika za wentylatorem lub w pobliżu wieżyczki podporowej, dostęp do uszkodzonej pompy wodnej może czasami wymagać znacznej ilości rozbiórki. Jest to z pewnością ból elementu do wymiany, ale warto. Zrób sobie przysługę i zwróć uwagę na znaki ostrzegawcze, zanim będzie za późno dla Twojego silnika.
Sprawdź wszystkie części do układów ogrzewania i chłodzenia dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat tego, czy masz uszkodzoną pompę wodną, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Blair Lampe.