Filtry powietrza 101 - Przewodnik po samochodowych filtrach powietrza dla czystszego oddychania silnika
Silnik benzynowy lub wysokoprężny potrzebuje do działania trzech rzeczy: powietrza, paliwa i ognia. Zmniejszenie lub zanieczyszczenie któregokolwiek z tych trzech składników powoduje, że silnik traci oszczędność paliwa, właściwości jezdne i osiągi. Dodatkowo, jeśli powietrze jest zanieczyszczone, żywotność silnika ulega znacznemu skróceniu. Skupiamy się na składniku powietrza, a konkretnie na utrzymaniu go w czystości i swobodnym przepływie dzięki odpowiedniemu samochodowemu filtrowi powietrza.
Wejdź do filtra
powietrzaPrzeciętny silnik może wdychać tysiące galonów powietrza na galon paliwa. To powietrze pochodzi prosto z atmosfery, co oznacza, że wnętrze silnika jest narażone na wszystkie zanieczyszczenia, błędy, wilgoć i inne zanieczyszczenia, które z nim przychodzą. Już jeden brud warty aspiryny może spowodować spustoszenie w elementach wewnętrznych silnika, powodując ich zużycie na dystansie 30 000 mil. Utrzymanie powietrza w czystości jest sprawą najwyższej wagi. Jest to jedyne zadanie filtra powietrza silnika.
Filtr powietrza jest umieszczony pomiędzy wlotem świeżego powietrza a silnikiem w skrzynce powietrznej. Większość nowoczesnych silników z wtryskiem paliwa wykorzystuje duże okrągłe rury do połączenia skrzynki powietrza z silnikiem, dzięki czemu łatwo ją znaleźć. Skrzynka może być zabezpieczona zaciskami sprężynowymi lub śrubami, ale powinny być one łatwe do usunięcia, dając dostęp do filtra.
Fakty o filtrach powietrzaWymiana
samochodowego filtra powietrza jest dość prosta, ale to, czym go zastąpić, nie jest. Istnieją dobre filtry, które płyną dobrze i odfiltrowują wszystkie zanieczyszczenia, a następnie są filtry śmieci, które nie. Określenie, który z nich jest lepszy może być trudne. Jest kilka czynników decydujących o wyborze filtra - materiał konstrukcyjny, filtracja i przepływ.
Konstrukcja filtra powietrza Istnieją
trzy popularne rodzaje samochodowych filtrów powietrza - włókninowe (często papierowe, najczęstsze fabryczne), bawełniane i piankowe. Filtry "wyczynowe" dostępne na rynku wtórnym są zazwyczaj wykonane z naoliwionej gazy bawełnianej lub pianki. Filtry te są sprzedawane do pojazdów modyfikowanych i wyczynowych, ale ich skuteczność jest dyskusyjna. Większość producentów pojazdów stosuje filtry papierowe, więc w tym przewodniku po filtrach powietrza skupimy się na fabrycznych zamiennikach. Filtry papierowe mają bardzo ciasne sploty, wykorzystują papierowy element na bazie pulpy drzewnej, który jest plisowany (składany) w prosty wzór nad/od. Dzięki temu uzyskuje się dużą przestrzeń filtracyjną wewnątrz stosunkowo niewielkiej ramy.
Filtracja powietrzaTo
jest główne zadanie filtra, aby złapać brud i zanieczyszczenia przed wejściem do silnika. Przy wyborze filtra powietrza, najważniejszym czynnikiem jest poziom filtracji.
Przepływ
swobodnym przepływie jest ważny, aby dostarczyć jak najwięcej powietrza do silnika. W miarę gromadzenia się zanieczyszczeń w filtrze, będzie on przepuszczał mniej powietrza.
Największym czynnikiem w przypadku oczyszczacza powietrza jest przestrzeganie odpowiedniego harmonogramu wymiany. Typowy element papierowy powinien być wymieniany co 10-12 000 mil, podczas gdy naoliwiony element z gazy bawełnianej powinien być czyszczony i ponownie naoliwiony co 50 000 mil. Sprawdź swój filtr powietrza, aby upewnić się, że Twój silnik pracuje na najwyższych obrotach.
Sprawdź wszystkie filtry dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat naszego przewodnika po samochodowych filtrach powietrza, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.