CO NISZCZY KONWERTER KATALITYCZNY?
Nieprawidłowe zapłony silnika, które nie są naprawiane w odpowiednim czasie, są główną przyczyną uszkodzenia katalizatorów. Uszkodzone warunki powstałe w wyniku nieprawidłowego zapłonu cylindra silnika mogą skrócić żywotność katalizatora pojazdu o lata lub, co gorsza, spowodować jego stopienie.
W pewnym sensie można powiedzieć, że katalizator pojazdu działa tak samo jak silnik. Katalizator rozkłada cząsteczki węglowodorów poprzez utlenianie wodoru i węgla do H2O i CO2. Gdy zawartość w katalizatorze wynosi około 50 części na milion węglowodorów przy 1% O2, mieszanka zawarta w katalizatorze ulega reakcji chemicznej. Reakcja ta generuje wystarczającą ilość energii cieplnej do utrzymania konwertora w temperaturze "gotowania".
Ponieważ tlen i paliwo nie ulegają zapłonowi wewnątrz cylindra w przypadku niewłaściwego zapłonu, niespalona mieszanka zostaje wychwycona wewnątrz katalizatora. Podczas gdy katalizator może gotować te składniki, znacznie wyższy poziom tlenu i części na milion węglowodorów generuje poziom energii cieplnej, który jest nie do opanowania przez ceramiczne podłoże w katalizatorze.
Czasami konwerter może pozostać nienaruszony w wyniku awarii silnika. Jeśli stan zapłonu jest spowodowany brakiem paliwa lub zbyt dużą ilością dostarczanego do cylindra, mieszanka zawarta w konwertorze nie zapali się. Z drugiej strony, przerwanie zapłonu spowodowane usterkami mechanicznymi silnika lub problemami z zapłonem powoduje wysokie stężenie węglowodorów i O2 w konwerterze.