Zawiadomienie o wycofaniu pojazdu z ruchu przez producenta? Nie ignoruj go!
Producenci samochodów dobrowolnie inicjują większość wycofań, przy czym National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ma wpływ na saldo lub je zamawia. Właściciele mogą dowiedzieć się o wycofaniu samochodu z rynku poprzez wiadomości lub po otrzymaniu pocztą zawiadomienia o wycofaniu. Ignorowanie takich osobistych wskazówek może okazać się niebezpieczne, jeśli weźmie się pod uwagę, co może się stać, gdy naprawa wycofana z rynku nie zostanie wykonana.
Usterki prowadzące do wezwań do usunięcia wad
Poduszki powietrzne
Najbardziej znane wycofanie, o którym obecnie jest głośno, dotyczy poduszek powietrznych, a konkretnie poduszek wyprodukowanych przez firmę Takata, wiodącego dostawcę poduszek powietrznych dla 14 producentów samochodów. Chodzi tu o poduszki powietrzne zainstalowane w ponad 100 milionach pojazdów, a konkretnie o metalowe wkłady wypełnione materiałem pędnym. Zdarzało się, że zamiast po prostu uruchomić poduszkę powietrzną w wyniku wypadku, poduszki eksplodowały, wysyłając odłamki do kabiny, raniąc lub zabijając pasażerów.
W 2009 r. rządowe dochodzenie w sprawie Toyoty ujawniło, że producent samochodów oszukał swoich klientów, składając wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące kwestii bezpieczeństwa w pojazdach marki Toyota i Lexus. Kwestia ta dotyczyła niezamierzonego przyspieszenia niektórych modeli, wady, która doprowadziła do śmierci kilku osób. Od tego czasu Toyota zastosowała się do zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, naprawiając miliony pojazdów, których to dotyczy. Przypomnienie zostało również rozszerzone na wielu innych producentów samochodów, którzy używali poduszek powietrznych Takata. Jednak niektórzy właściciele pojazdów nadal nie zareagowali, tracąc szansę na darmowe naprawy i nadal jeżdżąc problematycznymi pojazdami. Jeśli nie zareagujesz na wycofanie w ciągu ośmiu lat od daty sprzedaży pojazdu, wówczas naprawa staje się Twoim obowiązkiem.
Układy paliwowe, chłodzenia i okablowania
Problemy występujące pod maską mogą dotyczyć dowolnej liczby kwestii. Ostatnie wycofania obejmują wadliwe elementy układu paliwowego podatne na uszkodzenia w wyniku zderzenia, co może prowadzić do pożarów. W niektórych samochodach łopatki wentylatora chłodzącego silnik mogą się niespodziewanie złamać, powodując obrażenia u osób pracujących przy pojeździe. Ponadto, niektóre systemy okablowania okazały się wadliwe, nagle gasząc reflektory podczas jazdy lub powodując pożar.
Wyposażenie związane z dziećmi
Nie wszystkie wycofania są bezpośrednio związane z modelami zbudowanymi przez producentów pojazdów. NHTSA wydała również ostrzeżenia dotyczące produktów używanych w pojeździe i z nim związanych, w tym fotelików samochodowych dla dzieci. Rząd prowadzi bazę danych o wycofanych fotelikach dla dzieci, która obejmuje okres 10 lat. Wśród nich jest 3,7 miliona fotelików Graco wycofanych w 2014 roku z powodu przycisku zwalniającego, który może się zablokować. W sytuacji awaryjnej rodzice mogą odkryć, że dziecka nie można uwolnić, narażając wszystkich na poważne niebezpieczeństwo.
Postępowanie w przypadku wycofania produktu z rynku
Jeśli otrzymasz od producenta informację o wycofaniu produktu z rynku, zostaniesz poinstruowany, jak podjąć odpowiednie działania. Zazwyczaj oznacza to skontaktowanie się z lokalnym dealerem i umówienie się na przegląd samochodu.
Koszty naprawy pojazdu w ramach przypomnienia o zagrożeniu bezpieczeństwa są pokrywane przez producenta, który zwraca dealerowi koszty każdej wykonanej pracy. Dealer poinformuje Cię, kiedy część zamienna będzie dostępna i umówi Cię na wizytę. Dział serwisowy sprawdzi również, czy wszystkie inne wycofania zostały zakończone. Jeśli nie, dodatkowe naprawy mogą być wykonane na miejscu lub zaplanowane do wykonania.