•   Środa, 24 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

DLACZEGO MÓJ SILNIK PISZCZY PO WŁĄCZENIU?

Oto typowy scenariusz:

Rano uruchamiasz samochód, a gdy tylko zapali się silnik, zauważasz głośny, wysoki pisk. Gdy przyspieszasz lub wykonujesz skręt w kształcie litery U, piszczenie staje się głośniejsze i bardziej wyraźne.

Co powoduje, że twój silnik piszczy?  

Chociaż istnieje kilka przyczyn piszczenia silnika, jedną z najczęstszych jest zły lub zawodny pasek wężowy. Pasek serpentynowy - lub pasek napędowy, jak wiadomo, odgrywa istotną rolę w silniku. Pasek ten napędza wiele akcesoriów w silniku, w tym alternator i pompę wspomagania kierownicy. Dlatego też, gdy pasek serpentynowy ulegnie uszkodzeniu, akcesoria te przestają działać.

Myślisz, że możesz mieć zły pas serpentynowy? Znakiem ostrzegawczym jest to, że piszczący silnik pochodzi z przodu pojazdu i że się utrzymuje. Skrzypienie pasa jest również szczególnie wyraźne podczas przyspieszania, rozruchu i zawracania. Hałas jest głośny i brzmi jak pisk, głośne ćwierkanie lub skrzypienie.  Jeśli natomiast pojazd piszczy podczas hamowania, to najprawdopodobniej jest to raczej problem związany z hamowaniem niż z paskiem.

W tym artykule przedstawiono kilka innych problemów, które możesz zauważyć, jeśli Twój pasek piszczy i sposoby na stwierdzenie, czy Twój pasek wężowy zawodzi.

JAK STWIERDZIĆ, CZY MÓJ PASEK WĘŻOWY WYMAGA WYMIANY?
Trudno przeoczyć kiepski pasek. Zauważysz ten wysoki, uporczywy pisk, gdy tylko uruchomisz silnik. A kiedy nagle przyspieszysz, piszczenie będzie jeszcze gorsze. W deszczowe dni lub podczas tych wilgotnych, letnich dni, można zauważyć większą częstotliwość piszczenia. Niestety, uszkodzony pasek zazwyczaj nie włącza kontrolki silnika i dlatego trzeba uważać na oznaki i objawy.

Poza wysokim piskaniem, uszkodzony lub zły pasek wężowy powoduje również inne zauważalne problemy. Należą do nich:  

Trudne kierowanie - W wielu współczesnych samochodach serpentynowy pasek napędowy napędza pompę wspomagania kierownicy. Jeśli piszczenie jest bardziej wyraźne podczas skręcania - na przykład podczas skręcania w kształcie litery U - może to być spowodowane złym paskiem. Jeśli pasek ulegnie awarii, nastąpi utrata wspomagania kierownicy, co bardzo utrudnia skręcanie kierownicą i może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy z większą prędkością.
Battery Light - Pasek serpentynowy służy również do napędzania alternatora, który wykorzystuje wytworzoną energię do ładowania akumulatora. Dlatego uszkodzony pasek może wyzwolić lampkę kontrolną niskiego poziomu naładowania akumulatora w samochodzie, a gdy pasek ulegnie awarii, akumulator szybciej się rozładuje.
Przegrzanie - W niektórych przypadkach pasek serpentynowy zasila pompę wodną, która odgrywa zasadniczą rolę w chłodzeniu silnika. Gorący samochód może być oznaką awarii paska, a jeśli pasek ulegnie awarii, pojazd prawdopodobnie się przegrzeje.
Problemy z klimatyzacją - System klimatyzacji w Twoim samochodzie wykorzystuje pas serpentynowy do płynnej pracy. W związku z tym, po włączeniu klimatyzacji może pojawić się świergotanie. Pisk będzie szczególnie wyraźny, jeśli przyspieszysz z włączonym AC.
TYPOWE PROBLEMY Z PASEM SERPENTYNOWYM
Dzisiejsze samochody są wyposażone w mocne, trwałe pasy serpentynowe, które zwykle wytrzymują od 60 000 do 100 000 mil przy niewielkich wymaganiach w zakresie konserwacji. Z biegiem czasu zużycie pasów i kół pasowych może pobierać opłaty, co często powoduje, że przy uruchamianiu i przyspieszaniu samochodu słychać wysokie dźwięki świergotania.

Do najczęstszych problemów z pasem serpentynowym należą:

Zużyty/pęknięty pas serpentynowy - pasy serpentynowe mają rowki, które pasują do rowków w kołach pasowych. Z czasem tarcie zużywa te rowki, co powoduje ich luźne dopasowanie. Zużyty pasek może więc zacząć się ślizgać, co jest jedną z przyczyn piskliwości. Alternatywnie, pęknięcia mogą spowodować zerwanie się paska.
Awaryjne koła pasowe - Pas jest ciągnięty przez kilka kół pasowych. Złe koło pasowe może spowodować poślizg lub niewspółosiowość. Regularna konserwacja może wcześnie wykryć problemy z kołami pasowymi.
Niewłaściwe ułożenie pasa / niewłaściwe naprężenie - Pas, który jest zbyt luźny lub zbyt napięty, lub który wypadł z ułożenia, spowoduje ześlizgnięcie się pasa.
Czy po rozgrzaniu odgłosy idą w dalszą drogę? W zimnym klimacie wężowy pasek może piszczeć w niezwykle zimne dni. Jest to spowodowane tym, że pas jest sztywny i kruchy. Często jednak piszczenie ustaje, gdy ma czas na rozgrzanie. Jeśli zauważymy pisk, który ustępuje po rozgrzaniu i nie pojawia się w cieplejsze dni, pisk może być związany z pogodą.

CZY JAZDA Z PISKLIWYM PASEM JEST BEZPIECZNA?
W przypadku zerwania paska wężowego, pojazd może stać się niezdatny do użytku, co wymagałoby kosztownego holowania i zwiększyłoby ogólne koszty naprawy. Ponadto, ponieważ pasek napędza pompę wspomagania układu kierowniczego, utrata ciśnienia może spowodować ciężkie kierowanie pojazdem, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy.

Dlatego zaleca się wczesną wymianę pasa wężowego, gdy po raz pierwszy zostaną zauważone objawy piszczenia.

Mimo, że jazda z piszczeniem może być bezpieczna przez kilka dni lub tygodni, pasek w końcu będzie musiał być wymieniony, a dla bezpieczeństwa, im wcześniej zostanie naprawiony, tym lepiej.

Zobacz również