Co zrobić w przypadku przegrzania silnika?
W związku z tym, że latem temperatury w Indiach gwałtownie rosną od 40 do 50 stopni Celsjusza, upał może nie tylko pobierać żniwo od Ciebie, ale także od Twojego samochodu. Ekstremalne temperatury w lecie mogą być brutalne dla Twojego samochodu, jeśli nie jest on odpowiednio zadbany. Co więcej, jazda w korku ulicznym pod letnim słońcem z temperaturą około 45 stopni Celsjusza to pewna recepta na przegrzane silniki. W normalnych warunkach jazdy temperatura rdzenia silnika Twojego samochodu może wynosić od 90 do 120 stopni Celsjusza. Gdy silnik się przegrzeje, jego temperatura może wzrosnąć nawet do 180-240 stopni Celsjusza, czyli dwa razy więcej niż wynosi normalna temperatura lub nawet więcej.
Różne rzeczy mogą spowodować, że światło ostrzegawcze o przegrzaniu świeci się. Najlepiej byłoby, gdybyś starał się zapobiec przegrzaniu silnika, zanim stanie się on zbyt niebezpieczny i spowoduje kosztowne uszkodzenia. Podczas regularnych procedur konserwacji samochodu, profesjonalni technicy mogą łatwo wykryć poziom płynu chłodzącego, wycieki, oznaki wadliwej pompy wodnej i wiele innych objawów, które mogą być dobrymi wskaźnikami przegrzania silnika. Taki regularny harmonogram konserwacji samochodu jest okazją do naprawienia drobnych problemów, zanim staną się one większe. Właściwa pielęgnacja układu chłodzenia, regularne sprawdzanie wszystkich poziomów płynów, sprawdzanie hamulców, akumulatora, wstrząsów i filtrów przez wykwalifikowanego technika samochodowego to świetny sposób na zapobieganie niebezpiecznym przegrzaniom. Najważniejszą rzeczą jest również zapoznanie się z instrukcją obsługi. Zazwyczaj sekcja dotycząca przegrzania w instrukcji obsługi powinna przedstawiać dokładne wskazówki, których należy przestrzegać w przypadku przegrzania silnika. A jeśli nie jesteś w stanie ich przestrzegać, to dlaczego nie odwiedzić lub ulubionego technika samochodowego, aby uzyskać wskazówki dotyczące konserwacji układu chłodzenia w Twoim pojeździe. Oto, co powinieneś wiedzieć jako odpowiedzialny właściciel pojazdu:
Rozpoznać przegrzanie silnika
Upewnij się, że w przypadku przegrzania się silnika Twój pojazd będzie się z Tobą komunikował i kiedy to nastąpi. Przegrzanie silnika jest poważnym stanem. Wszystkie nowoczesne samochody mają dziś możliwość komunikowania się z tobą o stanie krytycznych systemów. Ostrzeżenie o temperaturze silnika jest jednym z takich ważnych świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej, które nigdy nie powinny być ignorowane. Zwróć uwagę na te konkretne wskaźniki i ikony świateł ostrzegawczych używanych przez Twój pojazd.
Dowiedz się, dlaczego silniki się przegrzewają
Istnieje kilka wspólnych przyczyn, takich jak wycieki płynu chłodniczego, niski poziom płynu chłodniczego, wadliwa pompa wodna, awaria chłodnicy, niski poziom płynu chłodniczego i problemy z elektroniką, ale wiele innych może być również możliwych.
Jakie są objawy przegrzania silnika?
Wskaźnik temperatury
Miernik temperatury znajduje się na desce rozdzielczej twojego samochodu. Normalnie igła musi być skierowana na dół w czarnym obszarze. Jeśli zauważysz, że igła unosi się ku górze lub w obszarze czerwonym, jest to oznaką wysokiej temperatury silnika.
Gorąca pokrywa silnika lub para wodna wydostająca się z pokrywy silnika
Jeśli chłodziwo osiągnie temperaturę wyższą niż temperatura wrzenia, wydostanie się z okapu w postaci pary. Jest to dobry wskaźnik przegrzania silnika i w tym przypadku należy go natychmiast wyłączyć.
Charakterystyczny zapach
Jeśli temperatura wzrośnie, różne materiały takie jak plastik, guma, żywica itp., które trzymają silnik razem, zaczynają się topić, wydzielając niezwykły zapach. Wyciekający płyn chłodzący może również napełnić Twój samochód słodko pachnącym zapachem. Jest on również toksyczny i dlatego nie należy go ignorować.
Wyciek płynu chłodzącego na podłoże
Wyciek płynu chłodniczego na podłoże może wskazywać na przegrzanie silnika. Są ku temu dwa powody:
- Wyciek w układzie chłodzenia pozostawiając mniej płynu chłodzącego do chłodzenia silnika
- Wrząca ciecz chłodząca uwalniana przez zbiornik przelewowy w celu odciążenia wysokiego ciśnienia
Hałas tikania
Olej silnikowy jest przeznaczony do smarowania części ruchomych. Gdy olej się przegrzeje, staje się cienki i zamiast oleju działa jak woda. Ponieważ ruchome części metalowe stykają się ze sobą, słychać wyraźnie tykanie.
Zmniejszona moc silnika
Gdy silnik się przegrzeje, traci moc, by prowadzić samochód z oczekiwaną prędkością. Zwracając uwagę na takie zachowanie, należy zwrócić uwagę na nietypowe zapachy, dym, wycieki i znaki ostrzegawcze o temperaturze i wyciągnąć pojazd w bezpieczne miejsce.
Co robić, gdy silnik się przegrzeje?
Poniżej przedstawiono kilka ogólnych kroków, które należy wykonać w przypadku przegrzania się silnika. Należy jednak pamiętać, że instrukcje zawarte w instrukcji obsługi przeważają nad nimi.
- Szybko włączyć światła awaryjne po pojawieniu się światła ostrzegawczego i sprawdzić otoczenie, aby natychmiast znaleźć najlepszy sposób na zjechanie z drogi i zjechanie z ruchu drogowego.
- Wyłączyć klimatyzację i włączyć grzałkę i dmuchawy. Włączenie nagrzewnicy może wydawać się ostatnią rzeczą, jaką chciałbyś zrobić w letni dzień. Ale nagrzewnica pobiera ciepło z silnika, aby mogła pracować. Więc po włączeniu zasysa gorące powietrze z komory silnika, chłodząc silnik.
- Spróbuj wybrać się na pobocze drogi w neutralnym stanie, jeśli jest to bezpieczne. Zmniejsza to prędkość obrotową silnika, obniżając jego temperaturę.
- Teraz, gdy dotrzesz do bezpiecznego miejsca na poboczu drogi, zostaw włączoną lampkę kontrolną, zaparkuj pojazd i wyłącz silnik. Zanim bezpiecznie otworzysz maskę silnika, potrzeba trochę czasu, aby go ochłodzić.
- Gdy maska samochodu jest już chłodna w dotyku, otwórz ją, aby para wodna i nadmiar ciepła mogły jeszcze bardziej wypłynąć na zewnątrz. Nie otwieraj pokrywy chłodnicy, gdy silnik jest jeszcze gorący, ponieważ możesz się mocno poparzyć. Wykorzystaj ten czas na uzyskanie numeru telefonu do najbliższego centrum serwisowego samochodu, możesz potrzebować fachowej pomocy.
- Po całkowitym ostygnięciu silnika należy powoli otworzyć chłodnicę za pomocą grubego ręcznika lub szmatki. Trzymaj twarz z dala od drogi, aby uniknąć rozpryskiwania się pary lub gorącej wody. Po ostrożnym otwarciu korka chłodnicy, dodawaj płyn chłodzący aż do osiągnięcia pełnej linii. Silnik preferuje mieszankę 50-50 środka przeciw zamarzaniu i wody. Płyn chłodniczy należy również dodać do odpowiedniego poziomu do zbiornika płynu chłodniczego, który znajduje się w pobliżu chłodnicy.
- Daj mu jeszcze kilka minut na dalsze chłodzenie i załóż z powrotem korek na chłodnicę. Włączyć silnik i sprawdzić, czy wskaźnik temperatury wraca do normy.
- Gdy uznasz, że jazda jest bezpieczna, udaj się prosto do najbliższego punktu serwisowego w celu dalszego zbadania.
Nie zaleca się uruchamiania silnika, który ma problemy z przegrzaniem. Dodanie płynu chłodzącego może wydawać się rozwiązaniem problemu, ale zaleca się sprawdzenie pierwotnej przyczyny. Jeśli nie znasz swojej drogi pod maską samochodu, rozważ zabranie samochodu do najbliższego centrum serwisowego w celu dokonania profesjonalnej oceny.