•   Czwartek, 28 marca 2024
Wiedza motoryzacyjna

Dlaczego lampka układu hamulcowego jest włączona?

Niektóre światła w desce rozdzielczej są prostymi przypomnieniami serwisowymi, podczas gdy inne są wołaniem o pomoc z Twojego samochodu! Światła deski rozdzielczej układu hamulcowego należą do tej drugiej kategorii.

Jeśli zobaczysz, że lampka kontrolna układu hamulcowego zapala się, nie ignoruj jej - dowiedz się, co może spowodować zapalenie się lampki kontrolnej układu hamulcowego i co możesz z tym zrobić.

Co to jest kontrolka układu hamulcowego służbowego (Service Brake System Light)?

Większość samochodów znajdujących się obecnie na drodze ma co najmniej jedną lampkę kontrolną, która odpowiada układowi hamulcowemu. Wiele z nich ma dwa lub nawet trzy światła, w tym jedno, które powiadamia kierowcę, gdy włącza się układ ABS, drugie, które świeci, gdy aktywny jest hamulec postojowy, a jeszcze inne, które ostrzega kierowcę, gdy coś jest nie tak z ogólnym układem hamulcowym.

Światła te mają indywidualne i wspólne wyzwalacze, które różnią się w zależności od marki, modelu, roku i funkcji pojazdu. Aby uzyskać jak najdokładniejsze informacje na temat tego, co oznaczają światła deski rozdzielczej, należy zapoznać się z instrukcją obsługi po zapoznaniu się z tymi ogólnymi wytycznymi.

  • Lampka ABS składa się zazwyczaj z liter "ABS" otoczonych kółkiem z nawiasami po obu stronach. Lampka zapala się w krótkich odstępach czasu, gdy uruchamia się mechanizm przeciwblokujący układ hamulcowy. Ale jeśli świeci się stale, może pojawić się problem.
  • Światło hamulca postojowego wygląda bardzo podobnie do światła ABS, ale zamiast wielu liter w kole, ma osobny duży literę P lub wykrzyknik. W niektórych przypadkach słowo "BRAKE" znajduje się również nad lub pod okręgiem. Generalnie, ostrzeżenie o myślniku pojawia się przy próbie poruszenia samochodu z włączonym hamulcem postojowym. Jeśli pozostaje on włączony po wyłączeniu hamulca postojowego, należy sprawdzić możliwe przyczyny w następnym rozdziale.
  • Lampka kontrolna BRAKE to po prostu słowo "BRAKE". Czasami używa się go zamiennie z lampką hamulca postojowego, aby określić, kiedy jest ona aktywna. Podobnie, jeśli jest ona włączona podczas jazdy bez włączonego hamulca postojowego, mogą wystąpić problemy z hamowaniem.

Generalnie, jeśli którekolwiek z powyższych świateł zacznie się świecić poza zakrętem, należy traktować je jako światło układu hamulca roboczego lub ostrzeżenie o hamulcu. Poniższe sytuacje to kilka powodów, dla których światło ostrzegawcze hamulców w samochodzie może się zapalić.

1. Twój hamulec postojowy jest włączony.

Czy kiedykolwiek włożyłeś/aś swój samochód do napędu i uderzyłeś/aś w gaz tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że zostawiłeś/aś włączony hamulec postojowy? Zdarza się to każdemu i w większości przypadków nie jest to powód do niepokoju. Jednak nie rób z tego nawyku, bo możesz spowodować przedwczesne zużycie hamulców. Jeśli zwolnisz hamulec postojowy tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że światło pozostaje włączone, mogą pojawić się inne czynniki.

2. Wyłącznik hamulca postojowego nie działa prawidłowo.

W przypadku zwolnienia hamulca postojowego za pomocą dźwigni na konsoli środkowej lub za pomocą pedałów, istnieje mechaniczny układ hamulcowy. Jeśli włączasz i wyłączasz hamulec postojowy za pomocą wyłącznika zapłonu, masz do dyspozycji elektroniczny układ hamulca postojowego, który jest powszechnie stosowany w nowszych modelach.

Niezależnie od tego, czy do sterowania hamulcem postojowym używasz przełącznika, czy dźwigni, jeżeli po jego wyłączeniu lampka kontrolna pozostanie włączona, może się zdarzyć, że coś jest nie tak z tym mechanizmem sterowania. Należy go sprawdzić przez profesjonalistę, aby dowiedzieć się, czy włącznik/dźwignia stanowi problem, czy też winny jest inny problem.

3. Masz mało płynu hamulcowego.

Jeśli włączyłeś i wyłączyłeś hamulec postojowy, a jedna lub więcej lampek hamulcowych w Twoim samochodzie jest nadal włączona, może brakować Ci płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy smaruje i chroni elementy układu hamulcowego oraz pomaga zmienić nacisk stopy na pedał hamulca w działanie mechaniczne niezbędne do zatrzymania samochodu!

Niski poziom płynu hamulcowego występuje zazwyczaj w wyniku nieszczelności, które powinny być zdiagnozowane i naprawione przez certyfikowanego technika. Poziom płynu hamulcowego można sprawdzić w domu lub uzyskać profesjonalną opinię z bezpłatnym przeglądem hamulców od lokalnego serwisu Tires Plus.

4. Wymagana jest wymiana płynu hamulcowego.

Nawet jeśli płyn hamulcowy płynie w układzie zamkniętym, może on ulec zanieczyszczeniu w wyniku problemu z układem lub utracić właściwości ochronne z powodu wieku. Płyn hamulcowy zanieczyszczony wilgocią może powodować korozję elementów układu hamulcowego (ponieważ są one w dużej mierze wykonane ze stali lub aluminium), a w konsekwencji prowadzić do kosztowniejszych napraw!

Podczas wymiany płynu hamulcowego zanieczyszczony płyn jest wymieniany na świeży. Zazwyczaj tylko nowsze pojazdy ostrzegają o konieczności wymiany płynu hamulcowego za pomocą kontrolki ostrzegawczej, więc nie czekaj na jej pojawienie się w celu wykonania następnego przeglądu! Zawsze należy sprawdzić instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, jak często konieczna jest wymiana płynu hamulcowego.

5. Twoje klocki hamulcowe są zużyte.

W zależności od marki samochodu, modelu i roku eksploatacji, lampka kontrolna układu hamulcowego może się świecić, gdy konieczna jest wymiana klocków hamulcowych. Jednak, podobnie jak w przypadku zanieczyszczenia płynu hamulcowego, samochód może nie ostrzegać o konieczności wymiany klocków hamulcowych za pomocą lampki.

Niektóre modele mogą wykazywać inne oznaki zużycia klocków hamulcowych, takie jak odgłosy szlifowania lub piszczenia, pulsujące lub wibrujące koło kierownicy lub pedał hamulca, a także konieczność bardziej agresywnego naciskania pedału w celu zatrzymania samochodu. Aby nadążyć za przeglądami hamulców i wymianą klocków hamulcowych, należy stosować się do harmonogramu konserwacji zalecanego przez producenta.

6. Twój system ABS działa wadliwie.

Sygnał myślowy układu przeciwblokującego może się na krótko zapalić, gdy włączy się układ ABS, aby pomóc w kierowaniu samochodem na śliskiej nawierzchni. Jeśli jednak lampka kontrolna ABS zapala się i świeci lub zaczyna migać z przerwami, próbuje powiedzieć, że coś jest nie tak z układem.

Do problemów z układem ABS, które mogą spowodować zapalenie się lampki, należą: przepalony bezpiecznik, uszkodzony lub zanieczyszczony czujnik, postrzępione lub pęknięte przewody albo wadliwy sterownik. Bez działającego systemu ABS istnieje większe prawdopodobieństwo utraty trakcji, zablokowania kół lub utraty kontroli nad kierownicą w pewnych warunkach, dlatego też utrzymanie hamulców w stanie rozłożonym jest bardzo ważne. Dobra wiadomość jest taka, że można uzyskać diagnostykę świateł ABS i naprawę układu przeciwblokującego w lokalnej firmie Tires Plus.

7. Twoje światło musi zostać zresetowane.

Zazwyczaj lampki kontrolne układu hamulcowego informują Cię, gdy coś się wyłączy w układzie hamulcowym. W niektórych przypadkach, światła mogą również działać wadliwie - migać lub włączać się bez powodu mechanicznego. Bez fachowej opinii trudno jest odróżnić te dwie sytuacje, dlatego nie należy próbować samodzielnie diagnozować lub resetować świateł hamowania.

Zamiast zadawać sobie pytanie: "Jak zresetować tę lampkę kontrolną?" zasięgnij profesjonalnej opinii najbliższego mechanika samochodowego.

Zobacz również