•   Wtorek, 23 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Określenie wymaganego rozmiaru złącza smarowego

Dawniej samochody wymagały smarowania przy każdej wymianie oleju. Garaże rutynowo reklamowały usługi "wymiany oleju i smarowania" łącznie, przy czym uwagę zwracano zarówno na silnik, jak i na podwozie. Nowoczesne pojazdy nie wymagają regularnego smarowania, ponieważ większość ich części jest samouszczelniająca się lub "nasmarowana na całe życie". Mimo to, instrukcja obsługi pojazdu będzie prawdopodobnie wymieniać kilka obszarów, które trzeba smarować, a znajomość prawidłowego rozmiaru złącza smarowego może w tym pomóc.

Złącze Zerk

Jeśli kiedykolwiek wykonywałeś jakiekolwiek prace przy starym samochodzie, termin "Zerk fitting" może być dla Ciebie znajomy. Nazwany na cześć Oscara Zerka, austriackiego wynalazcy i przedsiębiorcy, złączka Zerk to inne określenie złączki smarowej, która jest używana do smarowania punktów na obudowach łożysk lub innych urządzeń mechanicznych.

Zerk nie wynalazł procesu, w którym powstały jego złączki, ale udoskonalił go i jest on używany do dziś. Jego projekt zmodyfikował powszechną wówczas metodę typu sworzeń Alemite poprzez dodanie uszczelki pomiędzy złączką węża i złączką. Uszczelnienie to jest utrzymywane przez ciśnienie, które wynika z zastosowania przez użytkownika łącznika do złączki.

Później, inżynier zmodyfikował wynalazek Zerk dodając mały bulb na końcu, który umożliwił smarownicy do uszczelnienia do złączki bez konieczności ciśnienia. Prawie sto lat później, ta konstrukcja jest nadal szeroko stosowany, z łożysk smaru pojawiających się na wale napędowym u-joints, tie-rod końcach i stawów kierowniczych.

Rozmiar złącza smarowego

Nie ma jednego rozmiaru pasującego do wszystkiego złącza smaru. Są one w różnych typach, rozmiarach i identyfikacjach gwintu. Twój podręcznik właściciela może wspomnieć o prawidłowym rozmiarze dla danej sytuacji, a podręcznik Haynes naprawy i konserwacji może również wskazać właściwy kierunek.

Przed nałożeniem smaru należy zidentyfikować właściwe złącze. Można to ustalić, badając gwinty, które owijają się wokół cylindra lub stożka, tworząc cewkę. Istnieje sześć rodzajów gwintów: British Standard Pipe Parallel (BSPP); British Standard Pipe Taper (BSPT); metryczny równoległy, metryczny stożkowy, National Pipe Thread/Fuel (NPT/NPTF) oraz United/United Fine (UN/UNF).

Możesz zidentyfikować typ gwintu złączki smarowej przez wzrok, ale to nie gwarantuje, że otrzymasz właściwy rozmiar. W tym miejscu przydaje się wskaźnik smarownicy - jest to najprostszy i najszybszy sposób, aby dowiedzieć się, z jakim typem gwintu masz do czynienia. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ złączki nie są wieczne, a kiedy nypel ulegnie uszkodzeniu, będziesz potrzebował nowego smarowniczka.

Chociaż złączki smarowe nie są drogie, zamawianie niewłaściwego rozmiaru byłoby stratą czasu. Można zamówić asortyment złączek smarowych, który zwykle obejmuje osiem rozmiarów, ale jeśli potrzebujesz tylko jednej, to po co wydawać dodatkowe pieniądze? Zawsze możesz skontaktować się z pracownikiem NAPA, aby pomógł Ci znaleźć odpowiednie złączki.

Inne zastosowania

Pojazdy osobowe nie są jedynymi maszynami, które mają złączki smarowe. Mają je także kosiarki do trawy. Sprawdź przednie wrzeciona kosiarki dla tych, jak złącza znajdują się na wewnętrznej stronie przednich opon. Każde z przednich kół może również mieć złączki, a sektor kierowniczy może zawierać jedną, która jest dostępna po opuszczeniu agregatu kosiarki.

Dla właścicieli sprzętu rolniczego, warto zauważyć, że ciągniki, kombajny, kombajny, trawniki i sprzęt do ziemi, i sprzęt budowlany będzie prawdopodobnie zawierać Zerk złącza, jak również. Więcej informacji na temat ich typów i lokalizacji można znaleźć w podręcznikach konserwacji. Może się okazać, że okresy między smarowaniami są tak krótkie, jak 25 godzin użytkowania. Nie zaniedbuj smarowania sprzętu w tych odstępach czasu, w przeciwnym razie możesz ryzykować uszkodzenie sprzętu i kosztowne naprawy.

Sprawdź wszystkie produkty do smarowania dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednej z naszych 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat różnych typów ciężarówek, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Flickr.

Zobacz również