•   Piątek, 12 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Czy Twój samochód ma dmuchany amortyzator?

Twój system zawieszenia działa, aby utrzymać jazdę gładkie, pojazd chroniony i kierownicy pod kontrolą. Rozpórka jest złożonym elementem zawieszenia, który odgrywa integralną rolę w systemie, wykonując wiele zadań na raz. Dmuchane strut, w związku z tym, może dokonać na dysku, który jest nie tylko niewygodne, ale także niebezpieczne.

Ważne jest, aby poznać oznaki awarii lub złej rozpórki - które zazwyczaj powinny być wymieniane w parach - bo są szanse, że jeśli myślisz, że twoje rozpórki są złe, to prawdopodobnie są.

Uderzenie w bagażniku

Klasyczną oznaką złej rozpórki jest przesadne bounce swojego podwozia. Amortyzatory składają się zarówno z amortyzatorów, jak i sprężyn, więc ich siła działa w obu kierunkach, utrzymując wysokość pojazdu od podłoża i popychając koła do kontaktu z drogą, gdy przejeżdżasz przez wyboje. Jeśli ta siła stabilizująca jest osłabiona w przypadku pękniętej rozpórki, podskakiwanie spowodowane nierównościami terenu nie będzie kontrolowane płynnie, a Ty odczujesz to w swojej jeździe.

Możesz sprawdzić ten problem, gdy samochód jest zaparkowany, fizycznie naciskając na rogi i obserwując, czy są dwa lub więcej pełnych odbić. Jeśli zauważysz nadmierne podskakiwanie, prawdopodobnie konieczna będzie wymiana amortyzatorów.

Nieregularne zużycie opon

W takich sytuacjach, przy dużych prędkościach, opony mogą chwilowo stracić kontakt z nawierzchnią, powodując nieregularne zużycie opon. Ciężar i prędkość samochodu wymuszą oderwanie małych kawałków gumy z opon, co spowoduje zużycie zwane "cuppingiem". Może to być również spowodowane przez inne problemy z zawieszeniem i wyrównaniem, ale złe rozpórki są częstą przyczyną.

Nierówna wysokość jazdy

Ponieważ rozpórki są odpowiedzialne za utrzymanie równej wysokości jazdy, złe rozpórki mogą być natychmiast widoczne, gdy spojrzeć na to, jak Twój samochód siedzi. Czy wygląda na to, że jeden koniec lub narożnik jest zapadnięty? Może to być spowodowane złym amortyzatorem lub parą amortyzatorów.

Podobnie, podczas jazdy, zwrócić uwagę na to, co się dzieje, gdy hamować, przyspieszać, skręcać i przejść nad wybojami. Czy zauważysz, że przód samochodu robi nosowy skok? Może to być spowodowane tym, że amortyzatory nie spełniają swojej roli i nie podtrzymują podwozia tak, jak powinny.

Szumy i słaba kontrola

Z wielu nieszczęść samochodowych, hałas będzie często ostrzec Cię do faktu, że coś jest nie tak. Bad struts może pozwolić podwozia do dołu, jak przejść nad wybojami, które mogą powodować brzęk hałasu. Możesz również zauważyć skrzypiące odgłosy i znaleźć to trudne do skrętu lub hamowania - wyraźny znak zużytego łożyska i niebezpiecznej sytuacji.

Diagnozowanie dmuchanego amortyzatora

Aby sprawdzić amortyzatory pod kątem oznak zużycia, poszukaj przecieków lub przesiąków. Amortyzatory są wypełnione olejem hydraulicznym, a wewnętrzne uszczelki są znane z tego, że z czasem zawodzą, co może skutkować kapaniem pod pojazdem lub lekką warstwą oleju wokół amortyzatora. Szukajcie też wyraźnie wygiętych lub złamanych amortyzatorów i sprężyn.

Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się usunąć i wymienić własne amortyzatory, trzeba będzie przestrzegać bezpiecznych procedur, ponieważ praca wymaga profesjonalnych narzędzi i wiedzy. W przeciwnym razie, diagnozowanie dmuchane amortyzatory jest zawsze wielki pierwszy krok do podjęcia przed przynieść swój pojazd do zaufanego mechanika.

Sprawdź wszystkie produkty do amortyzatorów dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednej z naszych 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat oceny uszkodzonego amortyzatora, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Obrazek zamieszczony dzięki uprzejmości Flickr.

Zobacz również