•   Sobota, 25 czerwca 2022
Wiedza motoryzacyjna

Podstawy konserwacji samochodów elektrycznych

Czy wiesz, że samochody elektryczne nie są właściwie niczym nowym? Jasne, wygląda na to, że producenci samochodów bawili się tym pomysłem przez ostatnie kilkadziesiąt lat, na przykład w przypadku CitiCar w latach 70-tych, tymczasowej premiery GM EV1 pod koniec lat 90-tych i Tesla Roadster w latach 2000. Naprawdę, samochody elektryczne, aczkolwiek surowe, były już wcześniej niż nawet samochód spalinowy, i możliwe jest, że gdyby nie tanie paliwa kopalne, samochód elektryczny mógłby stać się stałym elementem wyposażenia.

Teraz, z tego powodu, utrzymanie samochodu elektrycznego może wydawać się obce pojęcie, ponieważ jesteśmy tak przyzwyczajeni do utrzymania naszych konwencjonalnych samochodów z wymiany oleju silnikowego, zmiany płynu transmisyjnego, zmiany płynu chłodzącego silnik i wymiany świec zapłonowych. W rzeczywistości, każdego roku sprzedaje się ponad 150 milionów galonów olejów samochodowych, które pomagają w utrzymaniu wszystkich pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym. Robimy to od ponad wieku, ale wkrótce coś się zmieni.

Czym różnią się samochody elektryczne?

Samochody elektryczne, ciężarówki i SUV-y nie są napędzane przez silniki spalinowe. Zamiast wykorzystywać energię zgromadzoną w węglowodorowym paliwie kopalnym do napędzania silnika i skrzyni biegów, samochody elektryczne wykorzystują energię zgromadzoną w zestawie baterii chemicznych, zazwyczaj litowo-jonowych, do napędzania silnika elektrycznego. Brak silnika spalinowego sprawia, że utrzymanie samochodu elektrycznego jest o wiele łatwiejsze, i to z co najmniej kilku powodów.

1. Armatura

Silniki elektryczne mają tylko jedną ruchomą część - twornik. Wszystko inne jest kontrolowane elektrycznie lub elektronicznie, gigantyczne tranzystory zajmujące miejsce przekaźników, co oznacza, że jest mniej punktów awarii w systemie.

2. Brak przekładni

Samochody elektryczne nie potrzebują skrzyni biegów. Zamiast tego, ponieważ silniki elektryczne generują 100% momentu obrotowego przy zerowej liczbie obrotów na minutę i mogą obracać się z prędkością do 10 000 obr/min lub wyższą - nawet do tyłu - konieczność stosowania skrzyni biegów została wyeliminowana. W rzeczywistości, kilku producentów samochodów próbowało połączyć silniki elektryczne z przekładniami, ale okazało się, że nie poprawiły one zbytnio osiągów ani wydajności. To po prostu uczyniło go bardziej złożonym i droższym.

3. Brak konserwacji

Akumulatory samochodów elektrycznych nie wymagają żadnej konserwacji. Żywotność zamkniętego pakietu akumulatorów litowo-jonowych zazwyczaj przekracza 500 cykli, a w przypadku nowego Chevy Bolt może wynosić nawet ponad 100 000 mil.

Konserwacja samochodu elektrycznego: Łatwiejsza niż myślisz!

Typowy samochód ma dziś wiele punktów konserwacyjnych: olej i filtr silnika, płyn przekładniowy, płyn chłodzący silnik, pasek rozrządu, pompa wodna, płyn hamulcowy, filtr powietrza w kabinie, rotacja opon i inne. Lista czynności serwisowych w nowym Chevy Bolt zawiera tylko cztery pozycje: rotacja opon, kabinowy filtr powietrza, układ chłodzenia i płyn hamulcowy.

Tak naprawdę każdy pojazd wymaga rotacji opon, więc można się tego spodziewać, a filtr powietrza w kabinie może zależeć od tego, jak bardzo zapylone jest miejsce, w którym jeździsz. Ponieważ układ chłodzenia nie jest narażony na tak ekstremalne warunki jak silnik spalinowy, wytrzymuje dłużej, Chevy sugeruje 150 000 mil pomiędzy wymianami. Ponadto, ponieważ większość hamowania jest wykonywana przez silnik elektryczny, sugeruje się wymianę płynu hamulcowego co pięć lat. Klocki hamulcowe będą również trwać znacznie dłużej. Ponownie, ponieważ samochód elektryczny nie posiada silnika i skrzyni biegów, żaden z tych elementów konserwacji nie ma zastosowania. Wreszcie różne elementy pojazdu elektrycznego mogą być chłodzone cieczą (np. akumulator), które nadal będą wymagały przepłukania i uzupełnienia w pewnym momencie, a także sprawdzenia węży chłodzących.

Mimo to, choć regularna konserwacja samochodu elektrycznego jest znacznie lżejsza niż typowego pojazdu spalinowego, istnieją wszystkie typowe elementy zużywające się, które należy obserwować, takie jak te tworzące układ hamulcowy, podwozie, układ kierowniczy i zawieszenie.

Sprawdź wszystkie części zamienne dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat konserwacji samochodów elektrycznych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Pixabay.

Zobacz również