Co to jest rdza powierzchniowa?
Rdza powierzchniowa to inna nazwa uwodnionego tlenku żelaza, który powstaje w wyniku reakcji żelaza z wodą i tlenem. Wszystkie powierzchnie, które zawierają żelazo, są podatne na rdzewienie, a inne metale mogą być dotknięte w podobny sposób.
Określenie "rdza powierzchniowa" opisuje to, co zwykle zauważa się jako pierwsze: niewielkie plamy brązowego, czarnego lub białego osadu, które nie pasują do reszty powierzchni na karoserii przedmiotu, np. pojazdu. Nieleczona rdza może zniszczyć materiał, ale istnieją sposoby, aby przeciwdziałać temu problemowi, zanim się pogłębi.
Rola żelaza
Żelazo, mocna, ale krucha substancja, jest najczęściej używanym metalem na ziemi. Około 97% stali składa się z żelaza, przy czym w stopie występują również węgiel, mangan i śladowe ilości innych pierwiastków. Ponieważ stal jest zazwyczaj wybierana jako materiał do projektów inżynieryjnych i budowlanych, żelazo jest wszędzie.
Oprócz tych zastosowań, żelazo jest również ważnym składnikiem dla życia roślinnego. Ludzie i zwierzęta spożywają rośliny zawierające żelazo, które jest niezbędne do rozwoju DNA. Żelazo wytwarza również hemoglobinę, która rozprowadza tlen w organizmie.
Tlen i woda powodują korozję
Sam tlen nie powoduje rdzewienia - do tego procesu potrzebna jest również wilgoć. W obecności żelaza, wody i tlenu na metalu może powstać rdza.
Właściciele pojazdów mieszkający w suchych miejscach, w tym w miastach pustynnych, takich jak Phoenix, mogą zauważyć, że rdza jest dla nich znacznie mniejszym problemem, choć nie jest ona całkowicie nieobecna. Nawet tam, gdzie opady deszczu są niewielkie, rdza nadal może się pojawić, tylko wolniej. Z kolei we wschodnich Stanach Zjednoczonych proces ten jest przyspieszony, szczególnie wzdłuż Oceanu Atlantyckiego i Zatoki Meksykańskiej, gdzie powietrze jest wilgotne. Do powstawania rdzy może przyczynić się również sól, zarówno ta zawarta w powietrzu, jak i ta znajdująca się na drogach przygotowanych do jazdy w warunkach zimowych.
Nieestetyczna rdza
Gdy rdza jest widoczna, oznacza to, że uszkodzenia już się rozpoczęły. Jeśli jest to rdza powierzchniowa, można ją łatwo usunąć, ale jeśli jest to rdza łuskowa lub wnikająca, naprawa może być trudniejsza. Rdza zgorzelinowa odsłania metal znajdujący się pod farbą. Można ją naprawić, ale proces ten jest żmudny. Jeśli rdza jest wnikająca, przekształciła stal w tlenek żelaza, co również jest skomplikowane i kosztowne do naprawienia, zwłaszcza jeśli dotyczy to ramy pojazdu.
Usuwanie rdzy powierzchniowej
Rdzę powierzchniową można szybko i skutecznie usunąć za pomocą szczotki drucianej. Podczas gdy to narzędzie jest idealne do niektórych powierzchni, takich jak żelazne ogrodzenia lub bramy, nie powinno być używane na zewnątrz pojazdu, ponieważ może usunąć większą ilość powierzchni niż chcesz.
Zamiast tego, ręczny skrobak może pomóc Ci poradzić sobie z ograniczonymi obszarami, gdzie niedoskonałości powierzchni są widoczne. Do zeszlifowania do gołego metalu najlepiej użyć tarczy ściernej lub papieru ściernego o ziarnistości 40. Następnie użyj papieru ściernego o ziarnistości 120 w miejscach, gdzie farba styka się z krawędziami, a na koniec papieru ściernego o ziarnistości 220, aby uzyskać większą gładkość. Kiedy skończysz, przetrzyj powierzchnię wilgotną ściereczką z mikrofibry.
Pozostała część procesu obejmuje nałożenie podkładu lakierniczego, przeszlifowanie powierzchni po wyschnięciu i nałożenie nowej warstwy lakieru. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, zastosuj dodatkowe szlifowanie, polerowanie, a następnie woskowanie. Po zakończeniu naprawy pamiętaj o regularnym myciu i woskowaniu pojazdu, aby rdza należała do przeszłości.
Sprawdź wszystkie urządzenia do usuwania rdzy dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat rdzy powierzchniowej, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Pixabay.