•   Środa, 24 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

CZYM JEST WISZĄCY ZACISK HAMULCA?

Zacisk hamulcowy jest elementem zespołu hamulcowego, w którym znajdują się klocki i tłoczki. Jeśli zacisk hamulcowy jest zaklinowany lub zawieszony, klocki hamulcowe nie odłączą się od powierzchni wirnika hamulca. Taka sytuacja sprawia, że przez cały czas masz wrażenie, że jeździsz z lekko zaciągniętymi hamulcami. Jazda samochodem z utkniętym zaciskiem hamulcowym powoduje między innymi dodatkowe obciążenie dla innych elementów i układów samochodu.

Na szczęście, wiedza o tym, jak radzić sobie z tym utkniętym zaciskiem i innymi problemami z hamulcami, pomaga pewnie radzić sobie z sytuacją.

JAK SIĘ DZIEJE Z WISZĄCYM ZACISKIEM HAMULCOWYM?
Jest kilka powodów, dla których może się zdarzyć, że zacisk hamulcowy będzie przyklejony. Oto najczęstsze przyczyny.

Suwmiarki - suwmiarki umieszczone w suwmiarce mogą zamarznąć z powodu braku smarowania, korozji lub gromadzenia się zanieczyszczeń. Gdy suwmiarka nie może prawidłowo wsunąć lub wysunąć się, powoduje to zakleszczenie się zespołu suwmiarki hamulcowej. Stosowanie w pełni syntetycznego smaru jest ważne, ponieważ zmniejsza wiązanie z wiekiem i nie wysycha tak jak smar niesyntetyczny. 

Prowadnice muszą być odpowiednio nasmarowane, aby można je było prawidłowo wsunąć i wysunąć ze wspornika kalibru. Są one wyposażone w gumowe buty ochronne, które utrzymują smarowanie na miejscu, ale czasami buty te starzeją się, wysychają i z czasem ulegają rozerwaniu, co pozwala na przenikanie rdzy i zanieczyszczeń. Powoduje to, że przestają się one prawidłowo ślizgać, a hamulce zaczynają się przyklejać lub nie włączają się całkowicie.

Suwmiarka tłokowa - wokół tłoka znajduje się gumowa nakładka. Ta osłona chroni tłok przed brudem i brudem. Czasami but może zostać rozerwany, gdy tłok jest wsunięty z powrotem do suwmiarki przy użyciu niewłaściwego sprzętu. Po rozdarciu, zaczynają się gromadzić rdza i inne zanieczyszczenia. Zapobiega to prawidłowemu przesuwaniu się tłoka.

Wąż hamulcowy - z czasem węże hamulcowe zaczynają się zużywać. Prowadzi to do zerwania się małego kawałka, co może spowodować, że część węża pozostanie podłączona. W zależności od tego, w jaki sposób dojdzie do uszkodzenia węża, może on działać jak zawór, umożliwiając przepływ płynu hamulcowego w jedną a nie w drugą stronę. Innymi słowy, po wciśnięciu pedału hamulca w dół płyn może płynąć do tłoków i zatrzasnąć klocki hamulcowe, ale po zwolnieniu płyn nie jest w stanie wrócić do pompy głównej.

Bez względu na przyczynę, niektóre oznaki wiszącego zacisku hamulcowego obejmują:

  • Wydaje się, że hamulec postojowy jest włączony
  • Samochód ciągnie na jedną stronę
  • Zapach palącego się hamulca
  • Hamulce piszczące
  • Twardy pedał

ILE KOSZTUJE ZAMOCOWANIE ZACISKU HAMULCOWEGO?
Jeśli potrzebna jest naprawa siodła hamulca wiszącego, należy najpierw ocenić jej przyczynę, zanim będzie wiadomo, jakie mocowanie jest właściwe. Ponieważ przyczyną może być wiele powodów do niepokoju, przed dokonaniem właściwej oceny konieczne jest przeprowadzenie kontroli przez profesjonalnie wyszkolonego technika.

Po pierwsze, musimy ustalić, że klocki hamulcowe nie są przyczyną problemów z samochodem. Jeśli to tylko klocki, nie potrzebujesz nowych zacisków. Co więcej, jeżeli okaże się, że jest to rezultat zanieczyszczeń lub nagromadzenia, możemy generalnie oczyścić zaciski i przywrócić je do stanu używalności.

Podobnie jak w przypadku wielu innych problemów związanych z samochodem, im wcześniej zostanie on oceniony i naprawiony, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo uszkodzenia innych komponentów i poniesienia bardziej kosztownych napraw. Ignorowanie problemu tradycyjnie powoduje, że naprawa staje się w końcu bardziej kosztowna.

PRZY UŻYCIU PROFESJONALNEGO MECHANIKA SAMOCHODOWEGO DO TEJ USŁUGI
Twój układ hamulcowy ma wpływ na to, czy zatrzymasz się prawidłowo na drodze, czy też nie. Utrzymanie hamulców to najważniejsza rzecz, jaką możesz zrobić, aby Twoja rodzina bezpiecznie dotarła do celu. Poza tym, chcesz, aby wykwalifikowany technik sprawdził Twój samochód, gdy tylko zauważysz, że coś jest nie tak.

Pamiętasz, jak rozmawialiśmy o problemach, jakie powstają w związku z dopuszczeniem niewyszkolonych osób do pracy przy twoich hamulcach? W przypadku pęknięcia śrub lub zgubienia gumowych butów, możesz mieć większe problemy, niż te, z którymi zacząłeś.

Ponadto, chcesz techników, którzy dbają o twój samochód. Jeśli warsztatowi zależy tylko na szybkim wykonaniu pracy i otrzymaniu zapłaty, może brakować mu istotnych aspektów procesu naprawy.

Dlatego, gdy przychodzisz do Hollenshade's na naprawę hamulców, upewniamy się, że wszystko jest czyste, a cały układ jest odpowiednio nasmarowany. Smar należy nakładać na prowadnice zacisku, szczęki hamulca postojowego do punktów kontaktowych płyty nośnej oraz prowadnice klocków wewnątrz wspornika mocowania zacisku. Kontrolujemy również wszystkie elementy układu hamulcowego podczas pracy w Państwa pojeździe. Łącznie z uszczelkami i tłokami, aby upewnić się, że nie ma żadnych innych problemów, które mogłyby się pojawić za rogiem.

Zobacz również