•   Piątek, 29 marca 2024
Wiedza motoryzacyjna

Czy znasz swój bieżnik opony?

Ważne jest, aby znać bieżnik swojej opony. Bieżnik opony jest jednym z najważniejszych elementów składowych opony, a jego wygląd jest często jednym z czynników decydujących o zakupie opony.

Przyjrzyjmy się temu, co ma do zrobienia:

Bieżnik musi przenosić siły potrzebne do przyspieszenia, hamowania, a następnie pokonywania zakrętów z pojazdu na nawierzchnię drogi, aby zapewnić niezbędną przyczepność.

Kiedy weźmiemy pod uwagę, że większość pojazdów waży około 1500 kg i jest w stanie jechać z prędkością znacznie przekraczającą nasz prawnie dopuszczalny limit 120 km/h, to jest to dość wysokie zamówienie na oponę.

Bieżnik ma pewne cechy, z których najbardziej zauważalne są rowki bieżnika. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie rozpraszają one wody ze śladu, lecz są zaprojektowane tak, aby zatrzymywały w sobie wodę w celu podniesienia części bieżnika lub klocków, aby umożliwić fizyczny kontakt z drogą. Przy prędkości około 120 km/h, nie ma możliwości, aby woda przedostawała się przez rowki bieżnika i wychodziła z boku opony.

Aby dać Ci wyobrażenie o tym, ile wody opona będzie musiała przetworzyć przy prędkości 120 km/h, weź pod uwagę głębokość wody przy 2 mm i rozmiar opony 205/55 R16. Każda opona musiałaby przetwarzać prawie 12 litrów wody na sekundę, co odpowiada uruchomieniu węża ogrodowego przy pełnym obciążeniu przez 6 sekund.

Jeżeli głębokość wody jest zbyt duża, głębokość bieżnika zbyt mała lub prędkość pojazdu zbyt duża, aby rowki bieżnika mogły przetworzyć tę wodę, wówczas nastąpi akwaplanacja. Opony tracą kontakt z drogą, a reszta to już historia. Nic więc dziwnego, że dilerzy opon mogą robić dobre interesy dzień po deszczu. Zabawna rzecz, ludzka natura - ryzyko, które podejmujemy, starając się uzyskać jak najlepszy przebieg naszych opon.

Pamiętaj więc, aby regularnie sprawdzać opony, mając na uwadze bezpieczeństwo swoje i innych kierowców, którzy codziennie jeżdżą po naszych drogach.

Zobacz również