•   Sobota, 25 czerwca 2022
Wiedza motoryzacyjna

Jak używać CRC GDI Intake Valve Cleaner?

Spalanie wewnętrzne to brudny biznes, a wszystkie produkty uboczne wytwarzania mocy nie są ograniczone do komory spalania i wydechu, nie na długo. Benzyna sama w sobie jest brudna. W miarę zbliżania się do komory spalania, efekty spalania benzyny stają się coraz bardziej widoczne - lakier i osad węglowy szybko gromadzą się w kanałach dolotowych prowadzących do komory spalania. Dzieje się tak, ponieważ komora jest zamknięta tylko podczas cyklu sprężania i spalania; istnieją dwa inne cykle tłoków, gdy zawory są otwarte.

Gdy cykl spalania jest zakończony, zawór wydechowy otwiera się, tłok unosi się, aby wypchnąć zużyte gazy spalinowe, a następnie, w pobliżu górnego martwego punktu, otwiera się zawór wlotowy. Część z tych gazów spalinowych dociera do kanałów dolotowych. Powietrze i paliwo są zasysane, gdy tłok schodzi do otworu, zawór zamyka się i cykl zaczyna się od nowa. Dzieje się to kilka tysięcy razy na minutę.

Z czasem na zaworze wlotowym tworzy się osad węglowy. Po wewnętrznej stronie komory osady węglowe rozgrzewają się do czerwoności, co jest główną przyczyną detonacji, czyli dźwięku pingowania, który można usłyszeć, jeśli słucha się wystarczająco blisko. Po stronie głowicy cylindra, osady te zakłócają rozpylanie powietrza i paliwa zasilającego silnik. Jeśli są one wystarczająco złe, mogą nawet spowodować, że zawór nie jest w pełni osadzony, pozostawiając zawór lekko otwarty, co może drastycznie zmniejszyć kompresję poszczególnych cylindrów. Prowadzi to do nierównej pracy na biegu jałowym, słabego przyspieszenia i obniżenia zużycia paliwa.

Problemy GDI (Gasoline Direct Injection)

Silniki

z

bezpośrednim wtryskiem

paliwa mają jeszcze wyższy wskaźnik nagromadzenia węgla w zaworze wlotowym ze względu na fakt, że paliwo nigdy nie spływa po tylnej części zaworu, aby pomóc oczyścić osady. W silnikach GDI (Gasoline Direct Injection) nagar gromadzi się znacznie szybciej. W ciągu zaledwie 5 000 mil, silnik GDI może mieć znaczny osad na zaworach wlotowych.

Nie należy się jednak zbytnio martwić, ponieważ nie wymaga to odbudowy. Wystarczy, że wyczyścisz wnętrze silnika środkiem do czyszczenia zaworów wlotowych. W przeciwieństwie do środków czyszczących, które wlewasz do zbiornika paliwa, CRC GDI IVD® Intake Valve & Turbo Cleaner nie rozcieńcza się w paliwie. Wykorzystując formułę PEA (PolyEther Amine), która jest 150 razy bardziej skoncentrowana na zaworach wlotowych niż jakikolwiek inny dodatek do paliwa klasy premium, CRC GDI IVD® Intake Valve & Turbo Cleaner działa w celu usunięcia twardych osadów węglowych i przywrócenia wydajności silnika. Produkt ten jest bezpieczny dla turbin i intercoolerów i powinien być stosowany co 10 000 mil dla silników GDI.

Czyszczenie zaworów wlotowych

W przeciwieństwie do dodatków do paliwa, użycie środka do czyszczenia zaworów wlotowych jest nieco bardziej skomplikowane. Po pierwsze, musisz usunąć filtr powietrza i zlokalizować czujnik MAF. MAF będzie pomiędzy filtrem powietrza a korpusem przepustnicy na silniku. Nie wolno rozpylać preparatu przed MAF, ponieważ może on uszkodzić to wrażliwe urządzenie. Jeśli to możliwe, odłączyć rurę wlotu powietrza przy samym korpusie przepustnicy i rozpylać bezpośrednio do silnika (jeszcze nie teraz).

Pod tą dużą plastikową skrzynką wlotową znajduje się korpus przepustnicy. Musisz się do niego dostać.

Używając śrubokręta z płaskim ostrzem lub odpowiedniej wielkości nasadki, poluzuj zacisk na korpusie przepustnicy.

To jest czujnik MAF (w modelu 2015 GMC Denali, nad którym pracujemy), nie chcesz go uszkodzić sprayem. Omijamy go, spryskując bezpośrednio do samego TB.

Skrzynka powietrza jest przytrzymywana kolejnym zaciskiem w pobliżu czujnika MAF, poluzowaliśmy go i podnieśliśmy skrzynkę powietrza.

Uruchomić silnik, doprowadzić go do temperatury roboczej. Do obsługi silnika potrzebny będzie pomocnik. Poproś asystenta, aby utrzymywał silnik na około 2000 obrotów na minutę.

Uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym, aż osiągnie temperaturę roboczą, zwykle około 200 stopni.

Używając wbudowanej słomki, włóż słomkę obok czujnika MAF bez dotykania go (jeśli nie możesz dostać się do korpusu przepustnicy, jak opisano wcześniej) i rozpylaj środek czyszczący w krótkich seriach, aż do opróżnienia puszki, podczas gdy asystent trzyma silnik na 2000 obrotów na minutę. Nie należy przekraczać 3500 obr. Nie należy przekraczać 3500 obr/min.

Poprośpomocnika, aby utrzymywał silnik na poziomie 2000 RPM, jest to ważne, aby silnik nie zgasł.

Rozpyl CRC GDI IVD® Intake Valve & Turbo Cleaner bezpośrednio do korpusu przepustnicy w krótkich seriach.

Gdy pojemnik zostanie opróżniony, obrócić silnik z biegu jałowego do około 3000 obr/min (nie przekraczać 3500!). Pozostawić silnik na biegu jałowym przez 1 minutę, a następnie wyłączyć go. Ponownie zamontować układ wlotu powietrza. Pozostawić silnik na jedną godzinę.

Po opróżnieniu pojemnika, zwiększ obroty silnika do około 3,000 RPM, ale nie przekraczaj 3,500. Wykonaj tę czynność dwukrotnie, a następnie pozostaw silnik na biegu jałowym przez jedną minutę.

Uruchomić silnik i jechać z prędkością autostradową przez co najmniej 10 minut, aby zakończyć proces czyszczenia.

To jest trochę bardziej zaangażowany niż typowe "wysypać go w zbiorniku gazu i jazdy" środki czyszczące, ale na pewno działa znacznie lepiej niż te środki czyszczące też. Jeśli masz silnik GDI, jest to niezbędny proces, aby utrzymać silnik w zdrowiu. Dodatki do paliwa w zbiorniku mają zerowy wpływ na zawory wlotowe GDI, ponieważ nigdy nie widzą one paliwa, które je omywa. Środki czyszczące do zbiorników są świetne dla "mokrych" zaworów, ale nie tak bardzo dla "suchych" zaworów.

Sprawdź wszystkie produkty chemiczne dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat CRC GDI Intake Valve Cleaner, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zobacz również