•   Środa, 25 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

CO TO ZNACZY, JEŚLI SAMOCHÓD TRZĘSIE SIĘ PODCZAS JAZDY

Dopiero co uruchomiłeś swój samochód, a podczas jazdy na biegu jałowym na podjeździe, silnik się trzęsie i huczy. Coś jest nie tak, ale w czym problem? Krótko mówiąc, ten częsty objaw, którego doświadczasz, to "ciężka praca na biegu jałowym".

Szorstki bezczynność może być wskaźnikiem kilku problemów, a istnieje kilka sposobów, aby dowiedzieć się, czy twój bezczynność nie jest właściwa. Samochód, który ma problemy z pracą na biegu jałowym, będzie wykazywał kilka objawów, w tym:

  •    Odbijając się lub potrząsając podczas bezczynności
  •    Niespójne/skokowe obroty na minutę
  •    Skipping/shaking sounds
  •    Praca na biegu jałowym poniżej 600 obrotów na minutę

Podejrzewasz, że masz szorstki samochód na biegu jałowym? Pewnie zastanawiasz się, co może być przyczyną tego problemu. Prawda jest taka, że jest wiele różnych powodów, niektóre poważniejsze niż inne. Ostatecznie jednak, jeśli Twój samochód drży na biegu jałowym, czuje odbicie, lub obroty są niespójne, zabierz swój samochód do mechanika, aby się temu bliżej przyjrzeć.

MOJE OKIENNICE SAMOCHODOWE, KIEDY JE WŁĄCZAM
Gdy pojazd jest w parku, lub gdy stopa jest na hamulcu, jedzie na biegu jałowym ze stałą prędkością. Ta prędkość obrotowa pozwala silnikowi na wytworzenie wystarczającej mocy do obsługi ważnych elementów bez konieczności wyłączania silnika.

Prędkość na biegu jałowym powinna być stała, bez przeskakiwania i ześlizgiwania się. W większości dzisiejszych samochodów prędkość na biegu jałowym wynosi średnio od 600 do 1000 obr/min. Jeśli jednak Twój samochód pracuje na biegu jałowym, nie będzie czuł się płynnie. Na przykład, obroty będą skakać w górę i w dół lub spadną poniżej 600 obr/min (lub czegokolwiek, co jest typowe dla Twojego pojazdu).

Twarda praca na biegu jałowym jest łatwa do wykrycia podczas uruchamiania pojazdu i może być zależna od temperatury silnika podczas uruchamiania. Na przykład nierówna praca na biegu jałowym przy rozruchu zimnego silnika może być spowodowana innymi przyczynami niż w przypadku pojazdu, który pracuje na nierównej biegunowości tylko wtedy, gdy silnik jest gorący.

Innymi słowy, należy zwracać uwagę na to, kiedy pojazd trzęsie się podczas postoju, jak również na wszelkie dźwięki. Może to pomóc mechanikowi zidentyfikować problem.

MOŻLIWE POWODY, DLA KTÓRYCH SAMOCHÓD PRACUJE NA BIEGU JAŁOWYM
Długa lista systemów, podzespołów i elektroniki może sprawić, że praca na biegu jałowym będzie przebiegać w przybliżeniu bezczynnie. To sprawia, że zdiagnozowanie pierwotnej przyczyny jest wyzwaniem, zwłaszcza jeśli nie jesteś pewien, gdzie szukać. Dlatego też, jeśli Twój samochód pracuje na biegu jałowym, zaleca się wizytę u doświadczonego mechanika.  

Ostatecznie wszystko, począwszy od układu zapłonowego i wtrysku paliwa, aż po zawory i tłoki, może powodować nierówną pracę na biegu jałowym. Niektóre z najczęstszych elementów obejmują:

   Brudne/wadliwe wtryskiwacze paliwa - Systemy wtrysku paliwa odgrywają zasadniczą rolę w uruchamianiu pojazdu. System wtryskuje paliwo i powietrze do cylindrów. Wtryskiwacze, które są zapchane lub zagumowane, nie zapewniają właściwej mieszanki paliwa i powietrza, co powoduje nierównomierne przyspieszenie jałowe lub powolne.
Na co należy zwracać uwagę: Szorstki, niespójny start, odbijanie się na biegu jałowym i brak mocy podczas przyspieszania.

   Zła prędkość na biegu jałowym - Większość samochodów ma odpowiednią prędkość na biegu jałowym, zwykle pomiędzy 600 a 1000 obr. Prędkość obrotowa samochodu na biegu jałowym może się zmieniać z powodu zużycia. Na szczęście, odpowiednie dostrojenie może przywrócić prawidłową prędkość na biegu jałowym.
Na co należy zwracać uwagę: Prędkość obrotowa na biegu jałowym zwykle spada poniżej 600 obrotów na minutę lub cokolwiek jest typowe dla twojego pojazdu. Prędkość na biegu jałowym jest wolniejsza niż zwykle.

   Wadliwa pompa paliwowa - Pompa paliwowa przesyła benzynę ze zbiornika do układu wtryskowego. Z czasem pompa może ulec awarii z powodu zużycia lub zostać zatkana. W rezultacie, silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa.
Na co należy zwracać uwagę: Zła pompa paliwa może powodować trudności przy uruchamianiu pojazdu, szorstką jazdę na biegu jałowym i zatrzymanie.

   Zanieczyszczony filtr paliwa - Filtr paliwa filtruje zanieczyszczenia z benzyny. Z czasem może się zatykać, co spowalnia przepływ paliwa. Z kolei silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa.
Na co patrzeć: Oprócz szorstkiej pracy na biegu jałowym, przypadkowych wystrzałów, trudności z uruchomieniem i samochodu, który nie chce wystartować, to częste objawy.

   Wadliwy czujnik temperatury silnika - Samochody wymagają różnych mieszanek paliwowych w zależności od temperatury silnika. Do rozruchu zimnego silnika potrzebna jest np. bogatsza mieszanka. Gdy czujnik temperatury ulegnie awarii, układ wtrysku paliwa uzna, że samochód jest cieplejszy niż jest, co może doprowadzić do zastosowania niewłaściwej mieszanki.
Na co należy zwracać uwagę: Słaby czujnik temperatury powoduje, że podczas zimnego rozruchu samochód nie pracuje na biegu jałowym. Po nagrzaniu się, problem może być mniej zauważalny.

   Wadliwy czujnik przepływu powietrza - Podobnie jak czujnik temperatury, czujnik przepływu powietrza pomaga Twojemu samochodowi dowiedzieć się, ile paliwa należy zużyć, w zależności od ilości powietrza w silniku. Gdy czujnik ten ulegnie awarii, komputer pojazdu nie jest w stanie prawidłowo skalibrować właściwej mieszanki paliwa z powietrzem.
Na co należy zwracać uwagę: Chropowata praca na biegu jałowym to jeden z pierwszych objawów, po którym w miarę pogarszania się problemu pojawia się rozpylanie przy przyspieszaniu, a nawet zatrzymywanie się.

   Wyciek próżniowy - Twój samochód zasysa dużo powietrza i jest w stanie to zrobić dzięki podciśnieniu w kolektorze dolotowym. Nieszczelność w tym układzie szkodzi wydajności, ponieważ Twój pojazd nie jest w stanie regulować odpowiedniej mieszanki powietrza do paliwa.
Na co patrzeć: Szorstka praca na biegu jałowym, powolne przyspieszanie, rozpylanie lub brak mocy przy przyspieszaniu to objawy nieszczelności w układzie podciśnieniowym.

   Uszkodzony zawór EGR - zawór EGR jest odpowiedzialny za recyrkulację spalin z powrotem do układu spalania. Z czasem zawór ten może utknąć w pozycji otwartej lub zamkniętej, a najczęściej występują problemy z wydajnością, w tym nierówna praca na biegu jałowym.
Na co należy zwracać uwagę: Oprócz nierównej pracy na biegu jałowym, mogą występować również zmniejszone zużycie paliwa, odgłosy stukania i powolne przyspieszanie.

   Awaria świec zapłonowych - Świece zapłonowe wytwarzają iskrę, która zapala paliwo w silniku. Wadliwe świece zapłonowe z trudem zapalają paliwo, powodując szorstką pracę na biegu jałowym i trudności z uruchomieniem.
Na co należy zwracać uwagę: Twój samochód może mieć problemy z odwróceniem się i będzie pracował na biegu jałowym, gdy to zrobi.

KIEDY JEST CZAS, BY PÓJŚĆ DO MECHANIKA?
Szorstka bezczynność może być irytująca, ale nie powinna być ignorowana. To często jeden z pierwszych objawów głębszego problemu. Więc kiedy powinieneś go wziąć na diagnostykę?

Jeśli samochód pracuje na biegu jałowym z grubsza konsekwentnie, to czas wprowadzić go do mechanika. Ponadto, jeśli zauważysz inne objawy oprócz ciężkiej pracy na biegu jałowym, możesz mieć poważniejsze problemy. Niektóre związane z tym objawy, na które należy zwracać uwagę, to między innymi:

  •    Powolne przyspieszanie
  •    Zmniejszone zużycie paliwa
  •    Napylanie jonowe lub brak mocy
  •    Trudności z uruchomieniem pojazdu
  •    Zatrzymanie silnika

Ogólnie rzecz biorąc, szorstka bezczynność jest często oznaką, że z samochodem dzieje się coś złego. W większości przypadków, jeśli doświadczasz tego objawu więcej niż raz, najlepiej jest poddać swój samochód kontroli, aby znaleźć podstawowy problem.

Zobacz również