•   Środa, 25 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Jaka jest różnica między oponami radialnymi a diagonalnymi?

Kiedy wybierasz opony do swojego pojazdu, nie chodzi tylko o dobranie odpowiedniego rozmiaru do Twoich potrzeb. Należy również wziąć pod uwagę konstrukcję opon.

Istnieją 2 typy architektury opon - radialna i diagonalna, oba wykonane w bardzo różny sposób.

Opony z technologią radialną zapewniają kierowcom większą wydajność, bezpieczeństwo, komfort jazdy, a także znacznie dłuższą żywotność. Dlaczego? Opony o budowie radialnej mają stalowe kordy, które rozciągają się od stopki do stopki w kierunku promieniowym pod kątem 90 stopni. Ściany boczne i właściwości korony są niezależne, aby dopasować je do swoich funkcji. Dzięki temu, niezależnie od kąta, ściana boczna pozostaje elastyczna, a opony łatwo się uginają, gdy samochód jedzie w dół drogi. Ściany boczne i korona opony diagonalnej mają tę samą strukturę warstwową. Kordy są ukośne lub krzyżujące się od stopki do stopki pod kątem 45 stopni, tworząc mocny korpus osnowy.

Więc, czy opony radialne są lepsze? Przekonajmy się!

Zużycie opon

Istnieje znaczna różnica w żywotności i trwałości pomiędzy oponą diagonalną a radialną. Opona radialna, dzięki elastycznym ściankom bocznym, daje szerszy profil płaski na powierzchni styku z podłożem. Dzięki temu zużywa się równomiernie i zapewnia lepszą przyczepność pod ostrymi kątami podczas pokonywania zakrętów.

Efektywność paliwowa

Opony radialne oferują mniejsze opory toczenia dzięki płynnemu przenoszeniu energii z maszyny na drogę, co przekłada się na większą efektywność paliwową.

Odporność na ciepło

Opony radialne mają lepszą odporność na ciepło. Podczas jazdy z dużą prędkością generują one mniej ciepła ze względu na konstrukcję i konstrukcję.

Zwiększone bezpieczeństwo

Opony radialne mają większą powierzchnię styku z nawierzchnią drogi, co oznacza więcej gumy. W rezultacie droga hamowania jest krótsza, a przyczepność lepsza. Zapewnia to większe bezpieczeństwo. Dodatkowo, w oponach radialnych nacisk na podłoże jest równy i znacznie mniejszy w porównaniu z oponami diagonalnymi, co zmniejsza ryzyko przebicia.

Komfort

Opona radialna posiada kordy wzmacniające wzdłuż osi koła z równoległymi warstwami wokół korony opony. Ściany boczne opony radialnej pozostają elastyczne niezależnie od kąta nachylenia. Lepiej pochłaniają uderzenia podłoża, zapewniając komfortową jazdę.

Obsługa

Rolą opasania koronowego jest powstrzymanie deformacji opony wywołanej siłą odśrodkową przy dużej prędkości. Dzięki temu przy dużych prędkościach opona pozostaje stabilna, a Państwo uzyskują lepsze właściwości jezdne.

Jaki jest najlepszy wybór dla Twojego zastosowania?

Konstrukcja diagonalna - krótka jazda, rzadkie użytkowanie. Przy dużych prędkościach, opony diagonalne mają słabą trakcję, szybciej się zużywają, są bardziej podatne na przegrzanie, a zużycie paliwa jest większe. Dlatego są idealne dla pojazdów z małymi lub średnimi silnikami, które poruszają się z umiarkowaną prędkością. Nadają się również do ciężkich motocykli.

Konstrukcja radialna - Długie podróże, regularne użytkowanie. Dla pojazdów o większej mocy, zwłaszcza poruszających się z dużą prędkością, opony radialne stają się koniecznością. Są idealne dla pojazdów sportowych i tych, które mają wyjątkowo sztywne podwozie. Pozwalają osiągnąć prędkość około 240 km na godzinę.

Następnym razem, gdy będziesz chciał kupić oponę, upewnij się, że dopasujesz odpowiednią oponę do swojego zastosowania. Najlepsi producenci opon, tacy jak Michelin, produkują różne typy opon radialnych, które są bezpieczniejsze, oferują lepsze prowadzenie, większą oszczędność paliwa i wyższy komfort jazdy w zależności od konkretnych zastosowań.

Zobacz również