•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Co to są sztabki na opony i co one robią?

Pręty sygnalizacyjne zużycia opon, znane również jako pręty sygnalizacyjne zużycia bieżnika, są niezwykle przydatne przy ocenie stanu opon pod względem ich zużycia. Są one jednym z czynników, które pomogą Ci ocenić, kiedy potrzebujesz nowych opon i czy Twoje obecne opony spełniają wymogi prawne dotyczące głębokości bieżnika. Jeśli jesteś ciekawy, jakie są pręty zużycia, czy masz bezpieczną głębokość bieżnika, czy też nie, albo po prostu chcesz nauczyć się kilku szybkich sposobów pomiaru zużycia bieżnika, czytaj dalej!

Czym są pręty do pomiaru zużycia opon?

Pręty wskazujące zużycie bieżnika to małe, uniesione pręty znajdujące się w rowkach opon pomiędzy oznaczeniami bieżnika. Są one rozmieszczone w różnych miejscach wokół opony, aby zmierzyć równomierne zużycie bieżnika.

Służą one do wizualnego wskazywania, ile bieżnika pozostało na oponach.

Bieżnik opony pomaga ustabilizować samochód na mokrej nawierzchni, zapewnia lepszą trakcję i sterowność oraz ułatwia pokonywanie zakrętów. Bez niego możesz stracić panowanie nad pojazdem! Dlatego tak ważne jest, aby mieć oko na belki bieżnika opony.

Gdy bieżnik zużyje się do poziomu zużycia prętów, nadszedł czas, aby wymienić opony. Oznacza to, że osiągnąłeś dopuszczalny limit głębokości bieżnika, a Twoje opony nie są już bezpieczne w użyciu. Większość producentów może zalecić wcześniejszą wymianę opon, aby zapewnić sobie większe bezpieczeństwo na drodze.

Jednym ze sposobów sprawdzenia stanu bieżnika jest ułożenie palca poziomo nad prętami zużycia opon. Jeśli czujesz, że pręt dociska do palca tak samo równo jak bieżnik, wtedy nadszedł czas na nowe opony.

Jak sprawdzać bieżnik na oponach

Jeśli masz problemy z zauważeniem paska zużycia na oponie lub nie wiesz, czego szukać, oto kilka innych sposobów, aby sprawdzić bieżnik na oponach.

Test Penny

Test na grosze jest całkiem prosty. Weź pensa i trzymaj go z głową Lincolna do góry nogami. Umieść go w jednym z rowków pomiędzy bieżnikiem. Jeśli cała głowa Lincolna jest widoczna, Twój bieżnik zużył się na poziomie 1/16 cala lub poniżej tego poziomu i należy go wymienić. Jeśli czubek jego głowy jest częściowo zakryty, opony mogą mieć jeszcze trochę bieżnika.

Jeśli ze względu na miejsce zamieszkania lub pracy często jeździsz na mokrej nawierzchni, dla bezpieczeństwa warto zostawić trochę dodatkowego bieżnika na oponach. Być może będziesz musiał wymieniać opony nieco częściej, ale pomoc w uniknięciu wypadku jest tego warta. W takim przypadku możesz sprawdzić poziom bieżnika, używając jednej czwartej zamiast jednego grosza.

Zmierzyć głębokość bieżnika za pomocą głębokościomierza.

Jeśli chcesz uzyskać naprawdę dokładne pomiary bieżnika, możesz użyć głębokościomierza. Są one dostępne za kilka dolców w większości sklepów motoryzacyjnych. Alternatywnie, można użyć linijki z oznaczeniem 1/16 cala lub pomiarów milimetrowych. Wystarczy umieścić linijkę w jednym z rowków i dokonać pomiaru od podstawy bieżnika do jego aktualnego poziomu. Należy wymienić każdą oponę, która mierzy na 1/16 cala lub poniżej (1/16 cala = około 1,6 milimetra).

Zobacz również