•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Wszystko o amortyzatorach

Możesz nie zwracać większej uwagi na swoje wstrząsy i rozpórki. Ale kiedy przejedziesz przez dziurę lub wyboje na drodze, będziesz się cieszyć, że je masz! Nawet gdy droga wydaje się być płaska, żadna nawierzchnia nie jest naprawdę gładka, dlatego też wstrząsy i rozpórki są ważne dla utrzymania kontroli i płynnej jazdy.

Podczas gdy określenia "wstrząsy" i "rozpórki" są często używane zamiennie, są one odrębnymi elementami o różnych funkcjach. Poznaj różnice pomiędzy amortyzatorami i rozpórkami i dowiedz się, kiedy może nadejść czas na ich serwisowanie.

Czy "amortyzatory" i "rozpórki" są tą samą rzeczą?

Wstrząsy i amortyzatory to obie części układu zawieszenia Twojego pojazdu. Jednak każda z nich ma bardzo specyficzną pracę.

Amortyzatory to elementy hydrauliczne, które pomagają zminimalizować ruch generowany przez sprężyny pojazdu. Sprężyny te pochłaniają część wstrząsów, które możesz poczuć na nierównych lub uszkodzonych drogach. Zmiękczając uderzenia pochodzące z nierównych dróg i skalistego terenu, amortyzatory mogą pomóc w utrzymaniu lepszej kontroli nad pojazdem, zapewniając płynniejszą i bardziej komfortową jazdę.

Amortyzatory są elementami konstrukcyjnymi układów kierowniczego i zawieszenia niektórych pojazdów. Zazwyczaj składają się one ze sprężyny i amortyzatora. Amortyzatory są zaprojektowane tak, aby były znacznie silniejsze od amortyzatorów, ponieważ są elementami nośnymi. Dodatkowo pomagają tłumić wstrząsy pojazdu oraz poprawiają jego układ kierowniczy i ustawienie.

Czy wszystkie pojazdy mają amortyzatory?

Wiele pojazdów będzie miało amortyzatory na jednej osi i amortyzatory na drugiej. Jednak nie wszystkie pojazdy mają rozpórki. W zależności od konstrukcji, Twój pojazd może używać oddzielnych sprężyn i amortyzatorów w miejsce rozpór. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój pojazd ma amortyzatory lub rozpórki, możesz się o tym przekonać na kilka sposobów.

Zajrzyj pod swój pojazd.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w amortyzatory, prawdopodobnie są one zamontowane pionowo za oponami. W wielu przypadkach, wstrząsy będą wyglądać jak sprężyna lub pompa. Natomiast amortyzatory są zazwyczaj montowane poziomo i pojawiają się jako przedłużenie koła. Ważne jest, aby sprawdzić zarówno przednie, jak i tylne koła, ponieważ mogą one mieć zarówno amortyzatory, jak i rozpórki.

Niech spojrzy na to technik.

Podczas gdy większość amortyzatorów posiada konstrukcję sprężyny i mechanizmu pompy, nie wszystkie amortyzatory posiadają sprężyny. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój pojazd ma amortyzatory, przejedź się do lokalnego serwisu Tires Plus i pozwól jednemu z naszych techników sprawdzić.

Czy Twój pojazd potrzebuje nowych amortyzatorów lub wsporników?

Wstrząsy i amortyzatory mogą się zużywać, zwłaszcza jeśli jeździsz dużo w terenie lub po nierównych lub nierównych drogach. Zaleca się przeprowadzenie kontroli amortyzatorów i wsporników po przejechaniu 50 000 km lub zgodnie z harmonogramem konserwacji podanym przez producenta pojazdu. Jeśli jednak nie jesteś pewny, kiedy ostatni raz je sprawdzałeś, oto kilka wskazówek, na które należy zwrócić uwagę, aby dowiedzieć się, czy nadszedł czas na ich sprawdzenie:

  • Twój pojazd kiwa się wyraźnie przy skręcaniu lub zmianie pasa ruchu, co utrudnia kierowanie pojazdem. Przedni koniec Twojego samochodu spada podczas hamowania, a tylny podczas przyspieszania. Opony zużywają się lub wykazują nietypowo płaskie powierzchnie (zakleszczenia) Nadmierne odbicie pojazdu Reakcja układu kierowniczego jest słaba lub słychać hałas podczas skręcania Brak kontroli nad pojazdem przy dużej prędkości.

Chociaż istnieje kilka symptomów wstrząsów i problemów z rozpórkami, niektóre z nich mogą być trudne do zidentyfikowania z pewnością. Na przykład, niektóre oznaki nierównomiernego zużycia bieżnika mogą prowadzić do przekonania, że istnieje problem z amortyzatorami lub rozpórkami, ale te same objawy mogą również wskazywać na problemy z geometrią kół, problemy z inflacją lub mnóstwo innych stanów. Dlatego tak ważne jest, aby przed "samodiagnozą" swojego samochodu uzyskać profesjonalną opinię.

Wymiana starych lub zużytych amortyzatorów i amortyzatorów jest nie tylko korzystna dla pojazdu, ale może również chronić inwestycję w opony, zmniejszając ich niepotrzebne zużycie, dzięki czemu można uzyskać od nich więcej życia.

Jeśli więc szukasz spokoju na drodze, którą chcesz jechać, to czas umówić się na wizytę w lokalnej firmie Tires Plus. Sprawdzimy Twoje amortyzatory, belki, koła i inne elementy, aby zdiagnozować i rozwiązać wszelkie problemy. Twój system zawieszenia podziękuje ci później!

Jedź bezpiecznie z nowymi amortyzatorami i strunami

Jazda na złych wstrząsach lub na rozpórkach jest nie tylko niewygodna dla kierowcy na jego fotelu. Może być również niebezpieczna! Geico informuje, że m.in. upośledzone wstrząsy i/lub rozpórki mogą prowadzić do zmniejszenia kontroli podczas pokonywania zakrętów, zmniejszenia zdolności hamowania i niestabilności po zmianach przyspieszenia.

Zobacz również