•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Co się dzieje, gdy nie obracasz oponami?

Nigdy nie pomijaj dnia na nogach, nigdy nie rezygnuj z marzeń i nigdy nie rezygnuj z rotacji opon! Niektóre z życiowych "nevers" wydają się całkiem logiczne. Jeśli nie jesteś pewien, czy rotacja opon jest naprawdę konieczna, możesz ulec pokusie, aby pominąć następną. Ale zanim odwołasz tę wizytę serwisową, dowiedz się, co może się stać, jeśli nie będziesz się obracać oponami!

Czym jest rotacja opon?

Rotacja opon może być najbardziej zaniedbana spośród wszystkich rutynowych czynności serwisowych, ale co to jest? I dlaczego producenci pojazdów zalecają taką rotację?

Rotacja opon to sposób zarządzania zużyciem bieżnika - tarciami, szorstkowaniem i skrobaniem, które zdarzają się na bieżniku opon podczas przewożenia pojazdu po drogach i nierównych nawierzchniach. Podczas rotacji opon każda z nich jest przesuwana do innej pozycji na osiach samochodu, tak jak na przykład przednia prawa opona jest przesuwana do tylnej lewej pozycji. Tasowanie pomaga w bardziej równomiernym zużyciu opon!

Aby dowiedzieć się, jak często należy obracać opony, należy zapoznać się z instrukcją obsługi lub skonsultować się z lokalnymi specjalistami w dziedzinie motoryzacji. Większość producentów pojazdów zaleca rotację opon co około 7500 mil lub co sześć miesięcy.

Dlaczego powinienem dokonywać rotacji opon?

Przestrzeganie zalecanych przez producenta pojazdu częstotliwości rotacji opon sprzyja równomiernemu zużyciu bieżnika, co pomaga poprawić prowadzenie, zmniejszyć hałas i wibracje, wydłużyć żywotność opony i chronić gwarancję na opony. Dzięki temu nie tylko oszczędzasz czas potrzebny na nowe opony, ale także zapewniasz lepsze wrażenia z jazdy!

Co zrobić, jeśli nie będę obracać oponami?

Bez regularnej rotacji bieżniki opon mogą się nierównomiernie ścierać, tworząc szorstką i potencjalnie niestabilną powierzchnię jezdną. W końcu takie zużycie bieżnika może zmniejszyć bezpieczeństwo na drodze - pomyśl o nagromadzeniu się ciepła, hydroplanowaniu, złej trakcji na śniegu i lodzie oraz zwiększonym ryzyku przebicia i wydmuchnięcia.

Zgodnie z raportem NHTSA, nieodpowiednia głębokość bieżnika jest przyczyną ponad 25% wszystkich wypadków samochodowych związanych z oponami. Ponadto, raporty konsumenckie wykazały, że aż do 50% wszystkich pojazdów osobowych znajdujących się obecnie na drogach posiada co najmniej jedną oponę o niewystarczającym bieżniku.

Kumulacja ciepła (Heat Buildup)

Gdy samochód się porusza, tarcie powstające między oponami a drogą generuje ciepło. Opony są zaprojektowane tak, aby wytrzymać wysokie temperatury, ale bez miejsca na strumień powietrza chłodzącego, który tworzą bieżniki, temperatury mogą szybko osiągnąć niebezpieczny poziom. Zbyt duża ilość ciepła może powodować awarie opon, takie jak wydmuchiwanie i oddzielanie się bieżnika.

Hydroplaning

Głębokie rowki w zdrowym bieżniku pomagają odprowadzać wodę z powierzchni jezdnej, dzięki czemu opona może utrzymać stałą przyczepność na drodze. Bez odpowiedniej głębokości bieżnika, opona może chudnąć po wierzchołku wody, co w niebezpieczny sposób wpływa na kierowanie, kontrolę i prowadzenie.

Słaba trakcja na śniegu i lodzie

Głębsze, szersze, ostrzejsze i bardziej nieregularne bieżniki sprawiają, że opony śniegowe są zaprojektowane tak, aby poprawić trakcję, chwytając się upakowanego śniegu. Jazda w warunkach zimowych z niewystarczającą głębokością bieżnika (lub z nieodpowiednimi oponami) może zwiększyć ryzyko obracania się lub ślizgania po oblodzonych drogach.

Przebicia i wydmuchiwania

Jeśli nie będziesz obracać oponami, miejsce na oponie, która jest nadmiernie obciążona, może zacząć się cienko zużywać. Im cieńsza jest ta plama, tym większa jest szansa, że gwóźdź, szkło lub nawet ostra skała mogą przebić dziurę w oponie. W końcu opony - podobnie jak łańcuchy - są tak mocne, jak ich najsłabszy punkt.

Korzyści płynące z regularnej rotacji opon znacznie przewyższają ryzyko, że nie uda się tego zrobić.

Zobacz również