•   Piątek, 29 marca 2024
Wiedza motoryzacyjna

Porady i wskazówki dotyczące konserwacji łożysk samochodowych

Prawie każda ruchoma część w samochodzie ma łożysko jakiegoś rodzaju. Kiedy większość ludzi myśli o łożyskach, myślą o dużych zespołów łożysk kulkowych, jak to, co można znaleźć na piastach kół przednich, ale istnieje wiele różnych rodzajów łożysk, a jak je utrzymać różni się w zależności od stylu. Niektóre łożyska nie wymagają prawdziwej konserwacji w ogóle, podczas gdy inne są znacznie bardziej wrażliwe na zmiany i muszą być regularnie serwisowane.

Łożyska niewymagające i niewymagające konserwacji

Choć może się to wydawać niemożliwe, zawiasy w Twoim pojeździe są pełne łożysk, z tą różnicą, że są one nazywane tulejami. Wszystkie tuleje są łożyskami, tylko nie mają w sobie żadnych ruchomych części. Zamiast tego są to elementy ofiarne, zaprojektowane tak, aby same się poddawały, a nie pozwalały na uszkodzenie twardych części. Kiedy twoje drzwi lub klapa bagażnika staje się niechlujna i nie chce się łatwo otworzyć lub zamknąć, winowajcą jest zazwyczaj zużyte tuleje, ponieważ wykonały one swoją pracę. Możesz przeczytać wszystko o wymianie tego typu łożyska tutaj. Tuleje są zazwyczaj wykonane z bardziej miękkich metali niż główny składnik, brąz, mosiądz i aluminium są najbardziej powszechne.

Niektóre tuleje zawiasów nie są wymienialne, trzeba wymienić cały zespół. Możesz dać te tuleje jakieś dodatkowe życie przez traktowanie ich z niektórych płynów smarowania. Istnieje wiele rodzajów smarów sprzedawanych do tych konkretnych zastosowań, takich jak WD-40 Original, ale są też specjalne, takie jak WD-40 Specialist Dirt & Dust Resistant Dry Lube i suche spraye grafitowe, takie jak Slip-Plate. Suchy grafit tworzy warstwę ochronną ze śliskiego grafitu, który nie klei się i nie tłuści, dzięki czemu części pozostają czyste. Ziarna brudu i kurzu przyspieszają zużycie tulei, więc usunięcie ich z równania jest zawsze dobrym rozwiązaniem.

Łożyska powszechnego użytku

Istnieje wiele łożysk w pojeździe, że usługi regularnie, nawet nie zdając sobie sprawy, że jesteś serwisowania ich. Istnieje całkiem sporo łożysk, głównie typu tulejowego, które są serwisowane przy każdej wymianie oleju. Jest to jeden z głównych powodów, dla których należy stale wymieniać olej silnikowy i filtr oleju. Łożyska w zespole obrotowym silnika są najbardziej kruche, są wykonane z niewielkiej podstawy stalowej, która jest pokryta cienką warstwą aluminium. Nie trzeba dużo ciepła, aby stopić i zetrzeć aluminium. Są one nazywane łożyskami bimetalowymi i są bardziej trwałe niż łożyska trójmetalowe, które mają dodatkowo warstwę miedzi i ołowiu. Łożyska tri-metalowe nie trwają tak długo jak bimetalowe, choć są bardziej wyrozumiałe, jeśli chodzi o śmieci w oleju.

Powodem, dla którego nowoczesne silniki mogą wytrzymać 300 tys. mil, są łożyska bimetalowe. Jeśli nie wymieniasz oleju konsekwentnie i przy użyciu dobrej jakości oleju i filtrów, to po prostu pozwalasz mikroskopijnym cząsteczkom zżerać łożyska, które utrzymują płynne obroty silnika.

Dodanie stabilizatora oleju, takiego jak Lucas Oil Stabilizer, zmniejsza tarcie poprzez pokrycie łożysk grubą warstwą. Nie zwiększa to obciążenia pompy olejowej, ale zapewnia warstwę ochronną przed suchym rozruchem, który występuje za każdym razem, gdy uruchamiasz silnik po godzinie lub dłużej.

Nie zapominaj również o skrzyni biegów, która jest pełna łożysk. Chociaż płyn przekładniowy nie jest regularnie wymieniany, można go traktować w ten sam sposób, stosując dodatek kondycjonujący.

Łożyska do ciężkich warunków pracy

Teraz przechodzimy do wielkich rzeczy, łożysk, o których myślisz, gdy słyszysz to słowo. Duże, grube łożyska kulkowe i cienkie łożyska igiełkowe, które wymagają specjalnego smarowania. Znajdują się one w kilku miejscach w pojeździe, w tym każdej piasty koła / osi, wewnątrz obudowy tylnej osi i na wale napędowym.

Większość ludzi zapomina o serwisowaniu łożysk kół, ale muszą one być chronione świeżym smarem co około 30 tys. mil (12 tys. dla przyczep). Wiele nowszych pojazdów używa uszczelnionych łożysk kół, które nie nadają się do serwisowania, ale nie bierz tego za pewnik. Serwisowanie łożysk kół jest dość proste, możesz po prostu zdjąć pokrywę przeciwpyłową i uszczelkę, wyjąć łożyska, wyczyścić je dobrze środkiem do czyszczenia hamulców, sprawdzić zużycie, a następnie ponownie napełnić łożyska nowym smarem. Lubimy używać pakowaczki do łożysk, ale można je również pakować ręcznie. Sprawdź nasz artykuł na temat smaru, aby uzyskać więcej informacji na temat wyboru smaru do łożysk. Nie zapomnij kupić nowej uszczelki, starej nie użyjesz ponownie.

Inne serwisowalne łożyska obejmują U-joints na wale napędowym. Są to tak naprawdę łożyska czterodrożne, a smar znajdujący się wewnątrz nich jest tym, co utrzymuje je w ruchu. Każda nakładka jest wypełniona maleńkimi cylindrami zwanymi łożyskami igiełkowymi. Jeśli kiedykolwiek miałeś U-joint złamać lub upuścić cap, wiesz, co ból w tył te mogą być, idą wszędzie. Podobnie jak łożyska kulkowe, łożyska igiełkowe toczą się pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną połówką łożyska, zapewniając zmniejszenie tarcia dla komponentów. Jak w przypadku wszystkich kontaktów metal-metal, musisz mieć smarowanie tam, w przeciwnym razie, rzeczy nagrzewają się naprawdę szybko. Firma Spicer, jeden z największych producentów przegubów równobieżnych na świecie, zaleca serwisowanie przegubów równobieżnych co 5-15 tys. mil, w zależności od sposobu użytkowania. Pojazdy miejskie co 5-8 tys. mil, natomiast pojazdy, które spędzają większość czasu na autostradzie mogą przejechać 10-15 tys. mil. Niektóre przeguby są uszczelnione i nie nadają się do serwisowania, dlatego należy je sprawdzać co 25 tys. mil.

Łożyska w Twoim pojeździe służą ważnemu celowi - znoszą nadużycia, aby Twoje twarde części nie musiały tego robić. Jeśli zignorujesz częstotliwość przeglądów łożysk, przekonasz się na własnej skórze, ile to może kosztować. Zrób przysługę swojej kieszeni i traktuj swoje łożyska do niektórych dobrych starych konserwacji zapobiegawczej, będą one trwać dłużej dla niego.

Sprawdź wszystkie części układu napędowego dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat konserwacji łożysk samochodowych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Pixabay.

Zobacz również