•   Środa, 21 kwietnia 2021
Różne

Dlaczego opony są czarne?

Dlaczego niektóre rzeczy są tak kolorowe? Możesz mieć swój samochód w różnych ekscytujących kolorach, to dlaczego nie ich opony? Czy wiesz, że oryginalnym kolorem gumy jest biały? Dlaczego więc opony są czarne? Powodem jest coś więcej niż tylko kosmetyki.

Historia opon

Opony istnieją od bardzo dawna i przez dziesięciolecia przeszły niezliczone zmiany dzięki innowacjom i technologii. Zaczęło się od kół drewnianych, potem przyszły metalowe, a potem nieco bardziej zaawansowane były taśmy żelazne umieszczone na drewnianych kołach dla zapewnienia stabilności. Następnie w 1895 roku wynaleziono pierwsze gumowe opony. Ponieważ pierwotny kolor gumy jest mlecznobiały, opony te były białe. Więc, te czarne opony, które widzicie dzisiaj, były pierwotnie białe.

Dlaczego czarne opony?

Ponad sto lat temu, w latach osiemdziesiątych XIX wieku, kiedy wynaleziono samochody, miały one białe opony gumowe. W miarę jak samochody zaczęły się coraz bardziej rozwijać, okazało się, że białe opony gumowe nie były w stanie zapewnić wymaganej wytrzymałości. W związku z tym producenci opon zaczęli dodawać sadzę do mieszanek gumowych, aby poprawić ich trwałość. Badania nad budową opon wykazały, że sadza zwiększa ich trwałość. Wraz z nią wprowadzono równolegle nici bawełniane, znane również jako kordy oponowe. Zwiększało to wytrzymałość konstrukcji opony i redukowało ciepło.
Lata później nastąpił wzrost innowacji w motoryzacji, pojazdy stały się bardziej nowoczesne, podobnie jak technologia produkcji opon. Znaleziono nową mieszankę sadzy węglowej, która okazała się drastycznie poprawiać wytrzymałość opon. Sadza, która była używana wcześniej, została zastąpiona sadzą. Tak więc kluczowym powodem, dla którego opony są czarne, jest mieszanka chemiczna zwana sadzą karbonową. Teraz, czarne opony są zdecydowanie łatwiejsze do czyszczenia. Wyobraźmy sobie, że próbujemy utrzymać białe opony w czystości. Niemożliwe! Ale kamuflażujący brud nie jest powodem, dla którego producenci dodają sadzę do swojego produktu. Węgiel techniczny w oponach czyni je silniejszymi. Dowiedzmy się jak!

W jaki sposób sadza może pomóc?

Węgiel techniczny znacznie zwiększa sztywność i wytrzymałość opon w połączeniu z innymi polimerami stosowanymi do produkcji opon. Wytrzymałość, trwałość, prowadzenie i zużycie są postrzegane jako najbardziej pożądane cechy przez kierowców samochodów i producentów opon. Osiąga się to poprzez odprowadzanie ciepła z opon, zwłaszcza z bieżników opon, które mają tendencję do nagrzewania się podczas jazdy.
Ozon, w kontakcie z promieniami UV, reaguje energicznie i może niszczyć polimery gumy. Sadza karbonowa chroni opony przed światłem UV i ozonem. W ten sposób utrzymuje ich jakość i zwiększa ich żywotność. Bez tej substancji chemicznej ciepło powstające w wyniku reakcji ozonowo-UV może stopić gumę.
Następnie sadza zwiększa bezpieczeństwo. Bieżnik opony jest czymś, co pomaga jej w utrzymaniu przyczepności na drodze. Węgiel techniczny, który jest wykorzystywany do tworzenia bieżnika, znacznie zmniejsza prędkość, z jaką zużywa się bieżnik. W rezultacie, opony mają lepszą trakcję. Posiadanie mocniejszych, chropowatych opon oznacza większe bezpieczeństwo.
Kolejny wizualny plus to fakt, że czarny kolor pasuje do prawie wszystkiego.

Opony można uznać za najważniejszą część pojazdu, ponieważ mają one wpływ na prawie każdy czynnik wpływający na osiągi, od prowadzenia i przyspieszania po hamowanie i komfort jazdy. Dlatego nie dziwi fakt, że czarne opony są najpopularniejszymi oponami produkowanymi ze względu na zwiększone bezpieczeństwo i trwałość, jaką zapewniają.

Zobacz również