•   Środa, 21 kwietnia 2021
Poradnik Kierowcy

Jak sprawdzić, czy klimatyzacja samochodowa ma przeciek

Nie radzisz sobie z nagrzewaniem z wadliwie działającego samochodu A/C? Jeśli zauważyłeś, że klimatyzacja w twoim samochodzie traci chłód, może to być przyczyną nieszczelności. Jednakże, w przeciwieństwie do wycieków oleju silnikowego, nie zawsze łatwo jest wykryć wycieki z klimatyzacji samochodowej. Należy zwrócić uwagę na te objawy, które mogą wskazywać na nieszczelność klimatyzacji samochodowej.

Co to jest nieszczelność klimatyzacji samochodowej?

Klimatyzacja samochodowa to system, który chłodzi powietrze i reguluje wilgotność wewnątrz kabiny. Składa się on z kilku głównych elementów, w tym między innymi skraplacza, parownika i sprężarki.

Aby utrzymać chłodną i klimatyzowaną kabinę, w układzie klimatyzacji krąży bezbarwny (i stosunkowo bezzapachowy) czynnik chłodniczy. W miarę jak czynnik chłodniczy przepływa przez układ klimatyzacji, przechodzi on przez stany ciekłe i gazowe, które skutecznie umożliwiają mu "zasysanie" ciepła z parownika w kabinie, wypychanie go ze skraplacza pod maską, a następnie wdmuchiwanie chłodniejszego powietrza przez parownik i do pojazdu. Whew.

Czynnik chłodniczy może wyciekać w każdym momencie tego cyklu, zwłaszcza gdy części instalacji są poluzowane, zużyte lub uszkodzone. Ponieważ czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji jest gazem w pewnych stadiach cyklu chłodzenia, malutkie pęknięcie lub niezauważalny otwór w jakimś miejscu może pozwolić na jego ucieczkę - co dodatkowo utrudnia zauważenie nieszczelności do momentu pojawienia się ich objawów.

Jak mogę wykryć nieszczelność klimatyzacji w samochodzie?

1. W twoim samochodzie klimatyzacja wieje ciepłym powietrzem.

Jeśli czujesz, że klimatyzacja w twoim samochodzie wieje w tempie 80°F, mimo że temperatura na desce rozdzielczej jest najniższa, możesz stracić czynnik chłodniczy. Jednak nieszczelności nie są jedynymi powodami, dla których Twój samochód może wydmuchiwać ciepłe powietrze, dlatego najlepiej jest przeprowadzić kontrolę sprawności klimatyzacji, aby ustalić pierwotną przyczynę problemów z klimatyzacją.

2. Gdy klimatyzacja jest uruchomiona, słychać dźwięk kliknięcia.

Jeśli podczas pracy klimatyzacji w samochodzie usłyszysz odgłos kliknięcia, może to oznaczać, że sprężarka pracuje krótko. Niektórzy kierowcy porównują ten dźwięk do ciągłego włączania i wyłączania głośnego włącznika. W wielu przypadkach jest to szczególnie zauważalne, gdy ktoś stoi na zewnątrz samochodu, gdy klimatyzacja jest uruchomiona.

Krótka jazda samochodem może być spowodowana wieloma czynnikami, między innymi niskim poziomem czynnika chłodniczego wynikającym z nieszczelności! Podobnie jak w przypadku innych irytujących problemów z klimatyzacją w samochodzie, najmądrzejszą opcją dla kierowcy jest szukanie profesjonalnej diagnostyki nad rozwiązaniami dla majsterkowiczów.

3. Deska rozdzielcza informuje o problemach.

Chociaż nie wszystkie samochody mają dedykowane światło ostrzegawcze do problemów z klimatyzacją, Twoje mogą! W niektórych modelach samochodów usterka klimatyzacji, taka jak nieszczelność, może spowodować zapalenie się kontrolki silnika. W innych może się zdarzyć, że lampka kontrolna w ogóle nie zadziała! Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy problemy z klimatyzacją w samochodzie wyzwolą światła kreskowe lub ostrzeżenia, jest sprawdzenie lampki ostrzegawczej i wskaźnika w instrukcji obsługi.

Dlaczego nieszczelności klimatyzacji samochodowej są trudne do zauważenia?

W przeciwieństwie do oleju silnikowego i płynu hamulcowego, czynnik chłodniczy do klimatyzacji samochodowej jest bezbarwną i stosunkowo bezwonną substancją, która przechodzi przez stany gazowe i płynne. Ze względu na swoje unikalne właściwości, czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji rzadko pozostawia za sobą widoczne ślady, smugi czy zapachy, dlatego też trudno go dostrzec nieprzeszkolonemu oku.

W przypadku potencjalnego wycieku czynnika chłodniczego profesjonaliści z Tires Plus stosują zaawansowane rozwiązania w celu identyfikacji jego źródła. W niektórych przypadkach technicy stosują wykrywanie nieszczelności w oparciu o promieniowanie UV - dodając odrobinę barwnika UV do układu klimatyzacji samochodu i przepuszczając go przez niego. Kiedy barwnik krąży w systemie, ucieka przez wszelkie miejsca nieszczelności, które następnie są identyfikowane za pomocą specjalistycznej latarki.

W innych przypadkach, technicy używają elektronicznego narzędzia "sniffer", które działa podobnie jak detektor metalu, z wyjątkiem tego, że jest przeznaczone do zbierania śladów czynnika chłodniczego. Gdy sniffer wykryje wysokie stężenie czynnika chłodniczego, ostrzega technika serią wysokich sygnałów dźwiękowych, pomagając mu zlokalizować miejsce wycieku.

Nie przejmuj się tym!

Jeśli pocisz się na ciepłym lub słabym samochodzie klimatyzacyjnym, nie rób tego! Udaj się do lokalnego specjalisty ds. diagnostyki, naprawy klimatyzacji samochodowej lub corocznego przeglądu sprawności klimatyzacji, aby pomóc swojemu samochodowi utrzymać chłód.

Zobacz również