•   Środa, 17 sierpnia 2022
Wiedza motoryzacyjna

Jak zmienić opony w samochodzie ciężarowym

Jeśli chodzi o holowanie i przewożenie ładunków, nic nie może się równać z pickupem. A największym i najgroźniejszym typem pickupa jest duble - ciężarówka z podwójnymi kołami tylnymi, po dwa z każdej strony. Oznacza to sześć opon zamiast czterech, co komplikuje proces rotacji opon, który zazwyczaj jest dość prosty w każdym standardowym pojeździe z czterema kołami. Porozmawiajmy więc o tym, jak zmieniać opony w pojazdach dwukołowych.

Dlaczego to ma znaczenie

Rotację opon w samochodzie wykonuje się, aby uniknąć nierównomiernego zużycia, a w przypadku pojazdu dwukołowego trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jedną zmienną. Nie chodzi tylko o to, że prawa lub lewa, przednia lub tylna opona może zużywać się szybciej niż inne - wewnętrzne i zewnętrzne opony po obu stronach pojazdu mogą również zużywać się nierównomiernie.

Ale sytuacja z oponami jest jeszcze bardziej skomplikowana. Czasami Twoja ciężarówka jeździ z pustą skrzynią ładunkową, nie holując niczego, ale w innych przypadkach może przewozić lub holować dosłownie tony. Nie ma takiej zbieżności kół, która odpowiednio uwzględniałaby takie spektrum obciążeń na tylnych kołach bliźniaczych. W rezultacie, każda robocza zbieżność będzie szacunkowa - kompromis, który uwzględnia to, co Twoja ciężarówka może zobaczyć przed kolejną zbieżnością. Oznacza to, że tylne koła są bardziej podatne na zużycie niż przednie lub tylne opony w standardowych samochodach dostawczych.

A jeśli weźmiesz pod uwagę koszt wymiany sześciu opon, to naprawdę ma to sens, aby uzyskać jak największy przebieg i zużycie gumy w Twojej ciężarówce.

ciężarowy

Jak zmieniać opony w samochodzie ciężarowym?

Teraz, gdy wiesz już nieco więcej o tym, dlaczego rotacja opon w samochodzie ciężarowym jest szczególnie ważna, wyjmij swój sprzęt do zmiany opon i zacznij przygotowywać się do pracy. Opinie na temat najlepszego sposobu rotacji są różne, ale większość fachowców zdaje się być zgodna co do tego, że najlepszym podejściem jest rotacja w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara po każdej stronie ciężarówki.

Innymi słowy, przednia opona po stronie kierowcy stanie się zewnętrzną lewą oponą tylną, zewnętrzna lewa opona tylna przesunie się do środka, a wewnętrzna opona tylna przesunie się do przodu. Po stronie pasażera opona przednia staje się tylną oponą wewnętrzną, opona wewnętrzna przesuwa się na zewnątrz, stając się prawą oponą tylną, a zewnętrzna opona tylna staje się oponą przednią.

Ważne jest nie tylko to, aby za każdym razem obracać opony w ten sam sposób, ale także, aby robić to zgodnie z ustalonym harmonogramem. Ogólnie rzecz biorąc, dobrą zasadą jest rotacja opon co 10 000 mil. Należy jednak pamiętać, że sposób użytkowania samochodu ciężarowego i warunki, w jakich jest on użytkowany, mogą wpłynąć na zalecenia. Na przykład częste przewożenie ciężkich ładunków spowoduje dodatkowe zużycie opon, a rodzaj nawierzchni drogi, po której się jeździ, również może mieć na to wpływ.

Konsultacje z lokalnymi specjalistami od opon i społecznością właścicieli samochodów ciężarowych w Internecie mogą dostarczyć kilku cennych wskazówek na temat częstotliwości wymiany opon w Twoim samochodzie ciężarowym.

Zobacz również