•   Środa, 25 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Skorodowane końcówki akumulatorów

Metale są naturalnie podatne na korozję, a metal na zaciskach akumulatora samochodowego nie jest wyjątkiem! W rzeczywistości, skorodowane bieguny akumulatora są jedną z najczęstszych przyczyn problemów elektrycznych i spadku wydajności akumulatora w samochodach. Ale tylko dlatego, że korozja jest powszechna, nie oznacza to, że należy zadowalać się niską wydajnością akumulatora. Dowiedz się, dlaczego dochodzi do korozji akumulatora, jak ją rozpoznać i co zrobić ze skorodowanymi biegunami akumulatora.

Co powoduje korozję akumulatora w samochodach?

W wyniku serii reakcji chemicznych, akumulatory zamieniają kwas siarkowy w wybuchy energii elektrycznej - która wypływa przez bieguny akumulatora, aby uruchomić silnik. Gdy silnik pracuje, alternator przejmuje rolę napędu samochodu i jego funkcji elektrycznych.

Kiedy akumulator ulega korozji, energia może przepływać mniej efektywnie przez jego bieguny, co powoduje spadek mocy akumulatora. Najczęstszą przyczyną korozji akumulatora są opary elektrolitu lub elektrolitu emitowane z jego górnej części. Gaz wodorowy, który w sposób naturalny uwalnia się z akumulatora, może również powodować kondensację elektrolitu kwasowego na jego górnej powierzchni. Drugi rodzaj korozji występuje pomiędzy kablami a słupkami zaciskowymi akumulatora, ponieważ są to różne rodzaje metali. Trzeci rodzaj korozji, znany jako zasiarczenie, występuje wewnątrz akumulatora w miarę upływu czasu.

Wiek akumulatora, nadmierne lub niedostateczne naładowanie oraz nadmierna ekspozycja na pewne elementy (np. sól lub wilgoć) mogą przyspieszyć korozję akumulatora samochodowego. Ponadto, ponieważ kwas akumulatorowy nieuchronnie uwalnia gaz wodorowy i opary elektrolitu, korozja nie może być całkowicie zatrzymana, ale może być opóźniona dzięki odpowiedniej pielęgnacji akumulatora.

Jak rozpoznać korozję akumulatora?

1. Zauważ symptomy korozji akumulatora.

Skorodowany akumulator się ujawni! Jeśli zauważysz objawy awarii akumulatora, takie jak powolne korbowanie, przyciemnianie świateł przednich, lub jeśli w ogóle nie możesz uruchomić samochodu - winny może być wadliwy akumulator.

Nie należy jednak zakładać, że masz skorodowany akumulator! Objawy te mogą być spowodowane innymi problemami niż korozja akumulatora - np. nieprawidłowym zapłonem świec zapłonowych lub uszkodzonym rozrusznikiem, co może również powodować powolne korbowanie. Kontrola wzrokowa może pomóc w ustaleniu, czy masz skorodowane bieguny akumulatora lub inny problem.

2. Wizualna kontrola akumulatora.

Korozja akumulatora jest zazwyczaj widoczna - co oznacza, że możesz ją sprawdzić sam! Wyciągnij kluczyk ze stacyjki, pozostaw samochód do ostygnięcia i załóż maskę silnika. Zlokalizuj akumulator i zanotuj wszystko, co wygląda nie na miejscu, w tym postrzępione kable, nadmuchaną obudowę akumulatora, nieszczelności i korozję. Noś rękawice ochronne (lub po prostu niczego nie dotykaj) i użyj latarki, aby pomóc Ci dostrzec nierówności.

Korozja wygląda jak łuszczący się, biało-zielonkawy brud, który może przypominać chrupiącą pleśń na kawałku chleba. Yuck! Możesz pomóc w utrzymaniu tej nieestetycznej korozji biegunów baterii w zatoce, dodając pakiet antykorozyjny przy zakupie nowej baterii w Tires Plus.

Jeśli zauważysz jakąkolwiek korozję na biegunach akumulatora, najlepiej jest zasięgnąć profesjonalnej opinii lokalnego mechanika samochodowego na temat jej przyczyny. Jeśli specjaliści z Tires Plus stwierdzą, że korozja jest jedynym problemem, mogą wykonać usługę ochrony akumulatora, aby oczyścić akumulator z korozji i zabezpieczyć go przed ponownym pojawieniem się.

3. Należy przeprowadzić kontrolę baterii.

Skorodowane bieguny akumulatora często idą w parze z innymi problemami z akumulatorem samochodowym - takimi jak postrzępione kable i wycieki. Problemy te mogą przerodzić się w większe problemy, które są bardziej irytujące i kosztowne! Co więcej, trudno jest dostrzec poziom wewnętrznej korozji z zewnątrz akumulatora.

Aby pomóc zorientować się, kiedy należy wymienić akumulator, wirtualny tester akumulatorów samochodowych może pomóc w przybliżeniu oszacować poziom korozji wewnętrznej. Aby jednak dokładnie określić stan akumulatora i oszacować, kiedy należy go wymienić, należy odwiedzić lokalny serwis samochodowy w celu sprawdzenia stanu akumulatora.

 

Zobacz również