•   Poniedziałek, 17 stycznia 2022
Wiedza motoryzacyjna

Porównanie filtrów oleju: Krótka historia

Właściwe smarowanie silnika jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zapewnić jego wydajność i długowieczność. Choć wygląda na prostą część, filtr oleju przeszedł kilka wcieleń zanim osiągnął swój obecny kształt, a technologia wciąż idzie do przodu. Oto spojrzenie na historię filtra oleju i czego możesz się nauczyć z porównania współczesnych filtrów oleju, gdy nadejdzie czas wymiany.

Śliska sytuacja

Poza zapewnieniem niezbędnego smarowania, olej pomaga również w rozpraszaniu ciepła i usuwaniu drobnych zanieczyszczeń, które wkrada się w przestrzenie zbyt małe, aby mogły do nich dotrzeć inne czynniki. Podczas normalnego działania, olej zbiera małe cząsteczki, które powstają w procesie spalania lub tarcia pomiędzy wszystkimi ruchomymi częściami. Zadaniem filtra oleju jest usunięcie tych cząstek i ponowne wprowadzenie oleju do układu i tak w kółko. Jest to naprawdę genialna technologia w swojej prostocie. Pompa tłoczy zużyty olej do kanistra przez element filtrujący, a następnie do wewnętrznej komory, skąd silnik może go pobrać, ponownie wykorzystać i ponownie przefiltrować.

Przez wieki

Pierwsze samochody nie miały filtrów oleju. Ponieważ jednak wczesne silniki borykały się z tymi samymi (i gorszymi!) problemami związanymi z zanieczyszczeniem spalin, olej musiał być często wymieniany. Kiedy wprowadzono smarowanie pod ciśnieniem, konieczne stało się zainstalowanie jakiegoś prymitywnego filtra, na przykład siatkowego, aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym przez strzelające cząsteczki.

filtr oleju

Pierwszy filtr oleju został wprowadzony w latach dwudziestych XX wieku i składał się z pokrytych tkaniną, perforowanych płyt umieszczonych w twardej skorupie, która wyłapywała niektóre cząstki, umożliwiając jednocześnie odpowiedni przepływ. Zawierał on również wziernik z boku, dzięki któremu można było monitorować przepływ. Od tego czasu, największy postęp w technologii filtrów oleju dotyczył elementu filtrującego, przechodząc od tkaniny do bawełny, a w końcu do papieru. Te papierowe i celulozowe elementy są cienkie i plisowane w celu zwiększenia powierzchni, jednocześnie maksymalizując przepływ i filtrację. Instalacja rozpoczęła się jako projekt kasetowy, w którym filtry były wymieniane w stałej obudowie, i rozwinęła się do nowoczesnego projektu spin-on.

Filtracja poprzez opcje

Główną różnicą pomiędzy dostępnymi obecnie filtrami są media filtracyjne i jakość wykonania. Papier i celuloza są nadal stosowane, ale coraz częściej można spotkać włókna syntetyczne, które wyglądają bardzo podobnie. Inni producenci stosują włókno szklane lub "mikro szkło", które w rzeczywistości jest drobną metalową siatką. Dostępnych jest wiele opcji syntetycznych, które doskonale spełniają swoje zadanie.

Jeśli wymieniasz filtry samodzielnie, warto trochę poszukać, aby znaleźć odpowiedni dla Twojego pojazdu i potrzeb. Upewnij się na przykład, że dokonany wybór nie spowoduje utraty gwarancji. Jeśli ktoś inny wymienia Ci olej, nie wstydź się zapytać, jakiego rodzaju filtrów używa i poszukaj ich w Internecie, aby potwierdzić ich jakość. Jak zawsze, kontroluj częstotliwość przeglądów i przestrzegaj ich.

Czytaj więcej na: http://wyposaz-warsztat.pl/

Zobacz również