•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

4 powody, dla których klimatyzacja w Twoim samochodzie może nadmuchiwać gorące powietrze

1. Wyciek czynnika chłodniczego

Nadmuchiwanie gorącego powietrza przez klimatyzację samochodową jest często wynikiem wycieku czynnika chłodniczego. Czynnik chłodniczy to ciecz, która krąży w układzie klimatyzacji samochodu, rozszerzając się i kurcząc, ponieważ usuwa ciepło i wilgoć z kabiny. Żaden z pozostałych elementów układu klimatyzacji nie będzie działał prawidłowo bez odpowiedniego poziomu czynnika chłodniczego.

Wyciek może być spowodowany starym wężem, a także zardzewiałą lub przebitą parownikiem. Nie oczekuj jednak, że łatwo zauważysz nieszczelność czynnika chłodniczego. Prawdopodobnie nie zauważysz kałuży płynu w swoim samochodzie lub pod nim. To dlatego, że w przeciwieństwie do oleju silnikowego i innych ważnych płynów samochodowych, środek zapobiegający zamarzaniu paruje pod wpływem atmosfery. Czasami masz szczęście i zauważysz tłusty osad dokładnie w miejscu wycieku.

Aby ostatecznie zidentyfikować nieszczelność czynnika chłodniczego, jeden z naszych specjalistów musi wprowadzić barwnik do systemu, aby go zidentyfikować. Po zidentyfikowaniu źródła wycieku, naprawią i naładują klimatyzację samochodową, aby mogła ona ponownie wydmuchać świeże, zimne powietrze.

2. Wadliwy skraplacz

Gdy układ klimatyzacji pobiera ciepło i wilgoć z kabiny, czynnik chłodniczy je pochłania. Z kolei funkcja skraplacza polega na utrzymywaniu czynnika chłodniczego w stanie chłodnym, aby cykl mógł być kontynuowany. Jeśli skraplacz nie wykonuje swojej pracy, proces ulega przerwaniu. Wtedy podmuch gorącego powietrza uderza cię w twarz.

Skraplacz znajduje się z przodu samochodu, pomiędzy rusztem a chłodnicą. Wykorzystuje on powietrze przepływające przez kratkę do wspomagania chłodzenia. Jeśli skraplacz jest zablokowany lub zatkany przez zanieczyszczenia drogowe, powietrze nie dotrze do niego, uniemożliwiając prawidłowe chłodzenie czynnika chłodniczego.

Jeśli skraplacz jest uszkodzony, problem można dostrzec patrząc przez kratkę. Należy również rozważyć, czy problemy z klimatyzacją w samochodzie rozpoczęły się po uderzeniu w błotnik lub zderzak, w którym to przypadku skraplacz mógł pęknąć przy uderzeniu.

3. Uszkodzony kompresor

Kompresor jest sercem klimatyzacji twojego samochodu. Jest ona odpowiedzialna za cyrkulację czynnika chłodniczego przez układ. Jeśli ta część nie działa prawidłowo, środek zapobiegający zamarzaniu nie będzie w stanie dotrzeć do skraplacza w celu chłodzenia.

Problemy ze sprężarką pojawiają się zazwyczaj po długich okresach bezczynności, np. długich zimach, gdy klimatyzacja nie jest konieczna. Jednakże, aby temu zapobiec, wiele nowszych pojazdów utrzymuje aktywny skraplacz przez cały rok, aktywując go w trybie odszraniania.

4. Problemy z układem elektrycznym

Jeśli wszystkie elementy klimatyzacji są sprawne, Twój samochód może być nadmuchiwany gorącym powietrzem z powodu problemów elektrycznych. Postrzępiony przewód lub przepalony bezpiecznik może uniemożliwić działanie klimatyzacji, która w innym przypadku byłaby zdrowa. Diagnozowanie i usuwanie usterek elektrycznych rozpoczyna się od przeprowadzenia kompletnej kontroli wzrokowej skrzynki bezpiecznikowej i okablowania w samochodzie.

Jeśli którykolwiek z tych problemów powoduje nadmuchiwanie gorącego powietrza w samochodzie, należy udać się do lokalnego warsztatu.

Zobacz również