•   Wtorek, 16 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Jak wymienić amortyzator w większości pojazdów?

Czy Twój samochód jeździ bardziej jak domek do skakania niż jak samochód? Czy Twój przód wydaje dźwięk jak 14 groszy w blaszanej filiżance za każdym razem, gdy uderzasz w nierówność? Jeśli tak, to są szanse, że trzeba wymienić swoje przednie amortyzatory. Większość pojazdów korzysta dziś z wyspecjalizowanego systemu zawieszenia, gdzie sprężyny śrubowe i amortyzatory są zintegrowaną jednostką zwaną rozpórką. Większość nowoczesnych samochodów korzysta z tego, co nazywa się Macpherson strut. Więc co to ma do wymiany rozpórki?

Co to jest rozpórka zawieszenia?

Rozpórka Macphersona została zaprojektowana przez Earle'a Macphersona w latach 40-tych. Powszechnie stosowane z przodu, rozpórki Macphersona są również czasami używane w tylnej części pojazdu, jak również. Rozpórka podtrzymuje ciężar pojazdu i zarządza również obowiązkami związanymi z amortyzatorami. Kiedy element amortyzatora w rozpórce się rozpada, cały zespół musi zostać usunięty, można kupić główny korpus rozpórki z lub bez sprężyny. Górne mocowanie jest również elementem eksploatacyjnym, zazwyczaj wykonanym z twardej gumy i plastiku. Gdy górne mocowanie zużyje się lub pęknie, kończy się na grzechoczącym zawieszeniu, a w ciężkich przypadkach na bardzo niebezpiecznej sytuacji. Struts powinny być również wymieniane w parach, ponieważ jeśli jedna strona poszła źle to jest bardzo prawdopodobne, że druga strona jest zużyta, jak również.

Przygotowanie się

Wymiana rozpórki może być wykonane w garażu, jednak sprężyna jest pod wielkim napięciem. Demontaż sprężyny jest bardzo niebezpieczny i wymaga dużej uwagi i ostrożności. Potrzebne jest specjalne narzędzie do ściśnięcia sprężyny tak, aby można było zdjąć nasadkę sprężyny. Nazywa się to kompresor Macpherson strut, i można je nabyć w każdym sklepie NAPA Auto Parts Store. Jeśli nie czujesz się komfortowo ściskając sprężynę, zawsze możesz kupić kompletny zespół rozpórki, który ma ciężką pracę już wykonane. Znany również jako "szybka rozpórka", zespół rozpórki jest również wielką oszczędnością czasu.

Poza kwestią sprężyny, wymiana rozpórki jest dość prostym procesem. Zazwyczaj demontaż rozpórki polega na wyjęciu jej z wrzeciona kierownicy, choć niektóre pojazdy mają wrzeciono kierownicy wbudowane w rozpórkę. Większość pojazdów nie wymaga rozbicia przegubów kulowych, ale niektóre z nich. Jest to zwykle tak, że dolne zawieszenie może być upuszczony na tyle, aby zdjąć ciśnienie z wiosny tak, że rozpórka może być usunięty.

Przedstawiamy ogólny przegląd tego, co trzeba zrobić, aby wymienić rozpórkę w większości pojazdów. Aby uzyskać szczegółowe instrukcje, zalecamy zaopatrzenie się w instrukcję napraw dla danego roku/marki/modelu pojazdu. Zarówno tradycyjny podręcznik papierowy, jak i wersja cyfrowa będą działać równie dobrze.

Wymiana rozpórkiJak

za

każdym razem, gdy pracujesz pod samochodem, zawsze podpieraj pojazd na stabilnym podłożu (nigdy na brudnym lub żwirowym) za pomocą zestawu

podpórek.

NIGDY nie pracuj pod samochodem wspartym tylko na podnośniku. Przy prawidłowo podpartym pojeździe można rozpocząć demontaż koła.

Nigdy nie podpieraj pojazdu tylko podnośnikiem, zawsze podstawkami. Gdy jest to już bezpieczne, zdejmij koło.

Z koła off, następnym krokiem jest usunięcie dolnej śruby rozpórki. Zostaw śrubę w miejscu, po prostu złamać go luźno lub usunąć nakrętkę.

Nie może być kilka śrub trzymając rozpórkę w miejscu, w tym stabilizatora bar.

Niektóre pojazdy, takie jak ten 2009 Challenger, mają górny wahacz, który wymaga złamania przegubu kulowego. Przetyczka i nakrętka są usuwane najpierw.

Jeśli jest górny wahacz, przegub kulowy będzie musiał wyjść. Usuń przetyczkę i odkręcić wspólny.

Następnie tie-rod separator jest używany do pop stawu z wrzeciona. Gdy separator jest mocno, kilka uderzeń młotkiem powinien pop go poluzować.

Nowe przeguby kulowe zazwyczaj pop luźne dość łatwo. Użyliśmy narzędzia separatora przegubów kulowych.

Teraz odkręcamy górne śruby rozpórki. To powinno pozwolić na wypadnięcie zespołu rozpórki z podwozia.

Niektóre samochody używają śrub, aby utrzymać górne mocowanie w miejscu, jak ten Challenger.

Inne pojazdy używają gumowego mocowania izolatora, jak ten Mercury Cougar. Te zazwyczaj muszą być wymienione w tym samym czasie co rozpórka.

To jest uszkodzone górne mocowanie z 2001 Mercury Cougar. Ten samochód był w naprawdę złym stanie, rozpórki były po prostu grzechotanie wokół w błotniku wewnętrznym.

Widać jak bardzo zużyty jest otwór montażowy. Czas na nowy.

Wyjęcie sprężyny z amortyzatora jest najtrudniejszą częścią. Podczas gdy większość sklepów mechanicznych ma sprężarkę do sprężyn montowaną na ścianie, garaż majsterkowicza może wykonać tę pracę bezpiecznie i szybko za pomocą sprężarki przykręcanej. Są to dwuczęściowe narzędzia, które wykorzystują przykręcane pętle, które są przymocowane do gwintowanych prętów. Te dwa pręty są powoli dokręcane, co powoduje zapadanie się sprężyny. Gdy sprężyna jest wystarczająco ściśnięta, środkowa nakrętka na górze rozpórki może być usunięta, co pozwala na zejście górnej nakładki i usunięcie sprężyny z korpusu rozpórki. Ostrożnie zwolnij nacisk na sprężynę poprzez powolne odkręcanie prętów trochę na raz w równych ilościach pomiędzy dwoma.

Te gwintowane pręty i zaciski są narzędziem DIY do ściskania sprężyny. Bądź bardzo ostrożny i upewnij się, że narzędzie jest poprawnie zmontowane.

Po skompresowaniu, górne mocowanie może być bezpiecznie zdemontowane. Górna część tłoka amortyzatora jest gwintowana. Zazwyczaj potrzeba dwóch kluczy, aby przytrzymać wałek i odkręcić nakrętkę.

Montaż jest odwrotny do demontażu; każda sprężyna musi być ściśnięta, zainstalowana, a następnie powoli dekompresowana w zespole.

Amortyzator z Cougara był w tak złym stanie, że tłoczysko wypadło z korpusu amortyzatora. Musieliśmy również wymienić wszystkie mocowania.

Z nowego rozpórki zmontowane, jest on wsuwany do podwozia i przykręcony.

Rozpórka Cougara wsuwa się w górne mocowanie wrzeciona i jest zabezpieczona dużą nakrętką i śrubą, ściskając wrzeciono.

W każdym przypadku wymiany elementów zawieszenia / kierowania, pojazd musi być wyrównany. Choć może się wydawać, że nie jest to wielka sprawa, niewspółosiowość nawet pół stopnia może zniszczyć opony w ciągu zaledwie kilkuset mil, nie wspominając o złej charakterystyce prowadzenia. Jak w przypadku każdej pracy mechanika, jeśli w którymkolwiek momencie nie czują się Państwo komfortowo, prosimy o udanie się do dowolnego centrum serwisowego NAPA Auto Care w celu uzyskania pomocy.

Sprawdź wszystkie części układu kierowniczego i zawieszenia dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat wymiany amortyzatora, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zobacz również