•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Co to są hamulce antyblokadowe?

W zależności od tego, kiedy Twój samochód został wyprodukowany, być może spędziłeś ostatnie kilka lat jeżdżąc z ABS, nie wiedząc, co to jest.

Poniżej przedstawiamy informacje na temat działania układów przeciwblokujących, działania układu ABS, różnic między układem ABS a innymi układami, a także najczęstszych problemów z hamulcami przeciwblokującymi.

Co robią hamulce przeciwblokujące?

Układ ABS pomaga w kierowaniu samochodem w sytuacjach awaryjnych i na śliskiej nawierzchni, przywracając przyczepność oponom. W ten sposób zapobiega blokowaniu się kół i poślizgowi. Zapobiegając poślizgowi, system ABS pomaga również zapobiegać nierównomiernemu zużyciu opon.

Jeśli rzadko jeździsz po śniegu lub lodzie, nie będziesz wiedział, czego się spodziewać po włączeniu systemu ABS. Kiedy ABS włącza się, "wibruje i jęczy", jak opisuje to kampania edukacyjna MyCarDoesWhat. Wibracje pochodzą od hamulców pulsujących wiele razy na sekundę.

System ABS może pomóc w skróceniu drogi hamowania na śliskich i suchych drogach, zgodnie z danymi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Jednak na miękkich nawierzchniach, takich jak żwir czy rozpakowany śnieg, system ABS może faktycznie wydłużyć drogę hamowania.

Jak działa system ABS?

Czujniki kół rozpoznają, kiedy opony Twojego samochodu zaczynają się blokować. Następnie, szybko i wielokrotnie uruchamiają i zwalniają hamulce, aby automatycznie zapobiec poślizgowi opon.

Dodatkowo, układ ABS automatycznie reguluje ciśnienie płynu hamulcowego w każdym z kół, aby utrzymać idealne parametry hamowania - co zapobiega ich blokowaniu - mówi NHTSA. Elektroniczna jednostka sterująca w układzie reguluje ciśnienie płynu hamulcowego w reakcji na zmieniające się warunki drogowe lub blokadę kół.

Istnieją dwa rodzaje systemów ABS: czterokołowy i tylko tylny. Wiele nowych samochodów osobowych i minivanów jest wyposażonych w czterokołowy system ABS, który jest przeznaczony do wspomagania układu kierowniczego. ABS tylko dla tylnych kół, zwykle spotykany w niektórych SUV-ach, pick-up-ach i furgonetkach, ma na celu powstrzymać pojazd przed wirowaniem się na śliskiej nawierzchni, a nie pomagać w prowadzeniu na śliskiej nawierzchni.

Czym różni się system ABS od hamulców innych niż ABS?

W sytuacji awaryjnej, czterokołowy system ABS może aktywować i pompować hamulce szybciej niż zazwyczaj bez niego. Na większości nawierzchni utwardzonych ABS może zatrzymać samochód szybciej niż samochód bez hamulców antyblokujących.

W samochodzie wyposażonym w ABS, stopa powinna pozostać mocno osadzona na pedale hamulca, stwierdza NHTSA. Gdy nadepniesz na hamulec, układ ABS będzie pompował za Ciebie, dzięki czemu będziesz mógł skupić się na kierowaniu pojazdem.

Bez systemu ABS szybkie, twarde hamowanie może spowodować zablokowanie kół i utratę kontroli nad kierownicą. Jeśli nie będziesz pompował hamulców "w sam raz" pod względem częstotliwości i siły, zwiększy się prawdopodobieństwo utraty trakcji. Układ ABS pomaga wyeliminować zgadywanki związane z hamowaniem w warunkach śliskiej nawierzchni.

Jakie są częste problemy z układem ABS?

Układ ABS ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu, ale takie układy hamulcowe nie są pozbawione własnych problemów. Większość pojazdów z układem ABS posiada lampkę kontrolną na desce rozdzielczej, która ostrzega, gdy włączy się funkcja pompowania lub gdy wystąpi problem obniżający skuteczność hamulców. Jeśli zaświeci się lampka kontrolna ABS (światełko deski rozdzielczej z literami "ABS"), istnieje wiele czynników, które mogą być tego przyczyną:

  • Niewłaściwie napompowane opony
  • Opony ze zużytym bieżnikiem
  • Zużyte okładziny hamulcowe
  • Powietrze lub brud w płynie hamulcowym
  • Wycieki zmniejszające siłę hamowania
  • Czujniki hamulców zanieczyszczone zanieczyszczeniami

Teraz, gdy wiesz, jak działa system ABS, możesz rozpoznać pewne typowe problemy z hamulcami przeciwblokującymi, które występują w Twoim własnym samochodzie.

Zobacz również