•   Piątek, 6 sierpnia 2021
Wiedza motoryzacyjna

Chłodnica samochodu: zrozumienie korzyści

Kiedy ostatni raz zmieniałeś chłodziwo? Jeśli minęły co najmniej dwa lata, to może być czas na spłukanie chłodnicy. Przeanalizujemy, jak spłukać chłodnicę samochodu i przyjrzymy się korzyściom płynącym z wykonania tej pracy.

Twój system chłodzenia

Układ chłodzenia Twojego pojazdu składa się z wielu części, w tym chłodnicy, termostatu, pompy wodnej, nagrzewnicy, chłodnicy oleju silnikowego oraz różnych węży, zacisków i wylotów. Dzisiejsze wydajne silniki zawierają liczne elementy aluminiowe i wymagają doskonałej ochrony antykorozyjnej, aby wytrwać. To właśnie tam znajduje się chłodziwo, które zazwyczaj zawiera mieszankę 50-50 glikolu etylenowego lub propylenowego i wody.

Kolor płynu chłodzącego również robi różnicę. Zielony i czerwony płyn chłodzący (znany również jako środek zapobiegający zamarzaniu) trwa około dwóch lat, natomiast pomarańczowy ma dłuższą żywotność, ponieważ wykorzystuje inny rodzaj inhibitora korozji. W każdym razie, nigdy nie należy mieszać kolorów.

Wszystkie chłodziwa zawierają inhibitory rdzy, ale kiedy te elementy przestają działać, przejścia chłodzące znajdujące się w silniku i chłodnicy stają się podatne na korozję. Stary płyn chłodzący może spowodować przegrzanie silnika z poważnymi konsekwencjami, w tym wypaczoną głowicę cylindra wraz z uszkodzonymi wałkami rozrządu, tłokami i innymi krytycznymi częściami. Potencjalnie masz do czynienia z kompletną wymianą silnika, która kosztuje tysiące dolarów, a stary płyn chłodzący wprawia w ruch ten niepokojący scenariusz.

Spłukać chłodnicę

Podręcznik użytkownika określa, kiedy powinno nastąpić spłukanie grzejnika. W międzyczasie należy sprawdzić układ chłodzenia, gdy silnik jest zimny - nigdy nie należy dotykać gorącej chłodnicy tylko wtedy, gdy konieczne jest dodanie nowego płynu chłodzącego.

Aby wykonać płukanie chłodnicy, należy całkowicie opróżnić stary środek zapobiegający zamarzaniu. Zawsze należy zapoznać się z instrukcją warsztatową. Jeśli chodzi o narzędzia, potrzebna jest patelnia spustowa, ręczniki warsztatowe, rękawice i okulary ochronne. Produkty pochłaniające olej mogą być przydatne w przypadku rozlania. Aby przyspieszyć ten proces, należy zakupić płuczkę do chłodnicy i zestaw do napełniania. Zestaw zawiera środek czyszczący i roztwór wody przeznaczony do usuwania rdzy i osadów korozyjnych z układu chłodzenia.

Trzeci i ostatni etap polega na wypełnieniu układu chłodzenia odpowiednią mieszaniną płynu chłodzącego i wody, w ilości od 50 do 70 procent środka zapobiegającego zamarzaniu, a pozostałą część stanowi woda z kranu lub destylowana. Użyj lejka do dodania płynu chłodzącego, a następnie użyj testera płynu chłodzącego w celu zapewnienia właściwej mieszanki.

Inne potrzebne narzędzia, w zależności od stanu układu chłodzenia, to nowe węże, zaciski, nożyce do węży, zestaw śrubokrętów, zestawy gniazd i grzechotek oraz nowy korek chłodnicy, jeśli stary ma zużytą uszczelkę. Oczywiście węże i zaciski należy wymieniać tylko po usunięciu starego płynu chłodniczego i przed zamontowaniem nowego.

Nie należy ignorować

Płukanie układu chłodzenia jest stosunkowo prostą pracą, ale równie łatwo można ją przeoczyć. Nawet jeśli masz starszy samochód z silnikiem składającym się głównie z wysokowytrzymałej, niskostopowej stali i innych materiałów, wymaga on odpowiedniej uwagi, czego sama wymiana oleju nie jest w stanie zapewnić.

Zobacz również