•   Wtorek, 24 listopada 2020
Wiedza motoryzacyjna

Co robi płyn hamulcowy i dlaczego jest to ważne

Płyn hamulcowy jest istotną częścią hydraulicznego układu hamulcowego - ale co to dokładnie jest płyn hamulcowy i co on robi? Czy płyn hamulcowy jest zły, czy trzeba go wymienić? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi, w tym porady dotyczące terminu wymiany płynu hamulcowego oraz cztery oznaki wskazujące na zbyt niski poziom płynu hamulcowego.

Co to jest płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to płynny roztwór chemiczny stosowany w hydraulicznych układach hamulcowych nowoczesnych samochodów. Jego zadaniem jest wzmocnienie siły nacisku na pedał hamulca i przekształcenie go w nacisk na hamulce samochodu. Bez płynu hamulcowego zatrzymanie samochodu wymagałoby znacznie więcej niż tylko stopy!

Płyn hamulcowy musi mieć odpowiednią lepkość.

Płyn hamulcowy musi być odpowiednio dobrany, aby był skuteczny. Po pierwsze, musi mieć stałą lepkość w szerokim zakresie temperatur (lepkość odnosi się do gęstości płynu i łatwości jego przepływu). Najlepszym sposobem na określenie właściwego typu płynu hamulcowego dla Twojego samochodu jest sprawdzenie instrukcji obsługi lub zwrócenie się do najbliższego specjalisty ds. pielęgnacji samochodu. W ten sposób możesz mieć pewność, że otrzymasz płyn hamulcowy o odpowiedniej lepkości i bazie (większość płynów hamulcowych to płyny na bazie glikolu lub silikonu, a tych dwóch typów nigdy nie należy mieszać)!

Płyn hamulcowy musi mieć wysoką temperaturę wrzenia.

Po drugie, płyn hamulcowy musi mieć wysoką temperaturę wrzenia. To dlatego, że tarcie o klocki hamulcowe wytwarza dużo ciepła - jeśli ciepło wokół hamulców spowoduje, że płyn osiągnie swoją temperaturę wrzenia, to zostanie odparowany do gazu, a hamulce stracą skuteczność.

Płyn hamulcowy powinien być odporny na korozję.

Wreszcie, płyn hamulcowy wymaga dodatków, które są specjalnie opracowane, aby zapobiec korozji w przewodach hamulcowych.

Co robi płyn hamulcowy?

Co dokładnie robi płyn hamulcowy, gdy nadepniesz na pedał hamulca? Po pierwsze, siła wywierana przez stopę jest wzmacniana przez wspomaganie podciśnienia tuż za pedałem hamulca. Ta zwiększona siła aktywuje pompę główną, która wpycha płyn hamulcowy pod ciśnieniem do przewodów hamulcowych. Im mocniej naciskasz na pedał hamulca, tym większe jest ciśnienie płynu, co zwiększa siłę hamującą uruchamianą przez hamulce.

Stamtąd płyn hamulcowy przepływa przez przewody hamulcowe, aż dotrze do zacisku (lub cylindra koła w hamulcach bębnowych) na każdym z kół. W tym momencie płyn pod ciśnieniem wymusza nacisk zestawu tłoków na klocki hamulcowe w kierunku wirującego wirnika. Dzieje się tak dlatego, że płyn - w tym płyn hamulcowy - jest nieściśliwy, co oznacza, że pod ciśnieniem może działać jako siła stała, nawet jeśli porusza się w postaci płynu. Kiedy klocki hamulcowe ocierają się o wirnik, tarcie powoduje, że koła zwalniają i ostatecznie zatrzymują się.

Imponująco, wszystko to dzieje się w mgnieniu oka. Jeśli jednak płyn hamulcowy zepsuł się lub jest za niski, hamulce nie będą tak czułe - a co gorsza, mogą w ogóle nie działać. Dlatego tak ważna jest rutynowa kontrola płynu hamulcowego.

Czy płyn hamulcowy jest zły czy trzeba go zmienić?

Krótka odpowiedź brzmi: tak. Płyn hamulcowy nie działa i powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi lub zgodnie z zaleceniami technika opartego na wynikach badań poziomu miedzi.

Istnieje kilka powodów, dla których płyn hamulcowy traci z czasem skuteczność. Pierwszym z nich jest fakt, że płyn hamulcowy jest higroskopijny - fantazyjne słowo, które oznacza, że łatwo wchłania wilgoć z powietrza. Nawet jeśli Twoje hamulce mają być częścią zamkniętego systemu, nie da się powstrzymać małych ilości wilgoci przed mieszaniem się z płynem hamulcowym. Wynika to zazwyczaj z mikroskopijnych otworów w wężach gumowych, niedoskonałych uszczelek lub gdy korek płynu hamulcowego pozostaje otwarty dłużej niż jest to konieczne.

Z czasem kontakt z powietrzem może zwiększyć zawartość wody wewnątrz płynu hamulcowego. Nawet niewielkie zanieczyszczenie wodą może spowodować, że hamulce zaczną tracić swoją skuteczność, ponieważ woda obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.

Innym powodem, dla którego płyn hamulcowy może wymagać wymiany, jest korozja przewodów hamulcowych. Płyn hamulcowy zawiera inhibitory korozji i przeciwutleniacze, które pomagają utrzymać prawidłowe działanie ważnych części układu hamulcowego. Z czasem jednak inhibitory te ulegają uszkodzeniu, co prowadzi do korozji metalu i gromadzenia się zanieczyszczeń, które zakłócają przepływ płynu hamulcowego. Nadmiar wody może również powodować korozję części metalowych.

Unikaj jazdy z zanieczyszczonym płynem hamulcowym, odwiedzając lokalnych specjalistów ds. pielęgnacji samochodu w celu bezpłatnej kontroli hamulców, w tym testowania płynu hamulcowego! W zależności od ich wyników, nasi certyfikowani technicy mogą zalecić wymianę płynu hamulcowego, która obejmuje usunięcie i wymianę płynu hamulcowego w hydraulicznym układzie hamulcowym. Dokładniejsze zalecenia dotyczące serwisowania płynu hamulcowego należy zawsze sprawdzać w instrukcji obsługi.

Oznaki niskiego poziomu płynu hamulcowego

Soft Pedał

Jeśli pedał hamulca jest "miększy" niż zwykle lub opada w kierunku podłogi bez większego oporu, płyn hamulcowy może być niski. Gdy jest mniej płynu hamulcowego do ściśnięcia, pedał staje się "miękki" i wymaga większej siły od stopy, aby uzyskać właściwe ciśnienie. Oznacza to, że hamulce nie działają skutecznie i należy je jak najszybciej serwisować.

Olejowy pedał pod samochodem

Jeśli zauważysz kałużę płynu tworzącą się pod samochodem, który jest lekko tłusty w dotyku, układ hamulcowy może być nieszczelny. Istnieje kilka miejsc, z których może wyciekać płyn hamulcowy, w tym przewody gumowe, wokół zacisków i z pompy hamulcowej. Wycieki płynu hamulcowego powinny być niezwłocznie usuwane w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

Światło ostrzegawcze ABS

Podświetlana lampka ostrzegawcza ABS na desce rozdzielczej może oznaczać, że płyn hamulcowy jest na wyczerpaniu. Układ przeciwblokujący wymaga odpowiedniego poziomu płynu hamulcowego do prawidłowego działania. Jeśli podczas jazdy lampka stale się świeci i gaśnie, może dojść do wycieku płynu. Jeśli jednak lampka ostrzegawcza hamulców serwisowych jest włączona, może to oznaczać, że masz do czynienia z czymś poważniejszym. Najbezpieczniej jest poddać się profesjonalnej kontroli za każdym razem, gdy w Twoim samochodzie pojawi się lampka kontrolna lub komunikat ostrzegawczy.

Stare klocki hamulcowe

Ponieważ klocki hamulcowe ulegają zużyciu, stają się cieńsze i muszą być dalej przesuwane, aby ocierać się o wirnik. Im cieńsze klocki hamulcowe, tym więcej płynu hamulcowego potrzeba do napełnienia zacisków i ściśnięcia klocków hamulcowych. Jeśli klocki hamulcowe nie były serwisowane od dłuższego czasu lub wydają odgłos jęczenia (co może wskazywać na konieczność ich wymiany), dobrze jest zlecić ich serwisowanie - a może i wymienić płyn hamulcowy w trakcie pracy!

Serwisowanie, gdy to działa dla Ciebie

Płyn hamulcowy jest niezbędny dla bezpieczeństwa Ciebie i Twojego pojazdu! Najlepiej jest upewnić się, że płyn hamulcowy nie przeszkadza w zachowaniu Twoich nawyków związanych z bezpieczną jazdą. Wpadnij do najbliższego serwisu samochodowego w celu bezpłatnej kontroli hamulców! Twoi technicy sprawdzą płyn hamulcowy i inne istotne elementy układu hamulcowego, a także wydadzą zalecenia na podstawie tego, co widzą - brak zamocowanych sznurków!

Zobacz również