•   Poniedziałek, 17 stycznia 2022
Wiedza motoryzacyjna

Jak stosować środek do czyszczenia zaworu EGR

Zadaniem systemu EGR (recyrkulacji spalin) jest zarządzanie emisją spalin i zanieczyszczeń w nowoczesnych pojazdach. Wprowadzony w 1970 roku w celu zapewnienia czystszej pracy samochodów benzynowych, w późniejszych latach został zaadaptowany do silników wysokoprężnych w celu zmniejszenia emisji szkodliwych tlenków.

Obecnie systemy EGR są szeroko rozpowszechnione i odgrywają integralną rolę w utrzymaniu czystego środowiska. Podobnie jak każda inna część samochodowa, układy EGR wymagają szczególnej troski, a stosowanie środka do czyszczenia zaworów EGR może pomóc w utrzymaniu sprawnego działania układu.

Rodzaje układów EGR

Istnieją dwa rodzaje układów EGR: wewnętrzny EGR, w którym spaliny są wciągane z powrotem do cylindra przez nałożenie się czasu otwarcia zaworu ssącego i wydechowego, oraz zewnętrzny EGR, w którym spaliny są kierowane z powrotem do kolektora ssącego przez zewnętrzny przewód i zawór EGR.

Właściciele pojazdów mogą nie być zaznajomieni z układami EGR, dopóki nie wystąpi problem z jednym z nich. Spowolniony silnik lub odgłos pingowania mogą wskazywać, że coś jest nie tak. Czasami jest to tylko czujnik tlenu, ale jeśli kod OBD-II pokazuje EGR, to masz problem. Często można po prostu wyczyścić zawór.

Jak używać środka do czyszczenia zaworu EGR

Sprawdź instrukcję obsługi, aby potwierdzić, kiedy należy wymienić zawór EGR. Zazwyczaj okres wymiany wynosi 50 000 mil lub więcej. Można przedłużyć żywotność zaworu, czyszcząc go zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Znajdź odpowiedni środek czyszczący. Wybrać specjalny środek do czyszczenia zaworu EGR lub użyć środka do czyszczenia gaźnika.
  2. Załóż sprzęt ochronny. Środek czyszczący można rozpylić na pojedynczy cel, ale zawsze istnieje ryzyko rozprysku wstecznego. Dlatego podczas pracy należy nosić kwasoodporne rękawice i okulary ochronne. Mądrym dodatkiem będzie również maska filtrująca chemikalia unoszące się w powietrzu.
  3. Przygotuj swój pojazd. Znajdź równą powierzchnię, zaparkuj pojazd i zaciągnij hamulec awaryjny. Zlokalizować akumulator i odłączyć biegun ujemny.
  4. Zlokalizować zawór EGR. Zawór EGR często znajduje się na kolektorze dolotowym lub w jego pobliżu. Zwrócić uwagę na przewód łączący, który biegnie do kolektora wydechowego. Odłączyć węże podciśnieniowe i złącza elektryczne. Użyj odpowiedniego narzędzia, takiego jak klucz nastawny, sterownik Torx, grzechotka lub gniazdo, aby oddzielić wsporniki utrzymujące zawór na miejscu, a następnie odciągnij zawór EGR od bloku silnika.
  5. Umieścić zawór na zewnątrz samochodu na gazecie lub szmatce. Następnie skierować dyszę środka czyszczącego na nagar. Użyj szczotki do czyszczenia rur, aby usunąć teraz poluzowany detrytus. Powtórzyć proces spryskiwania, aby usunąć uporczywe nagromadzenie. Rozważ pozostawienie zaworu na boku na dłuższy czas, aby roztwór mógł wniknąć, a następnie wróć i usuń pozostały węgiel później.
  6. Przed ponowną instalacją należy upewnić się, że zawór jest suchy. Wykonaj kroki od pierwszego do czwartego w odwrotnej kolejności, aby ponownie podłączyć, a następnie bezpiecznie przechowaj narzędzia i resztki środka czyszczącego.

Przestrogi dotyczące układu EGR

Nieprawidłowo działający układ EGR może uszkodzić silnik, jeżeli problem zostanie zignorowany. Ponadto, jeśli problem nie zostanie naprawiony, pojazd nie przejdzie następnego testu smogowego, a jako sumienny konsument chcesz mieć pewność, że Twój pojazd nie zanieczyszcza środowiska. Jeśli czyszczenie nie pomoże, powinieneś po prostu kupić nowy zawór EGR.

Sprawdź wszystkie części do układów paliwowych i emisji spalin dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z naszych 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat zaworów EGR, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr.

Zobacz również