•   Piątek, 26 kwietnia 2024
Wiedza motoryzacyjna

Co mówi Ci miękki pedał hamulca?

Podczas każdej jazdy samochodem dziesiątki, jeśli nie setki razy naciskasz na pedał hamulca. Za każdym razem, gdy to robisz, siła, z jaką naciskasz na hamulce, jest natychmiast zwiększana i przenoszona na zaciski hamulcowe lub cylindry kół, spowalniając lub zatrzymując Twój samochód. Jeśli masz gąbczasty lub miękki pedał hamulca, co to mówi o Twoich hamulcach? Czy należy się tym martwić?

Jeśli występują problemy z płynem hamulcowym, pompą hamulcową, cylindrami kół, zaciskami hamulcowymi lub przewodami i przewodami hamulcowymi, może to powodować gąbczasty pedał hamulca i być przyczyną niebezpiecznej sytuacji. Oto krótki przewodnik, jak zdiagnozować i naprawić miękki pedał hamulca i zapewnić bezpieczeństwo swojej jazdy i swoich bliskich.

pedały

Problemy z układem hydraulicznym

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną miękkiego pedału hamulca jest powietrze w układzie. Układ hamulcowy funkcjonuje tak dobrze, ponieważ płyn hamulcowy jest nieściśliwy, a więc przenosi 100 procent siły na cztery hamulce. Powietrze natomiast jest ściśliwe i nie przenosi prawie żadnej siły na hamulce. Kiedy naciskasz na hamulec, stopa najpierw spręża powietrze, co zajmuje trochę czasu i powoduje opóźnione lub słabsze hamowanie jednego lub więcej kół.

Na szczęście rozwiązanie tego problemu jest proste. Odpowietrzenie układu hamulcowego wypłucze wszystkie pęcherzyki powietrza znajdujące się w układzie. Upewnij się, że dźwignia płynu hamulcowego w zbiorniku pompy hamulcowej nigdy nie spada poniżej znaku "LOW". W przypadku ponownego pojawienia się powietrza może to oznaczać poważniejszy problem. Powietrze może przedostawać się przez uszczelkę tłoka zacisku lub uszczelkę pompy hamulcowej.

Nieco mniej powszechne, ale szczególnie niebezpieczne, mogą być niewłaściwe praktyki naprawcze. Wymiana twardego przewodu hamulcowego na cokolwiek innego niż inny twardy przewód hamulcowy jest proszeniem się o kłopoty. Nie tylko będziesz miał gąbczasty pedał hamulca, ale ryzykujesz pęknięcie przewodu i utratę zdolności hamowania.

Problemy mechaniczne

Nieco mniej powszechne i trudniejsze do rozpoznania są problemy mechaniczne hamulców. Oprócz układu hydraulicznego z tłoczkami, uszczelkami, rurkami i przewodami, w układzie hamulcowym znajduje się wiele części mechanicznych: wirniki hamulcowe, bębny, zaciski, klocki, koszyki i zabieraki. Najczęstszą usterką mechaniczną są zatarte ślizgi zacisków hamulcowych. Jeśli jeden ze ślizgów ulegnie zatarciu lub klocek hamulcowy się zawiesi, zacisk będzie wywierał nacisk tylko na jeden koniec klocka. Wiążący się ślizgacz lub zakleszczony klocek hamulcowy sprężynuje, co jest odczuwalne tak samo jak powietrze w przewodach hamulcowych lub jakakolwiek inna usterka.

Naprawa tego problemu może być nieco bardziej skomplikowana. Trzeba będzie rozebrać hamulce, upewniając się, że wszystkie klocki i ślizgi poruszają się swobodnie. Mocno skorodowane hamulce, ślizgi lub klatki mogą wymagać wymiany lub poważnych napraw, aby przywrócić je do porządku.

Pro Tip: Anti-seize nie jest środkiem smarnym, a smar na bazie ropy naftowej nie ma wymaganej odporności na temperaturę. Używaj tylko ciężkiego smaru silikonowego na ślizgaczach i upewnij się, że osłony przeciwpyłowe są na swoim miejscu.

Miękki pedał hamulca może wydłużyć drogę hamowania, co może sprawić, że zatrzymanie się w sytuacji awaryjnej będzie niebezpieczne. Na szczęście przy odrobinie czasu można się tym zająć na własną rękę i wrócić do jazdy.

Zobacz również