•   Czwartek, 4 marca 2021
Różne

3 Nadchodzące trendy w przemyśle oponiarskim

Jak w każdej innej branży, rosnące oczekiwania klientów, silna fala konkurencji i ciągłe pojawianie się nowych technologii skłoniły producentów opon do ponownego przemyślenia modeli biznesowych i przyswojenia nowych metod produkcji. Niektóre z intrygujących trendów w przemyśle oponiarskim dowodzą, jak producenci opon uciekają się do zaawansowanych technologii i cyfryzacji, aby sprzedawać opony i usługi dostosowane do potrzeb klientów. Radykalna transformacja z cyfrowego punktu widzenia jest z pewnością zmieniającym się aspektem tego, jak klienci postrzegają opony w nadchodzących dniach.

Oto niektóre z interesujących trendów, które będą kształtować przyszłość przemysłu oponiarskiego.

Product-as-a-service

Producenci opon sprzedają teraz kilometry, a nie opony. Do tej pory opony były sprzedawane klientom, a klienci stali się ich właścicielami. Ale tak nie jest w przypadku produktu jako usługi. Producenci opon chcą teraz oferować opony jako usługę serwisową. W tym modelu firma pozostaje właścicielem opon, a klienci płacą w miarę ich użytkowania. Jest to korzystne rozwiązanie dla właścicieli dużych flot z dwóch powodów, po pierwsze, płacą oni tylko za użytkowanie, np. za kilometr lub za miesiąc, a po drugie, odpowiedzialność za konserwację opony spoczywa głównie na firmie. W tym modelu obszerne dane dotyczące użytkowania opon, ich konserwacji itp. muszą znajdować się pomiędzy właścicielem pojazdu a producentem. Odbywa się to za pomocą RFID. Opony, które mają być użytkowane jako serwis w oparciu o ich użytkowanie, są wyposażone w chip RFID umożliwiający wymianę danych. Model ten zachęca klientów szukających opcji przyjaznych dla kieszeni, do wybrania opony, która zapewni im najlepszą możliwą wydajność, zamiast koncentrować się tylko na zakupie tanich opon.

Radializacja

Rewolucyjna opatentowana i skomercjalizowana przez Michelin w 1946 r. opona radialna jest jednym z kluczowych przełomów w rozwoju motoryzacji Popularność opon radialnych rozpoczęła się w połowie XX wieku. Zalety opony radialnej są zauważalne: lepiej trzyma się drogi, dłużej się utrzymuje, zużywa mniej paliwa i zapewnia płynniejszą jazdę. Technologia radialna ma podwójne zalety: pomaga chronić zasoby naturalne i ekosystem, a jednocześnie spełnia potrzeby współczesnych właścicieli pojazdów. Obecnie nie są one postrzegane jako egzotyczne wersje opon, ale są uważane za obowiązkowe w samochodach osobowych. Prawie 98% samochodów osobowych jeździ na oponach radialnych, a około 65% pojazdów użytkowych to samochody radialne. Ze względu na długotrwały i paliwooszczędny charakter opon radialnych, pojazdy użytkowe również stopniowo przechodzą na konstrukcję radialną.

Opony inteligentne

Opony, które mogą z tobą rozmawiać! Tak. Opony super-techy potrafią komunikować się z kierowcą. Wzrost liczby inteligentnych samochodów doprowadził do wzrostu liczby inteligentnych opon. Na przykład, niebezpieczne skutki jazdy na niedopompowanych oponach są znane wszystkim. Pomyślmy o oponie, która sama wyczuwa utratę powietrza i ostrzega o wycieku powietrza, zanim stanie się on poważny. To inteligentna opona. Definicja opony inteligentnej jest różna dla różnych producentów opon. Zazwyczaj jednak opony inteligentne to specjalne opony z wbudowanymi czujnikami, które umożliwiają pomiar ważnych parametrów, takich jak głębokość bieżnika, temperatura, ciśnienie itp. Mogą one również gromadzić dane na temat stanu opony, stanu drogi i ostrzegać kierowcę, aby mógł on aktywnie reagować w celu złagodzenia skutków zagrożeń. Takie inteligentne opony przystosowane do ruchu bezwładnościowego zabierają kierowców poza fizyczne użytkowanie opony i pozwalają na jej ostrożne zarządzanie. To płynne połączenie fizyczne z cyfrowym ma ogromny wpływ nie tylko na osiągi, bezpieczeństwo i trwałość, ale także na środowisko. Inteligentne opony będą stanowić integralną część autonomicznego pojazdu, dzięki czemu w niedalekiej przyszłości samojezdne samochody staną się rzeczywistością.

Dzięki wykorzystaniu mocy systemów informatycznych, producenci opon stają się coraz bardziej elastyczni i wydajni. Ponieważ te tendencje w przemyśle oponiarskim nadal nabierają tempa, zmiany w sposobie produkcji i sprzedaży opon są wszechobecne w całym przemyśle oponiarskim.

Zobacz również