•   Czwartek, 18 kwietnia 2024
Poradnik Kierowcy

Problem z akumulatorem?

Problemy z uruchomieniem samochodu zdarzają się w najbardziej nieodpowiednich czasach. Oto jeden z nich, który często pojawia się, gdy ludzie są gotowi do wyjścia za drzwi: Samochód nie chce zapalić.

Ten powszechny problem z samochodem może być zaskakujący, zwłaszcza jeśli samochód zaczął się dobrze dzień wcześniej. Co jest przyczyną tego problemu? Czy akumulator w twoim samochodzie jest wyczerpany? Czy to zły alternator? Czy też jakiś inny problem uniemożliwia uruchomienie samochodu?

Najczęściej, gdy samochód nie uruchamia się, głównym podejrzanym jest zły akumulator. Akumulator odgrywa istotną rolę przy uruchamianiu silnika. Zasila on akcesoria pojazdu, ale co ważniejsze, zasila rozrusznik lub silnik korbowy. Rozrusznik jest tym, co odwraca silnik, a do tego pobiera dużą ilość energii z akumulatora. Dlatego, gdy masz zły akumulator samochodowy, rozrusznik nie ma wystarczającej zdolności do obracania silnika.

Myślisz, że możesz mieć zły akumulator samochodowy? A może twój samochód nie uruchamia się?

Przedstawiliśmy kilka symptomów złego stanu akumulatora samochodowego, jak również inne problemy, które mogą spowodować, że samochód nie zacznie pomagać w diagnozowaniu problemu.

CZY BATERIA W TWOIM SAMOCHODZIE JEST WYCZERPANA?
Akumulatory samochodowe mogą umrzeć z wielu powodów. Często chodzi o to, że akumulator jest stary. Większość z nich ma żywotność 2-5 lat, na przykład. Kolejną częstą przyczyną jest pozostawienie włączonych świateł. W nocy lampka kopułowa może rozładować akumulator i spowodować, że samochód nie uruchomi się. Przyczyną może być również ekstremalna pogoda, ponieważ nadmierne ciepło lub zimno może spowodować rozładowanie akumulatora.

Myślisz, że twoja bateria może być martwa lub niedoładowana? To kilka z najczęstszych objawów martwej baterii:

Niedziałające światła - Jeśli bateria jest wyczerpana lub niewystarczająco naładowana, światła nie włączą się lub będą bardzo słabe. Jedna czerwona flaga: Światła w kopule nie włączają się, gdy otwierasz drzwi. Jeśli podejrzewasz, że bateria umiera, przetestuj reflektory; będą bardzo słabe, będą migotać lub nie włączą się, jeśli bateria wymaga ładowania.
Brak radia / gongów - Jeśli włożysz kluczyk do stacyjki i nie usłyszysz zwykłych gongów, prawdopodobnie jest to problem z baterią. Podobnie, jeśli radio nie włączy się, prawdopodobnie bateria jest martwa.
Brak akcesoriów - Jeśli Twój samochód jest wyposażony w cyfrowe wskaźniki, wyświetlacz LCD lub ekran GPS, te akcesoria nie będą miały wystarczającej mocy, aby się włączyć, jeśli bateria jest rozładowana.
Brak korby - Po przekręceniu kluczyka samochód powinien korbować, ponieważ próbuje się obrócić. Jeśli nie słyszysz tej korby, silnik rozrusznika prawdopodobnie nie ma wystarczającej mocy.
Słabe korby rozrusznika - Kolejna oznaka niedoładowanego akumulatora: Słyszysz korbę rozrusznika, ale ona gaśnie lub korby są bardzo słabe. Ten symptom może być oznaką złego stanu akumulatora, ale także problemów z rozrusznikiem lub alternatorem.
Czy może to być nadal martwy akumulator, jeśli zapalą się lampki? Nawet jeśli zapalą się lampki, radio lub akcesoria, akumulator może być nadal martwy lub niedoładowany. Te elementy wymagają znacznie mniejszej mocy niż rozrusznik. Dlatego akumulator może mieć wystarczającą zdolność do włączenia radia/światełek, ale nie wystarczającą do włączenia rozrusznika.

TESTOWANIE ŁADOWANIA AKUMULATORA SAMOCHODOWEGO
Jeśli Twój samochód nie chce zapalić, a podejrzewasz zły akumulator, istnieją testy i narzędzia, których możesz użyć do pomiaru wydajności akumulatora. Niektóre z najbardziej podstawowych, można zrobić w domu. Inne testy najlepiej przeprowadzić w warsztacie samochodowym.

Sprawdzić wizualnie baterię. Bateria powinna być czysta, połączenia nie powinny być skorodowane, nie powinno być znaczących wycieków, a obudowa baterii powinna być wolna od nierówności i pęknięć.

Napięcie testowe za pomocą multimetru. Multimetr jest podstawowym narzędziem samochodowym, które ma wiele zastosowań. Możesz użyć multimetru do pomiaru napięcia akumulatora. W pełni naładowany akumulator powinien rejestrować napięcie minimum 12,6 V. Gdy silnik pracuje, napięcie powinno wynosić 13,7-14,7 V.

Sprawdzić ładunek za pomocą hydrometru. Warsztaty samochodowe używają zaawansowanych hydrometrów do pomiaru wydajności akumulatora. Narzędzie to mierzy poziom naładowania akumulatora, pomagając zrozumieć, czy jest on niedoładowany lub czy zawiodły ogniwa.

Przeprowadzić test obciążenia akumulatora. Testy obciążeniowe określają stan akumulatora. Test ten pokaże, czy akumulator można naładować, czy wymaga wymiany, lub czy konieczny jest serwis.

Ostatecznie, testy te pomogą określić, czy bateria wymaga wymiany, czy można ją naładować lub czy problem leży gdzie indziej. Często, jeśli akumulator jest nadal w dobrym stanie, 30-minutowe ładowanie lub skok jest wystarczające, aby wrócić na drogę.

KOSZTY WYMIANY AKUMULATORA SAMOCHODOWEGO
Wymiana akumulatora samochodowego to ekonomiczna naprawa samochodu. Standardowe akumulatory ołowiowo-kwasowe są dostępne w cenie od 50 do 135 dolarów, w zależności od typu. Niektóre akumulatory samochodowe klasy premium mogą jednak kosztować nawet 200 dolarów.

Dodatkowe koszty obejmują robociznę, zazwyczaj od 30 minut do 1 godziny, włącznie z testowaniem i instalacją. Może być również pobierana niewielka opłata za utylizację baterii.

W zakresie testowania lub pobierania opłat, wiele z tych testów jest przeprowadzanych za darmo lub po niskich kosztach.

INNE KWESTIE, KTÓRE POWODUJĄ PROBLEMY Z URUCHOMIENIEM SAMOCHODU
Ustaliłeś, że padła bateria, czyż nie? Chociaż jest to najczęstsza przyczyna nierozpalenia się samochodu, istnieje wiele problemów, które mogą być problemem.

Jeden ze sposobów, by stwierdzić, czy to nie bateria: Włóż kluczyk do stacyjki. Jeśli układy twojego samochodu - światła, radio, akcesoria - wydają się działać poprawnie przy pełnej mocy, ale rozrusznik się nie obróci, problem może nie być związany z akumulatorem.

Inne potencjalne problemy obejmują:

Zły rozrusznik - Jeśli silnik rozrusznika zabrzmi nieprawidłowo lub podczas przekręcania klucza usłyszysz odgłos kliknięcia, problem może stanowić wadliwy rozrusznik. Luźne połączenia lub wadliwa cewka rozrusznika to inne problemy z rozrusznikiem, które powodują, że samochód nie uruchamia się.
Zły włącznik zapłonu - Po przekręceniu kluczyka w stacyjce wysyła on sygnał elektryczny do akumulatora w celu włączenia silnika. Uszkodzony włącznik nigdy nie wysyła tego sygnału. Jeśli lampki kontrolne na desce rozdzielczej i gongi nie włączą się po przekręceniu kluczyka lub silnik zatrzyma się zaraz po starcie, problemem może być zły włącznik zapłonu.
Uszkodzony alternator - alternator ładuje akumulator, gdy silnik pracuje. W związku z tym akumulator może być przyczyną awarii alternatora. Kilka typowych objawów to piszczenie, zgaśnięcie lub zgaśnięcie kontrolki silnika.
Zła pompa paliwowa - Jeżeli samochód nie uruchamia się, może to być awaria pompy paliwowej. Często zauważasz oznaki awarii pompy paliwowej, zanim samochód nie uruchomi się. Obejmują one szarpanie silnika przy dużych prędkościach, skoki silnika, wzrost temperatury i spadek ciśnienia paliwa.
No Spark - Iskra jest potrzebna do zapłonu paliwa w silniku, a świeca zapłonowa tworzy tę iskrę. Kiedy świece zapłonowe zawodzą, paliwo nie może się zapalić. Niektóre objawy mogą obejmować szorstką jazdę na biegu jałowym, nieprawidłowe zapłonu silnika, skoki lub zmniejszone zużycie paliwa.
Bezpieczniki wydmuchowe - Wydmuchany bezpiecznik może uniemożliwić dotarcie mocy do cewki zapłonowej rozrusznika. Problem elektryczny może spowodować awarię 1 lub więcej bezpieczników. Jeśli zawodzą systemy akcesoriów - jak np. manometr - może wystąpić problem elektryczny.

Zobacz również