•   Środa, 24 kwietnia 2024
Poradnik Kierowcy

Odgłosy hamulców i kół, których nie chcesz ignorować.

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatni raz przyszedłeś do cichego, płynnego zatrzymania się na czerwonym świetle, kontynuuj czytanie. Odgłosy hamowania i kół są więcej niż irytujące - mogą być również niebezpieczne i kosztowne.

Kiedy coś jest "wyłączone", jest duża szansa, że to usłyszysz.

Zobacz, dlaczego te często spotykane odgłosy hamowania miałyby skłonić Cię do bezpłatnego sprawdzenia hamulców w Tires Plus-ASAP!

Skrzypienie i piszczenie

Piskliwe hamulce są częste i uciążliwe. Kilka możliwych powodów piszczenia hamulców to między innymi:

  • Słabej jakości klocki hamulcowe
  • Zużyte klocki hamulcowe
  • Zmiany warunków pogodowych lub drogowych
  • Luźne części w układzie hamulcowym

Słabej jakości klocki hamulcowe zawierają płatki metalu, które mogą ciągnąć się wzdłuż wirnika (część, która łączy się z kołem, aby go spowolnić) i powodować piszczący hałas.

Z drugiej strony, zużyte klocki hamulcowe uruchamiają wskaźnik zużycia, który ociera się o wirnik i powoduje piszczenie. Hałas ten jest trochę podobny do wskaźnika paliwa. Kiedy lampka się zapala, prawie nie ma już gazu. Podobnie, gdy hamulce zaczynają piszczeć, prawie nie ma klocków hamulcowych! Pomyśl o tym jak o alarmie: Twój samochód ostrzega Cię o konieczności wymiany klocków hamulcowych, zanim uszkodzą się Twoje wirniki.

A ponieważ klocki hamulcowe nie są czymś, co można regularnie sprawdzać wzrokowo, tak jak płyn do wycieraczek, ważne jest, aby słuchać, kiedy podnoszą alarm. Uznaj to za sygnał alarmowy!

Deszcz, śnieg i wilgoć mogą również powodować piszczenie hamulców w wyniku gromadzenia się kondensatu na wirnikach. Jeśli przyczyną jest pogoda, piszczący odgłos nie powinien trwać długo, gdy klocki hamulcowe nagrzeją się i wysychają.

Skrzypienie może być spowodowane przez luźne części w układzie hamulcowym. Część może po prostu wymagać czyszczenia, smarowania lub regulacji.

Szlifowanie

Twoje klocki hamulcowe są trochę jak sztabki mydła. Zużywają się i trzeba je co jakiś czas wymieniać. Szlifowanie jest często oznaką zbyt dużego zużycia klocków hamulcowych. Im szybciej się "zatrzymasz", tym większe są szanse na zajęcie się zużytymi klockami i szczękami, zanim wpłyną one na inne, droższe części układu hamulcowego, a w konsekwencji na naprawę hamulców, której można było uniknąć. Kontynuuj jazdę ze szlifowanymi hamulcami, a w końcu możesz wymienić więcej niż klocki.

Uderzenie

Odgłosy stukania lub chwiejności są dość powszechne i zazwyczaj są wynikiem wypaczonych, rowkowanych wirników. Wirniki hamulcowe mogą stać się nierówne z wielu powodów. Rozpoczynają one swoje życie gładko i równomiernie, ale jak większość elementów i części w samochodzie, wirniki hamulcowe zużywają się z czasem. Ponieważ klocki hamulcowe będą dociskać się do powierzchni, która nie jest gładka, hamowanie i układ kierowniczy również nie będą czuć się gładkie.

Wirniki hamulcowe wymagają zazwyczaj wymiany co 15 000 do 70 000 mil, ale ich dokładna liczba zależy od stylu jazdy, klocków hamulcowych i pojazdu.

Jeśli jest więcej chwiejek niż uderzeń i dzieje się to tylko sporadycznie lub z określoną prędkością, może to być wynikiem działania zawieszenia Twojego samochodu.

Zobacz również