•   Środa, 25 listopada 2020
Poradnik Kierowcy

MIGA KONTROLKA SILNIKA, CO POWINIENEM ZROBIĆ?

Nigdy nie należy ignorować kontrolki silnika, która miga - w przeciwieństwie do stale świecącej kontrolki silnika. Migająca lampka CEL wskazuje na poważny problem, który wymaga natychmiastowej naprawy samochodu. Innymi słowy, jeśli kontrolka kontrolna silnika miga, należy zjechać na pobocze i wezwać serwis holowniczy. 

Dalsze prowadzenie samochodu z migającym CEL-em może spowodować nieodwracalne uszkodzenie elementów wewnętrznych. Rozdmuchany katalizator - naprawa, która może wiele kosztować - jest jednym z efektów prowadzenia samochodu z migającym światełkiem kontrolnym silnika. Tego typu problem może również spowodować uszkodzenie czujników tlenu i innych elementów układu emisji spalin. 

Ostatecznie, najczęstszą przyczyną migającego CEL-u jest awaria silnika. Misfire może być spowodowane z wielu powodów, a my podkreślamy, co to są, wspólne przyczyny, i ile misfire silnika kosztować naprawy w tym krótkim przewodniku. 

CO TO JEST NIEWYPAŁ SILNIKA?
Aby prawidłowo pracować, każdy cylinder w Twoim pojeździe musi dostarczać odpowiednią ilość mocy do silnika. Nieprawidłowy zapłon ma miejsce, gdy jeden lub więcej cylindrów uległo awarii i nie dostarcza już mocy do silnika. Istnieją trzy główne powody, dla których Twój silnik nie zapala się prawidłowo. Należą do nich:

Problemy z mieszanką paliwową - Każda butla wymaga odpowiedniej mieszanki paliwa i powietrza. Jeśli mieszanka ma zbyt dużo powietrza, jest "za chuda" i może powodować powolne przyspieszanie, spalanie wsteczne lub potrzebę większego zadławienia, aby rozpocząć pracę. Kombinacja, która jest "zbyt bogata" - np. ma za dużo paliwa - powoduje powolne przyspieszanie, przegrzanie i szarpanie. Może to być spowodowane przez wadliwe wtryskiwacze paliwa, złą pompę paliwową lub inne elementy układu paliwowego. 
Problemy z zapłonem - Problemy z układem zapłonowym obejmują niewłaściwy czas zapłonu lub świece, które nie dostarczają iskry do jednego lub więcej cylindrów. Jest to najczęstsza przyczyna nieprawidłowego zapłonu, ponieważ części zapłonu zużywają się z czasem i w końcu ulegną awarii. Dwie najczęstsze części systemu zapłonowego, które mogą spowodować przerwanie zapłonu to świece zapłonowe i cewki zapłonowe; może być konieczna ich wymiana, jeśli zauważysz migające światło kontrolne silnika. 
Niski stopień sprężania - Gdy z jednego lub więcej cylindrów wycieka paliwo lub powietrze, następuje utrata sprężania, a w cylindrach nie wytwarza się odpowiednia ilość ciśnienia. Niski stopień sprężania powoduje niską moc i powolne przyspieszanie. Może również powodować wstrząsy lub wibracje w kabinie. Najczęstsze przyczyny to nieszczelności uszczelek głowicy, złe zawory, dziury w tłokach lub zły pasek rozrządu. 

OBJAWY NIEPRAWIDŁOWEGO ZAPŁONU SILNIKA
Generalnie, jeśli CEL twojego pojazdu miga, prawdopodobnie zauważysz oznaki nieprawidłowego zapłonu silnika. Twój samochód będzie jeździł znacznie inaczej, a także zauważysz zmiany w zapachu i dźwięku dochodzącym z silnika. Niektóre z najczęstszych objawów nieprawidłowego zapłonu to między innymi: 

Przyspieszenie zgrubne/bezczynne: Gdy cylinder jest źle rozpalony, silnik nie pracuje płynnie. Najprawdopodobniej czujesz to podczas przyspieszania. Im wyższe są obroty, tym bardziej odczuwalne jest uczucie szarpania i wybojów. Możesz również zauważyć potknięcie lub wahanie silnika podczas przyspieszania. Można również zauważyć szorstką, nierówną jazdę na biegu jałowym, ponieważ przy niższych obrotach stosunek powietrza do paliwa może być wyłączony. Pojazd może się również wyłączać podczas jazdy na biegu jałowym lub nierównomiernej prędkości obrotowej. 
Trzęsienie się lub wibracje: Niezależnie od tego, czy prowadzisz V8, czy 4-cylindrowy, gdy jeden z cylindrów nie jest prawidłowo odpalany, silnik staje się niewyważony. Podczas przyspieszania lub pracy na biegu jałowym zauważysz wibracje w kabinie. 
Utrata mocy: Nieprawidłowy zapłon silnika może również spowodować utratę mocy. Dzieje się tak, gdy stosunek powietrza do paliwa jest wyłączony, a silnik otrzymuje mieszankę, która jest zbyt bogata lub zbyt chuda. Może to spowodować powolne przyspieszanie, a nawet uniemożliwić przekroczenie przez pojazd prędkości 3500 obr. 
Silnik brzmi inaczej: Jeśli słuchasz uważnie, możesz zauważyć inny dźwięk niż ten, który wydaje silnik. Na przykład V8 ma charakterystyczny mruczenie, gdy wszystkie osiem cylindrów działa prawidłowo. Gdy jeden lub więcej cylindrów nie zapala się prawidłowo, odgłosy silnika będą brzmiały tak, jakby miał on mniejszą moc.
Zapach gazu: Jeśli wyciek lub uszkodzenie cylindra powoduje nieprawidłowe zapłonu, można również zauważyć silny zapach benzyny, a także pary lub oleju silnikowego. 

CO POWODUJE NIEPRAWIDŁOWY ZAPŁON SILNIKA 
Liczne problemy mogą powodować awarie silnika. Dlatego często najlepiej (i znacznie szybciej) zabrać samochód do lokalnego serwisu w celu przeprowadzenia diagnostyki i naprawy. Ustalenie przyczyny zazwyczaj rozpoczyna się od odczytu z OBD, który dostarczy kod lub kody, które wywołały migającą lampkę. 

Zazwyczaj odczytanie kodu dostarcza wskazówek, gdzie szukać problemu i która butla lub butle nie wypalają się. Niektóre z najczęstszych przyczyn obejmują: 

  • Złe świece zapłonowe
  • Złe cewki zapłonowe
  • Wadliwe przewody zapłonowe
  • Zły pasek rozrządu 
  • Uszkodzony zawór EGR
  • Zatkany filtr paliwa
  • Brudne wtryskiwacze paliwa 
  • Wycieki podciśnienia lub uszczelek
  • Problemy elektryczne 
  • Złe czujniki tlenu

ILE KOSZTUJE NAPRAWA AWARII SILNIKA?
Ostatecznie, koszty naprawy usterki zależą od przyczyny, a przyczyn usterki silnika jest wiele. Na szczęście, dwie najczęstsze przyczyny awarii silnika to również stosunkowo niedrogie naprawy.

Niższe koszty napraw: Na przykład wymiana świec zapłonowych zajmuje tylko około godziny pracy, a część może kosztować od 20 do 100 dolarów. Cewki zapłonowe kosztują około 300 dolarów na wymianę, w zależności od marki i modelu pojazdu.
Wyższe koszty napraw: Bardziej istotne kwestie, takie jak rozdmuchiwana uszczelka głowicy lub rozdmuchiwany katalizator, mogą kosztować tysiące. Katalizatory mogą kosztować a w przypadku samych części, podczas gdy wymiana uszczelki głowicy wymaga znacznego nakładu pracy. 

DLACZEGO NIE POWINIENEŚ PROWADZIĆ SAMOCHODU, KIEDY BŁYSKAJĄ KOMÓRKI
Jak wspomniano, migające światło kontrolne silnika sygnalizuje sytuację awaryjną i wymaga natychmiastowej naprawy. Im dłużej prowadzisz pojazd z migającym CEL-em, tym więcej szkód możesz zrobić. 

Jeśli nieprawidłowy zapłon spowoduje miganie światła, możesz poważnie uszkodzić katalizatory w swoim pojeździe. Katalizatory te znacznie zmniejszają emisję spalin z twojego samochodu i działają w bardzo wysokich temperaturach. W przypadku nieprawidłowego zapłonu, paliwo nie jest prawidłowo spalane przez silnik i przedostaje się do układu wydechowego. Kiedy to niewykorzystane paliwo przedostanie się do katalizatora, może eksplodować i poważnie uszkodzić katalizator. 

Prowadzenie pojazdu z migającym światłem silnika może również spowodować znaczne uszkodzenia czujników O2, utratę wewnętrznych elementów silnika oraz katastrofalne uszkodzenie silnika.

Najlepsze rozwiązanie: Jeśli CEL zacznie migać, zatrzymaj się i zleć odholowanie pojazdu do warsztatu samochodowego. Jeśli musisz jechać, jedź do najbliższego warsztatu naprawczego i unikaj jazdy po autostradzie. 

Zobacz również