•   Piątek, 29 marca 2024
Poradnik Kierowcy

Co robić a czego nie robić przy oponach

  • Sprawdzaj ciśnienie w oponach, gdy są zimne. Nie wykrwawiaj opon (spuszczaj ciśnienie), gdy są gorące.
  • Posiadaj dokładny manometrdo pomiaru ciśnienia w oponach. Nie polegaj na manometrze na stacji benzynowej, ponieważ wiele z nich jest niedokładnych.
  • Jeżeli zauważysz regularną utratę ciśnienia,zleć kontrolę opon. Nie należy po prostu ponownie napompować opony i mieć nadzieję, że wszystko będzie dobrze.
  • Używaj zalecanego przez producenta pojazdu ciśnienia w oponach. Nie używaj ciśnienia 200 kPa, chyba że jest to ciśnienie zalecane przez producenta pojazdu.
  • Przed dłuższą podróżąnależy sprawdzić ciśnienie w oponach i przywrócić je do zalecanego ciśnienia dla pełnego obciążenia. Po zakończeniu jazdy zredukuj ciśnienie do wartości zalecanych dla normalnych warunków jazdy.
  • W celu ochrony rdzenia zaworunależy stosować kołpaki zaworowe.
  • Należy zlecić kontrolę geometrii kół zgodnie z zaleceniami producenta. Nie należy ustawiać tylko kół przednich.
  • Jeśli wiesz, że uderzyłeś w dziurę lub krawężnik,sprawdź jego ustawienie. Nie wspinaj się na krawężniki, aby zaparkować samochód - jest to jedna z największych przyczyn braku zbieżności kół w pojeździe.
  • Gdy czujesz najmniejsze oznaki wibracji na kierownicy,wyreguluj koła. Nie wyważaj tylko frontów - wyważaj je wszystkie.
  • Sprawdź, czy na oponie nie pozostały resztki bieżnika. Nie należy jeździć na oponach, których głębokość bieżnika jest poniżej dopuszczalnego limitu.
  • Sprawdzaj geometrię kół, gdy na oponach widać nieregularne zużycie.
  • Obracaj opony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu - będą one trwały dłużej. Niektóre modele samochodów mają różne opony z przodu i z tyłu. W tych okolicznościach nie będzie możliwe obracanie opon.
  • Co drugi tydzieńsprawdzaj opony pod kątem uszkodzeń i przedmiotów, które mogą wpaść do opony. Nie wyciągaj gwoździ z bieżników opon - udaj się do dealera, który prawidłowo naprawi oponę.
  • W przypadku przebicia oponynależy wykonać "naprawę kombinowaną". Nie używaj napraw korków - są one tymczasowe i przeznaczone tylko do transportu do domu.
  • Używaj opon, które są w dobrym stanie. Nie ryzykuj życiem swoim i innych użytkowników dróg na oponach, które są podejrzane. Skorzystaj z porad specjalistów, aby dowiedzieć się, czy dana opona nadaje się do dalszego użytkowania, nawet po naprawie.
  • Miej koło zapasowe w dobrym stanie. Nie miej koła zapasowego, które jest podejrzane - nigdy nie wiesz, kiedy będzie Ci potrzebne.
  • Wymień opony na te, które są zatwierdzonedo użytku w pojeździe. Nie montuj opon, które mają niższe osiągi niż te, które powinny być zamontowane w pojeździe.
  • Po zamontowaniu nowych oponnależy wymienić zawory zatrzaskowe - podstawa zaworu ulegnie uszkodzeniu i będzie działać tylko przez jeden okres eksploatacji bieżnika.
  • Należy zmniejszyć prędkość pojazdu, gdy zacznie padać deszcz, ponieważ na nawierzchni będzie dużo brudu, który sprawi, że drogi będą bardzo śliskie.
  • Należy zmniejszyć prędkość pojazdu na drogach szutrowych, szczególnie jeśli na powierzchni znajdują się ostre skały i kamienie - na oponach może dojść do uszkodzenia barku.

Zobacz również